Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Ketting probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 939 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68578 - Ketting probleem
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 7240 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

koller mtxsh 27-1-2015 19:50 Print topicpost
Posts: 99
Hallo,
Ik reed vandaag met de Mtx naar school en bij het optrekken hoorde ik in een keer TOK, dit heb ik 3x vaker deze dag gehad. De terugweg heb ik gekeken en toen zag ik dat een schakel was geknapt, dus heel rustig verder rijden. Thuis heb ik de ketting er af gehaald en bleek die op 3 plekken te zijn gescheurd



De tandwielen zijn nog goed, maar op het voortandwiel zit wel wat speling:



Dit is de kettingglijder, een dikke stalen plaat omdat de brommer opgehoogd is en zaagde die door de achterbrug:


(Nog nooit problemen mee gehad)

Weet iemand een oorzaak dat de ketting kapot is gegaan??

Voor die rit is het voor tandwiel vervagen en de kettingspanners staan gelijk.
 

Viertakt 27-1-2015 20:54 Print reply

Posts: 3586
Zit er speling op de tandwielas? Dat het tandwiel heen en weer wil wiebelen is normaal.

Verder zou ik een (universeel)kunstof slijtplaatje op de brug maken en deze tijdig een keer vervangen, heb ik ook op mijn MTX.

Kan trouwens een uitlijningsprobleem zijn, zit je achterwiel er recht in?

En die Iris Gold kettingen zijn overigens gewoon hoerekettingen, ik zit veel in de blubber, maak elke keer na het rijden mn ketting schoon en kook deze regelmatig met olie in, maar die iriskettingen waren bij mij na 2000 km gewoon helemaal op, terwijl DID of regina kettingen 2 tot 3x zolang mee gaan.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 27-1-2015 om 20:56 uur.
 
Viertakt uber alles.
maerijn 27-1-2015 21:02 Print reply

Posts: 2453
Ik denk een probleem met de uitlijning of misschien de ketting te strak gespannen?
Als je je ketting spant, doe je dat dan terwijl die op de standaard staat of je ga er ook op zitten?

 
JB1 27-1-2015 21:06 Print reply

Posts: 14881
Je kettinggeleider is een dikke stalen plaat en jij vraagt je af waarom je ketting kapot is?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Viertakt 27-1-2015 21:25 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Je kettinggeleider is een dikke stalen plaat en jij vraagt je af waarom je ketting kapot is?


T is wel allemaal gebroken op de vlak gesleten kantjes idd.
 
Viertakt uber alles.
ThymTSX 27-1-2015 21:35 Print reply

Posts: 238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Ik denk een probleem met de uitlijning of misschien de ketting te strak gespannen?
Als je je ketting spant, doe je dat dan terwijl die op de standaard staat of je ga er ook op zitten?



Ik denk dat Maerijn gelijk heeft, het is een rekbreuk want de breukjes zitten haaks op de ketting. Ik denk dus ook dat de ketting te strak gespannen heeft gezeten.
 
koller mtxsh 27-1-2015 22:24 Print reply
Posts: 99
Bedankt voor de reacties,

De ketting zat zowieso niet te strak, ik heb er zo'n automatische spanner aan zitten en als je die naar beneden trekt is de ketting speling goed

Hoe kun je het wiel goed uitlijnen?
Gewoon recht over de ketting kijken?

De twee spanners door de as stonden wel gelijk.

Kan zo'n stalen ketting gelijder niet dan? Ik rij er al best lang mee, nooit problemen mee gehad. De ketting was trouwens nog niet eens zo heel oud.


Maar als ik het goed begrijp, zal de ketting niet meer stuk gaan als er een fatsoenlijke glijder opzit, goed is uitgelijnd en een goede ketting heb.

Het ligt dus niet aan de speling op het voortandwiel tov de uitgaande as?




 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-1-2015 22:46 Print reply

Posts: 8460
Heb je een groter voortandwiel gestoken ? Want één tandje kan een groot verschil in spanning maken.
Bij een grote invering spant de ketting ook harder op, je moet de spanning checken als je op de brommer zit. Bij een MTX kan je ketting zo vrij losjes hangen als je er niet op zit.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
MaXi-PuCh 27-1-2015 22:47 Print reply

Posts: 1531
Speling voortandwiel is normaal en zelfs goed.

Slijtage door die stalen plaat is nog niet eens zo erg, maar de wrijving en de warmte intwikking zou er heel goed voor kunnen zorgen dat de schakels spontaan knappen.

Harde staalsoorten zoals bijv. gereedschapsstaal worden snel bros bij warmte. Als er dan ook nog een paar pk's aan trekkracht op staat..

Zou niet weten waar het anders aan ligt. Van verkeerde uitlijning scheuren die schakels niet zomaar. Als ze wel zouden scheuren zou dat in het midden zijn.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk
maerijn 27-1-2015 23:01 Print reply

Posts: 2453
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Bij een grote invering spant de ketting ook harder op,

Dit bedoelde ik te vragen, kon niet op de woorden komen

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 27-1-2015 om 23:01 uur.
 
koller mtxsh 27-1-2015 23:20 Print reply
Posts: 99
Oké bedankt,
Ik zal er weer wat van proberen te maken.
Ben al blij dat het niet aan de uitgaande as ligt.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-1-2015 23:20 Print reply

Posts: 8460
Volgens mij zullen er verschillende oorzaken samen voor deze breuken zorgen :
- kettingspanning
- staat van onderhoud ketting
- mogelijk verkeerde ketting/tandwielen
- extreme behandelingen, een brommer is geen motor
- kwaliteit af fabriek

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Cas DT 27-1-2015 23:24 Print reply

Posts: 3131
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Volgens mij zullen er verschillende oorzaken samen voor deze breuken zorgen :
- kettingspanning
- staat van onderhoud ketting
- mogelijk verkeerde ketting/tandwielen
- extreme behandelingen, een brommer is geen motor
- kwaliteit af fabriek



Kom op, dit ligt volledig aan die complete beunoplossing met dat stalen blok.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-1-2015 23:46 Print reply

Posts: 8460
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
[...]


Kom op, dit ligt volledig aan die complete beunoplossing met dat stalen blok.


Dat blok is ingesleten, de ketting is niet afgesleten op de loopvlakken, die ketting is van soepblikstaal en de breuken zijn door het trekken in de lengterichting. Dus volgens mij niet.
Maar het is geen professionele oplossing, dat zul je mij niet horen zeggen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Cas DT 27-1-2015 23:49 Print reply

Posts: 3131
Jij denkt dat de constante hitte van de wrijving door dat oppervlak geen invloed heeft op de (al beroerde) materiaalsterkte van de ketting? De ketting wordt op deze manier belast op punten waar een ketting niet belast hoort te worden. Natuurlijk scheurt deze in lengte richting, daar staat immers altijd de kracht op, waar die dan ook mag slijten.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
ReneKunst 28-1-2015 0:05 Print reply
Posts: 77
die stalen plaat idd vervangen voor slijtvast kunststof of nylon. bijvoorbeeld van die steun/rijplaten voor kranen en hoogwerkers.
daar kan je ketting op inslijten zonder schade en geeft ook wat minder geluid wanneer de ketting er overheen raast.
 
koop nooit wat met een handvat, je komt er mee aant werk.

Dit topic is 7240 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved