Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha tzr 50 versnellingen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 659 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68737 - Yamaha tzr 50 versnellingen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3280 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

noud976 16-6-2015 0:53 Print topicpost
Posts: 4
Goeieavond,
Ik heb onlangs een yamaha tzr 50 gekocht bij een bekende van me.
De brommer rijdt goed. Heeft een ontgrensde uitlaat volgens de vorige eigenaar en waarschijnlijk ook ontgrensd in de motor. Ik heb zelf niet veel verstand van de technische aspecten van brommers.

De vorige eigenaar beweerde dat de brommer 90 km/u kon lopen. Tot nu toe heb ik maximaal 75 km/u gehaald. Maar ik heb hem nog niet optimaal op snelheid getest, dus ik denk dat hij de 80/90 wel kan halen.

Maar ik heb een ''probleem'', de brommer heeft maar 5 versnellingen. Als ik van de 5 naar de 6 wil schakelen werkt dat niet. Dan hoort het aan alzof je hem in de neutraal/vrij zet en vol gas geeft. En nee ik houd de koppeling dan niet in terwijl ik gas geef.

Ook maakt die vrij veel toeren, zelfs als ik maar 50 km/u rij. Dan zit die al gauw op 7000-9000 toeren en als ik het gas vol open draai gaat die vrij snel richting de rode lijn.

Van mij hoeft die niet harder als 75 te lopen, maar het rijd niet echt prettig als je al snel op het maximaal aantal toeren zit en de motor hoort tekeergaan.

Iemand bekend met dit probleem dit een oplossing heeft?

Mvg Noud
 

thomastikken 16-6-2015 10:16 Print reply
Posts: 94
Heb ik ook af en toe met mijn yamaha dt (zelfde motorblok) gewoon koppeling in en nog een keer omhoog schakelen, dan moet hij in zn 6 gaan als het goed is
 
Aprilia RX 50 2003 16-6-2015 11:28 Print reply

Posts: 6711
Dat van die 5 naar de 6 is altijd al problematisch bij die blokken. Daar moet je gewoon meer kracht zetten. Is een gevoel en dat gaat ook wel komen als je meer rijdt.

in welke versnelling is die 50 bij 7000 toeren?

Het is een 2 takt, die heeft een powerband (het gebied waarin de motor zijn kracht heeft). Deze specifieke brommer (als de door jou gegeven setup klopt) heeft een powerband van 7000 tot 10000 toeren.

Een TZR loopt onbegrensd geen 90, met 80 a 85 is het al wel klaar.

Wat wel vaak bij de TZR is is dat er std een 60 tands achtertandwiel geleverd wordt. Deze is belachelijk groot. Als daar ene kleinere komt ga je al wat minder toeren draaien.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
noud976 16-6-2015 13:12 Print reply
Posts: 4
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Dat van die 5 naar de 6 is altijd al problematisch bij die blokken. Daar moet je gewoon meer kracht zetten. Is een gevoel en dat gaat ook wel komen als je meer rijdt.

in welke versnelling is die 50 bij 7000 toeren?

Het is een 2 takt, die heeft een powerband (het gebied waarin de motor zijn kracht heeft). Deze specifieke brommer (als de door jou gegeven setup klopt) heeft een powerband van 7000 tot 10000 toeren.

Een TZR loopt onbegrensd geen 90, met 80 a 85 is het al wel klaar.

Wat wel vaak bij de TZR is is dat er std een 60 tands achtertandwiel geleverd wordt. Deze is belachelijk groot. Als daar ene kleinere komt ga je al wat minder toeren draaien.


Bedankt voor jullie reacties,

Ik zal gaan proberen meer kracht te zetten bij het schakelen naar de 6. Ik laat vanavond weten of dit is gelukt.

In de 5e versnelling maakt hij vrij veel toeren bij 50 km/u. Meestal blijft die bij 50 km/u netjes rond de 6000/7000 toeren. Soms wat hoger. Als ik meer gas geef en dus boven de 60 ga, gaat die al snel hoger met de toeren. Bij vol gas, richting de 10000 toeren en dan lijkt het alzof de motor het niet aankan. Nogmaals ik heb geen verstand ervan. Maar de motor maakt dan een ander geluid op zijn maximum.

Naar het tandwiel ga ik binnenkort ook kijken, want die is ook een beetje versleten. (zijn punten geworden)

Mvg noud

 
Aprilia RX 50 2003 16-6-2015 14:25 Print reply

Posts: 6711
Die brommers kunnen 10000 makkelijk aan. 11000 a 12000 ook wel als het moet.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3280 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved