Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Nieuw lid zkt eerste (snor-) brommer of scooter

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 610 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68784 - Nieuw lid zkt eerste (snor-) bromme...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 10188 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

cypher156 4-8-2015 23:12 Print topicpost
Posts: 18
Hoi, in ben Joe, nieuw hier en in de brommerwereld.
Ik ben, zoals de titel al zegt, op zoek naar een (snor-) brommer of scooter.

Ik heb geen enkele ervaring, al heb ik wel het eea opgezocht op le interwebs.
Even op een rijtje wat ik wel zou willen:


  • Smal of retro(look).
  • Geschikt voor 2 personen.
  • Handgeschakeld leuk, maar geen must.
  • Liefst gele nummerplaat.
  • Niet al te duur, Hoeft niet nieuw (lijkt me ook niet verstandig aangezien t mn eerste wordt).
  • Makkelijk onderhoud, of iig een model waar je het mee kunt leren.
  • Liefst 4-takt (zuiniger? gewoon euro95 ipv mengsmering?)


Ik vind eigenlijk de Tomos (van daar ook smal) wel een beetje leuk, maar helaas geen 4takt & meeste modellen draaien op mengsmering.
verder heb ik op div. fora gelezen dat tomossen over het algemeen snel roesten en/of andere kuren vertonen.
is het verder mogelijk om een passagier mee te nemen op een tomos, of wordt dit erg oncomfortabel?

Daarnaast spreekt het model van de Honda Dax mij zeer aan, maar die is reteduur van wat ik er allemaal van heb gezien..
een alternatief zou een SkyTeam model kunnen zijn, heb er meerdere bekeken, maar heb DIT gezien.
hebben alle SkyTeam modellen dit of alleen dit model?
verder heb ik op div. fora gelezen dat Bami-Scooters erg worden afgeraden..

Daarnaast heb ik het liefste een tweedehandsje, hoeft niet perse rijklaar, wil ervan leren, vind het leuk om aan dingen te sleutelen.
wat zouden jullie mij aanraden, een niet al te moeilijke brommer, makkelijk in onderhoud, dus makkelijk leren en niet duur.

Alle ervaringen, meningen etc enz zijn welkom!

Grtz, Joe
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-8-2015 14:40 Print reply

Posts: 8456
Ik denk dat je ongeveer even lang gaat werken aan een Skyteam als aan een oudere DAX of zo.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
cypher156 5-8-2015 17:02 Print reply
Posts: 18
Hmmhmm tis idd chinees..
maar werk is niet erg, als het maar niet heelveel problemen oplevert
 
Dixon 5-8-2015 17:29 Print reply

Posts: 122
Onderhoud is belangrijk, zeker bij de chinezen
Ik zou voor 2 takt gaan, ziet je ook niet met kleppen en dergelijke, 2 takt is zowat het simpelste om aan te werken.

Als eerste keuze moet je natuurlijk voor een Suzuki Tsx gaan

Veel plezier in je zoektocht.

(en beter wat meer uitgeven voor een deftige brommer, ipv van een koopje te slaan aan een projectje, die willen wel eens het dubbele kosten eens afgewerkt )
 
cypher156 5-8-2015 17:35 Print reply
Posts: 18
Ik ben zelf niet echt van crossers, vind k nietecht n mooi model..
Ben meer van de retro en/of minimalistische stijl.
Wat vind je precies een deftige brommer?
Hij moet wel degelijk zijn, om beste eindjes mee te karren
 
Dixon 5-8-2015 17:44 Print reply

Posts: 122
Honda camino vind ik persoonlijk wel wat hebben, echt betrouwbaar zijn die echter ook niet.
Suzuki AC, niet stuk te krijgen, maar tegenwoordig onbetaalbaar.
Ik zou dan toch gaan voor een Skyteam Dax of Monkey gaan en deftig onderhouden
 
cypher156 5-8-2015 18:41 Print reply
Posts: 18
Hmm de AC is ook n leuk modelletje, zekers geen namaak-chinezen van? :-P
De skyteam T-Rex lijkt t meest op de dax dachtik, op t andere forum stonden ookwel n aantal aandachtspuntjes.
Is t dan handig om m 2e hands te kopen of nieuw? Ivm onderhoud, inrijden & vervangen van fabrieks-onderdelen die ondermaats zijn.

En verder tomossen? Goede of slechte ervaringen mee? Welke jaren zijn de beste modellen?
(Alhoewel ik zeer waarschijnlijk toch een dax-achtige neem )
 
Aprilia RX 50 2003 5-8-2015 18:43 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cypher156
Hmm de AC is ook n leuk modelletje, zekers geen namaak-chinezen van? :-P
De skyteam T-Rex lijkt t meest op de dax dachtik, op t andere forum stonden ookwel n aantal aandachtspuntjes.
Is t dan handig om m 2e hands te kopen of nieuw? Ivm onderhoud, inrijden & vervangen van fabrieks-onderdelen die ondermaats zijn.

En verder tomossen? Goede of slechte ervaringen mee? Welke jaren zijn de beste modellen?
(Alhoewel ik zeer waarschijnlijk toch een dax-achtige neem )


Chinees kopen is Russisch roulette spelen met 4 kogels in 6 kamers.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
cypher156 5-8-2015 20:31 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Chinees kopen is Russisch roulette spelen met 4 kogels in 6 kamers.


Een SkyTeam is ook een chinees, maar daar zijn mensen over het algemeen wel content mee, afgezien van de bult onderhoud die je de eerste 500km moet doen..

Als ik geen chinees neem, maar een 2e handsje, welk merk/model zou je me aanraden?
 
MT5Dennis 5-8-2015 22:08 Print reply
Posts: 73
Tomos is goeie niet kapot te krijge
 
braaaaappp
Aprilia RX 50 2003 5-8-2015 22:23 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cypher156
[...]


Een SkyTeam is ook een chinees, maar daar zijn mensen over het algemeen wel content mee, afgezien van de bult onderhoud die je de eerste 500km moet doen..

Als ik geen chinees neem, maar een 2e handsje, welk merk/model zou je me aanraden?


Ik ben er verre van content mee. Ik heb bij een verhuur gewerkt voor die dingen.

Bij jouw wensen zou ik een goed onderhouden Honda Dax kopen (echte Honda geen Skyteam).

Als je een Skyteam of vergelijkbaar koopt een aantal tips:
- Frame kaalmaken en poedercoaten, de originele lak is om te huilen.
- Bij de eerste tekenen van elektrische problemen de gehele kabelboom in de container mikken en zelf een goede (laten) maken.
- Gehele motorblok open maken, lagers en keerringen van een echt merk er in. Verder als het even kan ook de cilinder, krukas en ontsteking van Honda er op.
- Vaker de olie vervangen dan wat het boekje aangeeft. Zeker bij een Skyteam cilinder met meer dan 5000 km er op.

Als een nette Honda met 20000 km van 25 jaar oud ¤500 duurder is dan de nieuwe Skyteam ging ik alsnog voor de Honda.

Ik ben verre van een Honda fan, maar die 4 takt blokjes zijn gewoon goed en het geheel is 100 keer beter dan een Skyteam.

Je moet niet alleen rekening houden met de kosten van het onderhoud, maar ook de tijd en ergenis.
Als je telkens stil staat en er weer een week niet op kunt rijden omdat het open ligt ben je er ook mooi klaar mee.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
cypher156 5-8-2015 22:55 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Ik ben er verre van content mee. Ik heb bij een verhuur gewerkt voor die dingen.

Bij jouw wensen zou ik een goed onderhouden Honda Dax kopen (echte Honda geen Skyteam).

Als je een Skyteam of vergelijkbaar koopt een aantal tips:
- Frame kaalmaken en poedercoaten, de originele lak is om te huilen.
- Bij de eerste tekenen van elektrische problemen de gehele kabelboom in de container mikken en zelf een goede (laten) maken.
- Gehele motorblok open maken, lagers en keerringen van een echt merk er in. Verder als het even kan ook de cilinder, krukas en ontsteking van Honda er op.
- Vaker de olie vervangen dan wat het boekje aangeeft. Zeker bij een Skyteam cilinder met meer dan 5000 km er op.

Als een nette Honda met 20000 km van 25 jaar oud ¤500 duurder is dan de nieuwe Skyteam ging ik alsnog voor de Honda.

Ik ben verre van een Honda fan, maar die 4 takt blokjes zijn gewoon goed en het geheel is 100 keer beter dan een Skyteam.

Je moet niet alleen rekening houden met de kosten van het onderhoud, maar ook de tijd en ergenis.
Als je telkens stil staat en er weer een week niet op kunt rijden omdat het open ligt ben je er ook mooi klaar mee.




Das flink veel werk, ik zoek in iedergeval iets in die stijl.
Dan bedoel ik modellen als:

  • Honda dax
  • Tomos revival
  • Tomos streetmate
  • SkyTeam ace

Deze spreken me aan vanwege de oude stijl.
Misschien weet je nog modellen die in het lijstje passen?

Dit bericht is gewijzigd door cypher156 op 5-8-2015 om 22:57 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-8-2015 23:56 Print reply

Posts: 8456
Skyteam Bubbly is een Yamaha Chappy kloon maar dan viertakt.
Skyteam T-Rex is een Suzuki VanVan kloon maar dan viertakt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Dixon 6-8-2015 7:02 Print reply

Posts: 122
...

Dit bericht is gewijzigd door Dixon op 6-8-2015 om 7:03 uur.
 
cypher156 6-8-2015 10:30 Print reply
Posts: 18
Hmm, wat is makkelijker/leuker qua onderhoud, 4- of 2-takt?
Ik wil er een die wat weg heeft van een oude motor, langgerekt met spaken & een (nep) tank boven het frame. Zoals de revival.
Met chroom en leer enzo, een nozem ding, zegmaar
 
shirioko 6-8-2015 15:45 Print reply

Posts: 2273
Is een Sachs Madass niks voor je? Rijd er sinds kort zelf op.
Ziet er niet heel spannend uit, smal frame, rijdt, remt en veert geweldig. En hij is 4-takt, mijne doet nu 1:35 met 55km/h. Enige klacht die je vaak leest is de zithouding, maar dat zou te verhelpen zijn door een hogere stuur te monteren.

Edit:
Voor een chrome&leer brommer kan je even op zoek naar een Aprilia Red Rose

Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 6-8-2015 om 15:52 uur.
 

Dit topic is 10188 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved