Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - batavus mondial opknappen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 646 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68665 - batavus mondial opknappen
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3993 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

trevor 17-4-2015 13:45 Print topicpost
Posts: 16
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het opknappen van een Batavus mondial.

Nu heb ik ondertussen alles wat stuk was of slijtage had al wel vervangen. En loopt het brommertje ook best goed. Alleen trekt deze zo ontzettend langzaam op. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik kom er maar niet achter wat ik hier aan kan doen.

Dit is mijn eerste brommer waar ik aan werk dus ik ben geen proffesional hier in.

Heeft iemand hier nog tips?

Dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik het een beetje goed doe.

Groetjes!
 

Viertakt 17-4-2015 14:00 Print reply

Posts: 3586
Is dit de Mondial met het Peugeot blokje? Zo ja, even kijken of de variomaat niet vast zit. Normaal horen ze voor een damesbrommer best rap op te trekken.

Volgensmij hoort het blokje te kantelen om de snaar op spanning te houden, kijk ook even of het schanierpunt niet vast zit

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 17-4-2015 om 14:01 uur.
 
Viertakt uber alles.
trevor 17-4-2015 14:02 Print reply
Posts: 16
Klopt! Het Peugeot 103 blokje hangt er onder, excuses dat ik dit zeg maar wat is precies de variomaat? En hoe controleer ik of deze vast zit?

Het scharnier punt zit niet vast. Heb ik net gecontroleerd als ik de v snaar er af haal en er weer op wil zetten dan kan ik het blok een stuk mee kantelen.

Dit bericht is gewijzigd door trevor op 17-4-2015 om 14:04 uur.
 
Viertakt 17-4-2015 14:40 Print reply

Posts: 3586
Variomaat zit in de voorste poelie (waar je snaar op ligt) dit is eigenlijk een 'traploze versnelling', als je meer toeren maakt, zullen de 2 helften waar de snaar in zit naar elkaar toe 'drukken' waardoor de snaar er hoger op komt te liggen, waardoor de overbrenging veranderd.

Dit kun je controleren door de brommer op een bokje te zetten(achterwiel vrij), en als je brommer meer toeren maakt moet de riem 'omhoog' tussen de poelies komen.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 17-4-2015 om 14:44 uur.
 
Viertakt uber alles.
trevor 17-4-2015 14:46 Print reply
Posts: 16
Dankuwel voor het uitleggen, ik heb het even gecontroleerd en de v snaar komt naar mijn idee bij meer toeren niet hoger te liggen...

Hoe kan ik dit verhelpen? Of waar kan dit aan liggen?

Dit bericht is gewijzigd door trevor op 17-4-2015 om 14:53 uur.
 
Viertakt 17-4-2015 19:37 Print reply

Posts: 3586
Wss zitten de rolletjes vast, ik heb geen idee hoe zo'n vario op een Peugeotblok in elkaar zit, heb ze nog nooit los gehad. Is vast wel te vinden via google. Blok is wss hetzelfde als een Peugeot 103

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 17-4-2015 om 19:38 uur.
 
Viertakt uber alles.
Viertakt 17-4-2015 19:39 Print reply

Posts: 3586
Viertakt uber alles.
trevor 18-4-2015 9:38 Print reply
Posts: 16
Ik heb het even bekeken, duidelijke uitleg! Ik zie dat ik de koppeling op 1 puntje anders in elkaar heb gezet. En dat is als je terug telt vanaf het einde de 4de stap, ik heb dat ringetje niet achter het koppelingshuis zitten maar voor het koppelingshuis. Ik ga er vandaag eens naar kijken. Ik laat weten hoe het uitpakt hier!
 
Viertakt 18-4-2015 10:08 Print reply

Posts: 3586
Succes, hoop dat je een mooi rap brommertje krijgt.
 
Viertakt uber alles.
trevor 18-4-2015 12:59 Print reply
Posts: 16
Ik heb er even naar gekeken, maar bij nader inzien zit de koppeling toch goed in mekaar.. de kogels zitten goed op hun plek, en als dit niet zo was dan zou je dit wel merken (en horen) bij het starten van de brommer denk ik...
 
Viertakt 18-4-2015 15:23 Print reply

Posts: 3586
Als je de vario er af hebt, kun je dan met de hand de beide helften naar elkaar toe drukken of zitten die vast? Want het kan ook nog in de variateur zelf zitten.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 18-4-2015 om 15:24 uur.
 
Viertakt uber alles.
trevor 18-4-2015 23:43 Print reply
Posts: 16
Goeie, hoe kan je dit repareren? Of is dat een geheel nieuwe kopen?
 
Viertakt 19-4-2015 23:55 Print reply

Posts: 3586
Ik heb eigenlijk geen idee hoe deze precies in elkaar zit, daar kan ik je niet verder mee helpen.
 
Viertakt uber alles.
Viertakt 20-4-2015 0:06 Print reply

Posts: 3586
Ik realiseer me nu trouwens net dat niet alle 103 blokjes met vario zijn, ze zijn er ook met vaste overbrenging(wel snaar). Kan best zijn dat je nieteens een vario hebt, doe eens een fototje van je voorste poulie. (Uploaden via imgur of tinypic)
 
Viertakt uber alles.
mini89 20-4-2015 7:33 Print reply

Posts: 495
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ik realiseer me nu trouwens net dat niet alle 103 blokjes met vario zijn, ze zijn er ook met vaste overbrenging(wel snaar). Kan best zijn dat je nieteens een vario hebt, doe eens een fototje van je voorste poulie. (Uploaden via imgur of tinypic)

als ik het goed heb was die idd zonder vario
lang terug voor het laatst gezien zo een batavus
 
trevor 20-4-2015 10:10 Print reply
Posts: 16
http://imgur.com/N23vpi6

Hier de link naar een foto van de koppeling
 

Dit topic is 3993 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved