Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - steeds versnellingsbak problemen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 716 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68769 - steeds versnellingsbak problemen
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 9586 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drestar 19-7-2015 21:28 Print topicpost

Posts: 631
Ik heb steeds dezelfde versnellingsbak problemen met mijn honda mt.

heb al 2 verschillende blokken gehad en de problemen zijn bij beide blokken hetzelfde.

de versnellingen slippen. je voelt de tandwielen echt haken en over elkaar gaan onder het rijden.er komt dan een bonkend geluid uit het blok. eerst slipte de 1 en nu al de 2. het vreemde is dat na montage van een blok het probleem zich na ongeveer 50 km voor doet?? dus in het begin gaat het goed en is er dus niks aan de hand,

aan de koppeling ligt het niet. ik heb al 2 verschillende zwaardere koppelingveren erin gedaan en de koppeling slipt ook niet. schakelen gaat heel soepel

ik ben echt ten einde raad nu en sta voor een groot raadsel. mijn setup is 125cc Athena met HPI en hij trekt loeihard op. tandwiel verhouding is 15 x 38 , maar toen ik de HPI er nog niet op had trok hij ook best hard en slipte de versnellingen ook.en wat het kan liggen weet ik niet?


 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-7-2015 22:34 Print reply

Posts: 8458
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
... het vreemde is dat na montage van een blok het probleem zich na ongeveer 50 km voor doet?? dus in het begin gaat het goed en is er dus niks aan de hand, ...



Wat heb je er dan aan gedaan ?

En jij lijkt wel allerlei problemen te omschrijven...moeilijk een specifiek antwoord te geven. Filmpje posten misschien ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
De Schout 19-7-2015 22:50 Print reply
Posts: 5326
Als de versnelling eenmaal 'slipt' zijn de betreffende tandwielen om zeep. vaak word dit veroorzaakt door verkeerde montage van de bak. (ringen verkeerd, vergeten, etc) of door bijvoorbeeld een kromme/versleten schakelvork. Ook zou het nog kunnen dat je al met een gare bak begonnen bent.
 
tune tweak fiddle bang bummer
drestar 20-7-2015 11:09 Print reply

Posts: 631
ja daar lijkt het wel op, maar ik heb juist een nieuw blok waarvan de bak er super uit ziet. en het is al het tweede blok waarbij ik dat heb,en waarbij de bak er goed uitziet

bij het blok wat ik nu heb zagen alle tandwielen en ringen er super mooi uit.weinig loopsporen.op geen enkel tandwiel pitting.en niks van afgesleten nokken ofzo

het probleem komt ook pas na enkele kilometers gereden te hebben ,steeds na het plaatsen van een ander blok.en dat is zo vreemd eraan.ik zet mijn 125cc Athena erop en hij trekt hem kapot lijkt het wel.

ik weet zeker dat alles goed zit.alle ringen zitten tussen de tandwielen van de versnellingen en op volgorde volgens de site van cmsl. ondertussen weet ik wel waar welk ringetje hoort te zitten. hij schakeld goed en rijd ook goed.wat mij telkens wel opvalt voordat die gaat slippen is dat die even ruwer gaat rijden.net of er iets tegen elkaar aanloopt eerst.vorige keer was een schakelvork ingesleten terwijl die op de goede plaats zat. het lijkt erop dat de bak scheef word getrokken maar die assen zitten toch vast in de lagers..en de lagers zijn gewoon goed, ik snap er gewoon niks van. ik rijd er ook gewoon normaal mee. ik schakel en geef gas. aan de koppeling kan het volgens mij ook niet liggen ,die slipt niet.heb ook zwaarder veren erin en nieuwe platen enz. als die slipt hoor je toch geen bonken uit je blok?? en dan ga je toch ook niet schokkerig vooruit?? het is te vergelijken met een ketting die over zijn tanden gaat bij een tandwiel. je voelt hem pakken en er dan weer overheen gaan en dan weer pakken,


ik zal trouwens ook even proberen om een filmpje te maken. eerst slipte die alleen nog in zijn 1, maar nu ook al in zijn 2. heb het idee dat hoe langer ik ermee door blijf rijden hoe meer versnellingen er kapot gaan.


hier een paar foto's van het blok. ziet er allemaal goed uit. zelfs koppelinghuis was niks ingesleten. blok leek wel nieuw!!











Dit bericht is gewijzigd door drestar op 20-7-2015 om 11:22 uur.
 
shirioko 20-7-2015 11:43 Print reply

Posts: 2273
is het niet gewoon je ketting die slipt?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-7-2015 11:59 Print reply

Posts: 8458
Zijn die foto's van na het optreden van het probleem ? Problemen met tandwielen kom je zo achter door olie af te laten en te inspecteren op gruis trouwens.
Ik hoop niet voor je dat je bijna een vastloper hebt gehad, want dan kan je hard op je bek gaan. Dus even cylinder inspecteren misschien ook.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
drestar 20-7-2015 12:55 Print reply

Posts: 631
foto's zijn van voor het probleem. heb het blok gelijk open gemaakt om te kijken of de versnellings bak er goed uitzag, en ja elk ringetje zat er netjes tussen.geen afgesleten nokken en echt weinig loopsporen. alle 3 de schakelvorken waren netjes recht en niet ingesleten.ik heb alles grondig en goed bekeken

ketting en tandwielen zijn nog bijna nieuw ,die hebben nog geen 100km gereden.ik denk niet dat daar het probleem zit .ik dacht daar eerst ook wel aan maar de tanden op de tandwielen zijn nog mooi recht ook.

cilinder heeft ook nog amper gereden en is nagenoeg nog nieuw, zelfde als de ketting en tandwielen. heb alles nieuw gekocht.

vreemd is nog steeds waarom het pas na een kilometer of 5 gereden te hebben pas gebeurd na montage van een ander blok, en bij het blok ervoor precies hetzelfde probleem ook na enkele kilometers rijden. dan ga je toch sterk afvragen waar het aan kan liggen?? en echt bij beide blokken precies hetzelfde he.. eerst voel je dat hij iets ruw gaat rijden en dan gaat die pas slippen. het lijkt steeds wel of er eerst iets aanloopt. bij het vorige blok was er ineens een schakelvork ingesleten. toen heb ik het open gehaald maar kon verder niks ontdekken. ander vorkje erin gedaan en blok weer dicht gemaakt, toen reed het weer goed,maar na 10 kilometer ofzo begon de bak weer ineens te slippen. toen weer open gemaakt en was er geen vork ingesleten. weer dicht gemaakt en toen reed het weer even goed voor een paar kilometer. het lijkt wel dat even open en dicht doen weer tijdelijk goed gaat. is toch raar?

en nu bij een ander blok ook al? ik kan er wel 10 verschillende blokken onder gaan hangen en 10 keer open en dicht gaan maken. ik kan toch niet bezig blijven? ondertussen ken ik zo'n honda blok wel.in nog geen 10 minuten heb ik dat helemaal uit elkaar nu,en weer in elkaar ook,maar telkens open halen en dicht doen is toch ook niet goed voor de schroefdraden..
 
PRO TUNING 20-7-2015 13:26 Print reply

Posts: 4000
Versnellingsbak tandwielen kunnen niet slippen - is een vaste verbinding.

Waarschijnlijk slipt toch je koppeling.

Wat voor olie heb je er op.
 
drestar 20-7-2015 13:47 Print reply

Posts: 631
Nou ik hoop dat het de tandwielen niet zijn. dan zal ik echt zo blij zijn want dan hoef ik het blok niet meer open te halen.

zal trouwens dan eens beginnen met enkel de koppeling uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten,

ik vraag mij dan wel af of een kopelling kan bonken en je dan stotterend kan rijden. dacht dat als een koppeling slipt je enkel maar meer toeren draaide en dat doet hij dus niet,

overigens slipt hij dan alleen in zijn eerste en tweede versnelling en de rest niet ook al trek ik hem flink door??

en ik heb gewoon honda eurol bak olie erin .te koop bij TVD parts

Dit bericht is gewijzigd door drestar op 20-7-2015 om 13:49 uur.
 
PRO TUNING 20-7-2015 19:42 Print reply

Posts: 4000
Probeer eens nieuwe beklede platen met ATF olie die is wat schraler
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-7-2015 19:56 Print reply

Posts: 8458
Dus zoals gezegd olie aflaten, kijken of er gruis in zit.
Wat ik niet snap...jij doet een goed blok open...daarna loopt het in de soep...dan kijk je niet na wat er gebeurd is...maar koopt een nieuw blok...dat doe je ook weer open...en dan loopt het spul weer in de soep...en dan doe je dat niet open maar post hier je vraag ???
Het mooie aan die Honda blokken is nu net dat die onderblokken van extra bouwkwaliteit zijn. Je hoeft er eigenlijk niet veel aan te doen, enkel als je krukasspeling hebt of valse lucht...
Koppeling testen : brommer met voorwiel tegen de muur, proberen wegrijden. Motor blijft draaien = koppeling op.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
drestar 20-7-2015 20:23 Print reply

Posts: 631
Ja ik koop een blok en dat doe ik open om te controleren of er iets aan is.bij een tweede hands waar je de history niet van weet kun je alles verwachten toch? ik kocht het blok bij honda80cc.nl en die had hem ook gekocht van iemand die hem niet gebruikt had.

maar het blok gaat wel open. maar wil eerst een filmpje maken en hier posten



Dit bericht is gewijzigd door drestar op 20-7-2015 om 20:25 uur.
 
WestlandMB 20-7-2015 22:15 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
Ja ik koop een blok en dat doe ik open om te controleren of er iets aan is.bij een tweede hands waar je de history niet van weet kun je alles verwachten toch? ik kocht het blok bij honda80cc.nl en die had hem ook gekocht van iemand die hem niet gebruikt had.

maar het blok gaat wel open. maar wil eerst een filmpje maken en hier posten



Dit bericht is gewijzigd door drestar op 20-7-2015 om 20:25 uur.


Ruud is gewoon een handelaar he.... Koopt en verkoopt meer niet, zegt ook niet voor niks overal bij "Revisie aan te raden blabla..."

Je had toch die EBC veren in gedaan, op de foto lijken het nog die oude verkeerde te zijn?

Volgens mij kan je ook een CR80 koppeling inbouwen van een van 1982, maar 4 plaats met ori platen moet voldoende zijn voor jou setup... maar wat nou het probleem is..
 
Viertakt 20-7-2015 22:21 Print reply

Posts: 3586
Ruud kijkt geen enkel blok daadwerkelijk na, hij voelt even aan de krukas, aan de drijfstang en de uitgaande as, doet een schatting hoe net het blok is en gooit het de handel in, daar is hij zelf ook heel eerlijk over, daarom mag ik graag zaken met hem doen. Als het achteraf toch niet volgens verwachting is, is hij daar ook wel heel schappelijk mee.

En vaste klanten krijgen vaak hele dozen vol met spul en prul waar je niet om vraagt, waar vaak toch nog wel erg leuke dingen tussen zitten.

Lof voor ruud.

Over je bakprobleem, ik gok dat je een kromme tussenplaat hebt, dat kan behoorlijk lawaai en gebok veroorzaken.
 
Viertakt uber alles.
drestar 20-7-2015 22:22 Print reply

Posts: 631
Mark die veren op de foto waren inderdaad nog de oudere veren. die heb ik er snel uit gehaald en de ebc erin gezet,maar achteraf maakte dat dus niks uit..

en Ruud is een handelaar, daarom zeker altijd aan te raden om te kijken of het spul goed is inderdaad. dus blok altijd open maken en nakijken.

ik maak nog even dat filmpje deze week en dan gaat het blok er maar weer onderuit voor de zoveelste keer dat er een blok van onder gaat. word er echt ziek van op een gegeven moment.

ik hoop dat op het filmpje het geluid straks duidelijk te horen is zodat jullie zelf kunnen oordelen wat het kan zijn.

als het zo door gaat pak ik straks gewoon een cr of rm 80 blok wat ik eronder ga lassen
 
drestar 20-7-2015 22:26 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ruud kijkt geen enkel blok daadwerkelijk na, hij voelt even aan de krukas, aan de drijfstang en de uitgaande as, doet een schatting hoe net het blok is en gooit het de handel in, daar is hij zelf ook heel eerlijk over, daarom mag ik graag zaken met hem doen. Als het achteraf toch niet volgens verwachting is, is hij daar ook wel heel schappelijk mee.

En vaste klanten krijgen vaak hele dozen vol met spul en prul waar je niet om vraagt, waar vaak toch nog wel erg leuke dingen tussen zitten.

Lof voor ruud.

Over je bakprobleem, ik gok dat je een kromme tussenplaat hebt, dat kan behoorlijk lawaai en gebok veroorzaken.


laten we het hopen dat het een kromme tussenplaat is. dan ben ik goedkoop klaar. maar de tussenplaten zagen er zo goed als nieuw uit nog.ik denk wel dat het immi tussenplaten waren zo te zien.er zaten maar van die hele kleine puntjes in,

toch bij mijn andere blok hetzelfde probleem en geen kromme tussenplaat gezien...maar je weet nooit natuurlijk..

en Ruud kijkt niks na inderdaad. maar daar is de prijs ook wel naar.


Dit bericht is gewijzigd door drestar op 20-7-2015 om 22:27 uur.
 

Dit topic is 9586 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved