Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha DT50 mx ontstekings raadsel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 931 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68865 - Yamaha DT50 mx ontstekings raadsel
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

thomasyamaha 19-10-2015 21:54 Print topicpost
Posts: 1
Beste mensen,
Ik sta voor een raadsel. Ik heb onlangs een yamaha dt50 mx gekocht volgens mij uit eind jaren 80. Na er een paar keer eropte hebben gereden deed hij het niet meer. Probleem bleek de ontsteking te zijn, de bougie vonkte de ene keer wel en de andere keer niet. Nu komt het vreemde, ik heb ondertussen de gehele ontsteking vernieuwd. Nieuwe bougie, bougiedop, bougiekabel, bobine, ontstekingsspoel, condensator, contactpuntjes. Verder heb ik alle kabels doorgemeten, ook die van het contactslot en de noodmotorstop. Verder ook nog alle andere kabels nagelopen of ze niet contact maken met het frame ofzo,dit alles is niet het geval. De contactpuntjes staan goed afgesteld. Toch doet de bougie het niet. Af en toe vonkt hij heeel erg zwakjes, zo zwak dat het in het pikkedonker ietsjes kunt zien. Andere keren doet hij het helemaal niet. Alle vernieuwde onderdelen zijn originele yamaha onderdelen. Ik zit met de handen in het haar, heb geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen. Heeft iemand van jullie ideeën??
 
Yamaha DT50 mx

PRO TUNING 20-10-2015 19:58 Print reply

Posts: 4000
Magneten vliegwiel te zwak ?
 
Jolem 21-10-2015 0:43 Print reply

Posts: 127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Magneten vliegwiel te zwak ?


Inderdaad. Controleer eens of je magneten niet gescheurd zijn of ernstig verroest. Of als je een ander vliegwiel hebt, monteer deze en kijk wat hij doet.

Als er met je vliegwiel niks mis lijkt te zijn is misschien de afstand tussen het blik van je vonkspoel en de binnenkant van je vliegwiel te groot (0,2-0,3mm is ideaal), hierdoor wordt er een te zwakke spanning opgewekt in de spoel waardoor je bougie niet of nouwelijks vonkt. Als dit zo is, hier een tip: pak een anzichtkaart of vergelijkbaar dun karton (dunner = beter) en knip/scheur en 2 reepjes van (1cm breed ofzo). Draai je vliegwiel zodat beide ijzeren 'uiteinden' van de vonkspoel bereikbaar zijn door de gaten in het vliegwiel. Steek de reepjes karton tussen het vliegwiel en het ijzer van de spoel en draai de boutjes waarmee de spoel vastzit een paar slagen los. De magneet van het vliegwiel trekt de spoel nu naar zich toe tot het karton klem zit. draai de boutjes weer stevig vast en trek de reepjes karton eruit. Als hierna de ruimte toch te groot blijft kan je de spoel losschoeven, misschien zitten er verloopbusjes in de gaten, als je die eruit haalt kan de spoel verder opschuiven, als er geen busjes in zitten moet je misschien het gat groter boren.

Als er tussen je lichtspoel en de magneet ook teveel ruimte zit, kan je dit zelfde trucje toepassen. Je koplamp zal er iets feller van gaan branden.

 

Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved