Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Hulp nodig MH Furia kabelboom repareren/ nieuw maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 586 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #68671 - Hulp nodig MH Furia kabelboom repar...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 17121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Driez 25-4-2015 0:01 Print topicpost
Posts: 18
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met het opknappen van een flink afgetrapde motorhispania furia uit 2005(laatste bouwjaar). Tot zover is alles goed gelukt maar nu komt het stuk waar het voor mij flink lastig wordt het opnieuw bekabelen van de brommer. (schema voor kabelboom staat onderaan deze post)

Ik wil eigenlijk niet al teveel geld hieraan gaan uitgeven aangezien het hobby is en ik dit als een leerproject heb gezien tot nu toe. Maar zou dit toch wel graag voor mijn Havo examens op 11 mei afkrijgen .

Er worden geen nieuwe kabelbomen meer gemaakt voor deze brommer en een gebruikte op marktplaats/brommerboer vind ik zelf ook niet heel betrouwbaar. Vandaar dat repareren of een nieuwe maken mij beter lijkt.

Er klopt vrij weinig tot praktisch niks meer van de originele kleuren van de bekabeling van de brommer. De enige aanknopings punten die ik heb zijn de originele kleuren uit de CDI unit.

Ik heb een tweedehands cockpit unit kunnen kopen waar ook de originele kleuren uitkomen maar het tegendeel van de cockpit is niet meer op de brommer te bekennen.

Ook weet ik niet hoe ik het contactslot moet aansluiten aangezien er 5 draden uitkomen (2 zitten los en kan niet ontdekken hoe die gezeten hebben) (de 4 kleuren op het schema + nog een bruine neem dus aan aarde).

Voor de rest zitten en nu ook geen knipperlichten meer op die heb ik wel los gekocht en het knipperlicht relais/klingateur is ook nog aanwezig die zit in dezelfde unit als de gelijkstroomregelaar zoals te zien op het schema.

ook lopen er geen kabels meer naar de cockpit vanuit alle indicatoren aangezien er geen cockpit op de brommer zat toen ik hem kocht.

Nu is mijn vraag dus hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen nu ik alle kleuren die er momenteel opzitten in kaart heb gebracht en er vrij weinig meer van blijkt te kloppen. Ook heb ik vrij weinig elektronisch gereedschap behalve dan een striptang.

Het elektrische schema van de brommer (MH furia = peugeot Xp6)
http://www.scooterhu...datashe...6-xr6.html
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-4-2015 12:18 Print reply

Posts: 8456
Je hebt in een brommer eigenlijk 2 onafhankelijke circuits.
Het ene is de ontsteking, dus alles wat de brommer laat rijden. dat zou ik eerst in orde brengen. Je hebt in dit circuit grofweg je ontstekings- en pickupspoel, je cdi, je bobine en je bougie.
Het andere circuit is de verlichting. Daarin heb je een deel op wisselspanning (de lichten) en een deel op gelijkspanning (remlicht, richtingaanwijzers, indicatorlampjes,...). In het wisselspanningsdeel zit een spanningsregelaar. In het gelijkspanningsdeel zit een gelijkrichter die eigenlijk alleen dient om de batterij te laden, en de verbruikers werken op de batterij.
Zo is het heel algemeen...ik ken geen Furia details...en er kan wat detailwerk verschillen...vooraleer ik weer die opmerking krijg...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 25-4-2015 15:24 Print reply

Posts: 6711
Een Furia is een zusje van de RR en voor zover ik weet dus ook geen accu.

Hij heeft een AM6 blok met Ducati ontsteking.
Eigenlijk is het ontstekingsgedeelte makkelijk. Vanaf de spoelen komen 4 draden (rood, wit, groen en geel). Er gaan 3 in je CDI, als je dat gedaan hebt en de rest (spoelen, vliegwiel, bougie etc) is voor elkaar dan kun je rijden. Rood, wit en groen moet je aansluiten, de kleuren staan er in het Italiaans op.

De gele gaat naar je spanningsregelaar die de rest van stroom voorziet.

Toch raad ik je aan een gebruikte kabelboom te halen (van een Rieju RR zijn er zat). Dan heb je een relatief goede basis en kun je van daaruit eventueel storingen zoeken.

Verder zijn knipperlichten niet verplicht, maar als ze er op zitten moeten ze het doen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Driez 25-4-2015 19:56 Print reply
Posts: 18
Hier een foto van de CDI unit zoals hij er nu opzit.
http://tinypic.com/r/2yngrx4/8

Er is dus hier ook al flink aan verknipt... iemand die mij kan vertellen waar de kabel eigenlijk heen zouden moeten gaan? En of ik die groene kabel nog kan repareren en er een normale massa kabel van kan maken?

Rood,wit en groen deze komen overeen met het schema grijs niet... Ook is de massa kabel doorgeknipt ik moet nog even uitzoeken waar hij nu de massa heeft want ik heb gister op de brommer gereden voordat ik hem ontmanteld heb om bij de bekabeling te kunnen. (Start switch zit aan knipperlicht schakelaar ;') )

De brommer heeft inderdaad geen Accu hier is de kabelboom online zonder dat je een account hoeft te hebben op scooterhulp.nl : (Peugeot XP6 = Motorhispania Furia) http://www.htmlpubli...0-%20MH%20Furia.htm#

Ik kan een gebruikte kabelboom halen voor 32 euro bij bijvoorbeeld van seggeren maar deze lijkt ook al flink verknipt en heeft ook niet de kleuren zoals op het schema (lijkt het).

Knipperlichten heb ik al thuisliggen dus hoef alleen de kabels er nog naar toe te trekken maar dan moet dat natuurlijk ook aangesloten worden op de cockpit waar het lichtje daarvoor zit. Ik kijk in de loop van het project wel of ik dit zal gaan doen.

Er loopt inderdaad een gele kabel naar de spanningsregelaar(die tevens klingateur/knipperlicht relais is) maar er loopt maar een oranje draad vanuit daar.

Ik heb al een grote plaat ter grote van de brommer aan de kant gelegd voor als ik een spijker nodig zal gaan hebben. Leek me wel zo handig misschien.


 
Aprilia RX 50 2003 25-4-2015 20:07 Print reply

Posts: 6711
Die afgeknipte is de massa, die hoort op het frame.
Die grijze stopdraad komt op je contactslot.

Ik heb niet zo veel specifiek verstand van de Furia of RR, eigenlijk moet je zoals het nu lijkt gewoon heel het bedradingsschema opnieuw maken.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Driez 26-4-2015 17:55 Print reply
Posts: 18
Ik heb nu nog een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier het antwoord weet
Uit het contactslot komen 6 pinnen maar bij de kabelboom die bij de cockpit unit zat zitten maar 5 kabels die op dit contactslot aangesloten moeten worden of aangesloten zaten. Nu is mijn vraag dus welke kleur moet op welke pinnetje aangesloten worden en waar moeten deze kleuren vanaf daar dan heen? (Ik weet grijs moet naar CDI)
De kleuren van de 5 kabels zijn: Geel,grijs,zwart,groen en bruin

foto's:
onderkant contactslot:
http://tinypic.com/r/2aaep11/8

bovenkant contactslot:
http://tinypic.com/r/10z2zi8/8

CDI:
http://tinypic.com/r/2yngrx4/8
 
Driez 29-4-2015 19:37 Print reply
Posts: 18
bump
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-4-2015 0:38 Print reply

Posts: 8456


Hier heb je datzelfde schema :
- met legende
- groter dus leesbaar
- tussen img codes zodat het hier rechtstreeks staat dus geen link naar een link

Wil je het ook zo doen...doe eens wat meer moeite zeg.

Je moet gewoon het ene aan het andere verbinden volgens de kleurcodes.

Als je niet weet welk pinnetje is wat...probeer eens een multimeter om wat dingen uit te meten dan...

We willen best helpen hoor.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Driez 3-5-2015 12:27 Print reply
Posts: 18
Waar ik een beetje mee zit is dat dit een gigantische afgetrapte brommer was en ik nu alleen de bekabeling nog in orde moet maken om er "legaal" mee te mogen rijden.

Ik zou best de hele kabelboom compleet en correct willen maken mits ik hier het juiste gereedschap voor zou hebben en alle indicatoren en connectoren nog aanwezig zouden zijn. Het was geen dure brommer en dat wil ik graag zou houden

Ik ga het met een multimeter proberen ik laat nog van me horen.

Bedankt voor alle tips tot zover
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 3-5-2015 13:38 Print reply

Posts: 8456
Je kan zoals gezegd best vanaf een volledige tweedehands kabelboom beginnen.
Waar je de connector niet van hebt, kan je best zorgen dat je de component die er aan hangt, ook van de donor hebt.
Die bedradingen doen allemaal hetzelfde werk, het hoeft geen kabelboom van een Furia te zijn.
Waar je donor kabelboom te kort blijkt te zijn, een stukje draad tussenzetten met universele stekkertjes. Die kan je met een gewone knijptang aanknijpen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Driez 6-5-2015 21:31 Print reply
Posts: 18
Heb vandaag meters kabels en connectoren in alle kleuren van de regenboog gehaald. Ik heb een schema uitgetekend op basis van het originele schema en ik ga alles erop zetten behalve de sidestandswitch omdat deze origineel niet op een Furia zit wel op een XP6 vandaar dat mijn CDI ook iets anders is.

Ik ben vandaag begonnen met het weghalen van alle niet originele kabels etc. Het contactslot zit alweer goed aangesloten en ik hoop ergens deze week de tijd te vinden om de rest van de kabels te trekken en goed vast te zetten. Het word in ieder geval netjes al zeg ik het zelf

Nu alleen nog goede krimpkous halen maar ik denk dat ik deze gewoon haal als de kabels erop zitten zodat ik weet welke lengtes en diktes ik nodig heb. En dan bestellen (zoveel keuze) of nog een bezoekje brengen aan mijn locale electronica boer en kijken wat zij daar aanraden.
 
Driez 4-7-2015 0:02 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je kan zoals gezegd best vanaf een volledige tweedehands kabelboom beginnen.
Waar je de connector niet van hebt, kan je best zorgen dat je de component die er aan hangt, ook van de donor hebt.
Die bedradingen doen allemaal hetzelfde werk, het hoeft geen kabelboom van een Furia te zijn.
Waar je donor kabelboom te kort blijkt te zijn, een stukje draad tussenzetten met universele stekkertjes. Die kan je met een gewone knijptang aanknijpen.


Even voor uw gemoedsrust de brommer zit compleet met originele kleuren weer in elkaar en alle elektronica werkt naar behoren . Heeft even geduurd maar het resultaat mag er dan ook wezen haha.
 

Dit topic is 17121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved