Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Waarvoor dient een acceleratiepomp op een 4t. ?????

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 640 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #68854 - Waarvoor dient een acceleratiepomp ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6352 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vol_gas 13-10-2015 16:00 Print topicpost
Posts: 173
De werking van een acceleratiepomp is mij duidelijk.
(spuit bij goed gas geven wat extra benzine aan het mengsel toe)

Nu hoor ik dat veel mensen deze afsluiten en een iets grotere sproeier nemen, zodat ze zuiniger rijden en beter optrekken?

Maar wat is het nut van zo'n acceleratiepomp?
Als bij het afsluiten hiervan de prestaties en verbruik beter wordt
(vind op alleen maar onzinnige antwoorden op het internet)

Enige wat ik kan bedenken is dat de brommer dan wel voldoet aan de uitstoot net zoiets als de EGR bij diesels.

Ik hoop dat iemand mij hier een onderbouwd antwoord kan geven.
 

Viertakt 13-10-2015 16:56 Print reply

Posts: 3586
Om euronormen (milieu zooi) te halen worden deze bromfietsen vaak behoorlijk arm afgesteld(ook om de kat op tempratuur te houden), echter bij het in één keer opentrekken van de carburateur kan hij op zo'n moment even hikken ivm te arm mengsel, daarvoor dient de acceleratiepomp, bij het snel opentrekken krijgt hij dan 1x kort even een rijker mengsel om dat fenomeen tegen te gaan.

Ik heb op mijn Monkey ook een Keihin CVK carburateur gemonteerd, en inderdaad ook de acceleratiepomp afgesloten omdat deze bij een goede afstelling van de carburateur eigenlijk niet nodig is.
 
Viertakt uber alles.
vol_gas 13-10-2015 17:26 Print reply
Posts: 173
Bedankt voor het duidelijke antwoord, bijzonder dat zo'n motortje het met een acceleratiepomp wel door norm komt. Je zou zeggen dat bij het inspuiten op die ongecontroleerde manier juist meer schadelijke gassen ontstaan. En gezien het buiten werking stellen van deze pomp juist minder brandstof verbrand.

Maar dit "één keer goed gas geven" zou wel in de testopstelling voor keuring niet meegenomen worden.

Waardoor de extra verbrande brandstof bij regelmatig gas geven in een werkelijke rit ook niet wordt gemeten.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-10-2015 18:45 Print reply

Posts: 8460
Bij het snel opendraaien van de gashendel komt de lucht sneller binnen dan de benzine, zodat de motor inhoudt. De acceleratorpomp geeft wat extra benzine om dat tegen te gaan.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Viertakt 13-10-2015 18:58 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Bij het snel opendraaien van de gashendel komt de lucht sneller binnen dan de benzine, zodat de motor inhoudt. De acceleratorpomp geeft wat extra benzine om dat tegen te gaan.


Bij een CVK valt dat wel mee, immers blijft de onderdruk in de carburateur altijd gelijk.
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 6352 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved