Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tomos a35 : inhouden op top - de logica ontbreekt in deze

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 908 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68694 - Tomos a35 : inhouden op top - de lo...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 8737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Yaroon 13-5-2015 1:41 Print topicpost
Posts: 11


Gegroet!

Nieuwe user komt zich aanmelden en wil graag mijn Tomos probleem voorleggen in de hoop dat iemand mij kan vertellen welke stap ik moet zetten

Onlangs een 2e hands Tomos gekocht. Geheel standaard, reed 25 max. Optrekken vloeiend, geen probleem met alleen wel dat vervelende geratel en onrustige situatie op de topsnelheid. Tijdens volgas het constante gevoel van inhouden, alsof ik constant even in de rem kneep. Het voelde aan alsof ie wel wil, maar dan weer terug inzakte. Op lange stukken redelijk funest voor een leuke rit.

Als eerst op aanraden de ontsteking op bromstand gezet.

Vervolgens luchtfilter bekeken (onlogisch stuk plastic vol met kieren) en gezien dat de prop niet aanwezig is

De snor uitlaat met zo een bocht er af gehaald en een standaard-snel 26mm eronder gezet. Resultaat: iets harder (max 33) met nog steeds dat gestotter en gehaper met volgas.

Sproeier 52 erin gezet: slecht optrekken, lagere topsnelheid, nog steeds gestotter

Sproeier 50 erin gezet, iets beter, nog steeds dat ellendige gestotter/gehaper. Heb 25km volgas gereden met deze sproeier en direct na het stoppen de bougie bekeken; tegen het grijze aan, in ieder geval niet koffiebruin.

Op dit punt begon ik het vervelend te vinden en voor de lol sproeier 49 erin gezet. Resultaat : vlekkeloos optrekken naar de top, maar nog steeds gehaper en gestotter, al voelt het bijna aan alsof het iets minder is dan met de grotere sproeiers. Het is hoe dan ook nog steeds onrustig rijden, ook met 49 ( waarom toont de bougie aan dat benzinetoevoer laag is [grijze tint] om vervolgens beter te presteren [op het nog steeds aanwezige gehaper na] terwijl eigenlijk een grotere sproeier er in zou moeten, met name dan ook door het plaatsen van een standaard-snel uitlaat?? )

Wat kan ik op dit punt nog gaan doen? Ik snap er al weinig van maar op deze wijze is het helemaal onduidelijk !

Tandwielen (achter) veranderen?
HD cilinder kop erop?
Ontsteking staat fout ?
Spruitstuk begrenzer de boosdoener ?
Iets anders??

Alles op de uitlaat en de bromstand van ontsteking na is standaard.
Dus nog een spruitstuk begrenzer er in, een 14/9 carburateur, standaard tandwielen, etc.

Ik hoef niet harder dan 37 wegens mogelijke bekeuringen, maar wil voornamelijk op lange stukken niet het gevoel hebben dat er constant iemand ergens een remmetje zit in te knijpen. De Tomos wil wel, maar dan weer niet,... dan voel je um weer wat bijtrekken en dan gaat ie weer ratelen/haperen. Het gaat dus alleen maar om dat gehaper op volgas.

Alle input wordt zeer gewaardeerd

Dit bericht is gewijzigd door Yaroon op 13-5-2015 om 1:50 uur.
 

Viertakt 13-5-2015 11:32 Print reply

Posts: 3586
Cdi tomos?

En druk er eens een verse bougie in

Kleur van bougie is slechts een indicatie, maar als er een te koude of te hete bougie in zit klopt de kleur al niet. De bougie van mn MTX is bruin van kleur als ik een gigantisch eind volgas pleur, maar over het algemeen is hij gewoon gitzwart als ik rustig rij(mij aan de snelheid hou), terwijl hij over alle gasstanden/toerentalen niet te rijk loopt, eerder iets te schraal.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-5-2015 om 11:33 uur.
 
Viertakt uber alles.
Yaroon 13-5-2015 12:56 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Cdi tomos?

En druk er eens een verse bougie in

Kleur van bougie is slechts een indicatie, maar als er een te koude of te hete bougie in zit klopt de kleur al niet. De bougie van mn MTX is bruin van kleur als ik een gigantisch eind volgas pleur, maar over het algemeen is hij gewoon gitzwart als ik rustig rij(mij aan de snelheid hou), terwijl hij over alle gasstanden/toerentalen niet te rijk loopt, eerder iets te schraal.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-5-2015 om 11:33 uur.



Cdi. Dat zwarte kastje links , wat de bougie doet vonken. (?). Zou dat de reden kunnen zijn? Is daar de ontsteking zelf niet de boosdoener (die dus al op bromstand staat)?

Ik heb een nieuwe NGK6 erin gedraaid, en het verhaal over de kleur dat dat niet altijd correct hoeft te zijn is enigszins wel duidelijk. Sproeier 52 wat volgens de kleur alleen maar positief zou moeten zijn wat het dus helemaal niets is. Echter is het wel vreemd daar de hele Tomos wereld afgaat op de kleur en zo de sproeiers weet bij te stellen ( en een Tomos weer normaal kan laten functioneren).

Ik zou een nieuwe cdi kunnen plaatsen, maar of dat helpt?

Ik heb overigens een HD 38mm cilinderkop gekocht wat ik er morgen op ga zetten na het zien van een aantal meldingen dat dit positief effect heeft. Voor sommige heeft dit dat haperen doen wegnemen , en 18 EUR is wel de moeite waard het te proberen
 
Viertakt 13-5-2015 16:02 Print reply

Posts: 3586
Mensen die puur afgaan op kleur kunnen of héél goed afstellen, of helemaal niet afstellen en die doen maar een beetje na wat er op het internet geschreven is (je weet dat wat op het internet staat per definitie waar is hè.)

Maar welk bouwjaar is je a35? Als het een cdi ontsteking is, kan het zijn dat je een cdi snor slomos hebt, die cdi begrenst hem als het ware in toeren.

Je membraan zou ook nog de boosdoener kunnen zijn.

Maar check voor de zekerheid ook even op valse lucht, dit doe je door de tomos stationair te laten lopen, en vervolgens op de aansluitingen van het spruitstuk op de cilinder en de aansluitingen op de carb te spuiten met iets wat brandt(deo, remreiniger, etc) als hij dan klimt in toeren of uitvalt heeft hij valse lucht en zul je even nieuwe pakkingen moeten monteren.

In principe moet een snortomos met snorkop eigenlijk gewoon goed moeten lopen op toeren.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-5-2015 om 16:02 uur.
 
Viertakt uber alles.
Yaroon 13-5-2015 17:00 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Mensen die puur afgaan op kleur kunnen of héél goed afstellen, of helemaal niet afstellen en die doen maar een beetje na wat er op het internet geschreven is (je weet dat wat op het internet staat per definitie waar is hè.)

Maar welk bouwjaar is je a35? Als het een cdi ontsteking is, kan het zijn dat je een cdi snor slomos hebt, die cdi begrenst hem als het ware in toeren.

Je membraan zou ook nog de boosdoener kunnen zijn.

Maar check voor de zekerheid ook even op valse lucht, dit doe je door de tomos stationair te laten lopen, en vervolgens op de aansluitingen van het spruitstuk op de cilinder en de aansluitingen op de carb te spuiten met iets wat brandt(deo, remreiniger, etc) als hij dan klimt in toeren of uitvalt heeft hij valse lucht en zul je even nieuwe pakkingen moeten monteren.

In principe moet een snortomos met snorkop eigenlijk gewoon goed moeten lopen op toeren.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-5-2015 om 16:02 uur.


Is uit 2005

Als het de cdi is, is dit dan eenvoudig te verhelpen? Heb wel van die zogenaamde cdi-snel te koop zien staan.

Ik zal binnen 24uur alles wat je opnoemt ondersprayen met deo en zien of dit effect heeft

Als dat het niet is en ik aan membranen en andere zaken moet gaan knutselen gaat het mij denk ik een stapje te ver en moet ik dit laten doen





 
Yaroon 14-5-2015 16:02 Print reply
Posts: 11


Deotest deed motor afslaan.. Spuiten op verbinding carb / spruitstuk
Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor Imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51

Resultaat: haperen bijna weg inhouden bijna weg. Enige nu is de hoge toeren op volgas,.. Vraag me af of ik zo lange stukken kan rijden, want dat ding gaat echt flink tekeer




 
Viertakt 14-5-2015 17:46 Print reply

Posts: 3586
Hoe bedoel je hoge toeren op volgas? Dat hij heel veel toeren maakt? Je zou eventueel een groter voortandwiel kunnen monteren, of een kleiner achtertandwiel.

Mooi dat hij nu beter loopt!

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 14-5-2015 om 17:46 uur.
 
Viertakt uber alles.
Yaroon 14-5-2015 22:50 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Hoe bedoel je hoge toeren op volgas? Dat hij heel veel toeren maakt? Je zou eventueel een groter voortandwiel kunnen monteren, of een kleiner achtertandwiel.

Mooi dat hij nu beter loopt!

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 14-5-2015 om 17:46 uur.


Het is een flinke stap vooruit ja

En dat terwijl er een HD cilinderkop onderweg is en ik morgen ga monteren.. Dat een kleiner tandwiel (28) achter een stuk hoger toeren weghaalt is mij al duidelijk geworden, echter rij ik veelal in de stad met links en rechts controle en wil dan niet harder dan 37. Met die tandwiel verandering gaat dat zeker gebeuren en moet ik weer iets anders gaan aanpassen... Wat weet ik niet precies

Op volgas begint ie met name uit het blok een hoop gesnerp en geknars te produceren, trillen als een malle, iets wat mij toch niet al te best lijkt, Om de paar kilometer zie ik als ik in donker rij m'n koplamp zich als een discolamp gedragen,..

Dit bericht is gewijzigd door Yaroon op 14-5-2015 om 22:52 uur.
 
Viertakt 15-5-2015 15:49 Print reply

Posts: 3586
Dan heb je vermoedelijk ergens een slecht contact in je elektra. Maar als hij te hard loopt, zou ik geen hd kop monteren.

Want je bent nu gewoon aan het opvoeren, maar je wil niet dat hij te hard loopt...

Dan zou je eigenlijk iets weer ongedaan moeten maken. Ontsteking op snor, dan wil hij niet zoveel toeren meer maken, of je zet hem ergens tussen brom en snor in, dat je zelf een goed compromis zoekt.
 
Viertakt uber alles.
Yaroon 16-5-2015 0:06 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Dan heb je vermoedelijk ergens een slecht contact in je elektra. Maar als hij te hard loopt, zou ik geen hd kop monteren.

Want je bent nu gewoon aan het opvoeren, maar je wil niet dat hij te hard loopt...

Dan zou je eigenlijk iets weer ongedaan moeten maken. Ontsteking op snor, dan wil hij niet zoveel toeren meer maken, of je zet hem ergens tussen brom en snor in, dat je zelf een goed compromis zoekt.


Volgens de menigte is de bromkop voor compressie , iets harder optrekken. Snelheid is maar minimaal dat omhoog gaat

Ik zal als eerste inderdaad met de ontsteking knutselen

Dank voor alle input
 

Dit topic is 8737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved