Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Simson S51 begrenzen mogelijk?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 900 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68505 - Simson S51 begrenzen mogelijk?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5796 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

poort190 4-11-2014 21:16 Print topicpost
Posts: 3
Hallo, enkele weken geleden hebben we de oude Simson S51 van mijn vrouw overgehaald uit Duitsland in de veronderstelling dat we daar in Nederland mee zouden kunnen gaan rijden. Het is tenslotte een 49CC brommer......
Helaas staat er op de papieren dat de maximale snelheid 60KM/u bedraagt, een motor dus volgens het RDW.
Volgens de, overigens zeer vriendelijke, meneer van het RDW moeten er 2 zaken geregeld worden:
1. Papieren laten aanpassen in Duitsland zodat de maximumsnelheid op 45 komt te staan
2. De brommer begrenzen zodat deze in ieder geval niet boven de 50 km/u komt op de rollerbank.
Eigenlijk is punt 1 al een bijna mission impossible.

Heeft iemand ervaring met het importeren van brommers die voor de Nederlandse wet te snel rijden?
 

Aprilia RX 50 2003 4-11-2014 21:33 Print reply

Posts: 6711
Dat in Duitsland kan ik niks over zeggen. Maar 45/50 laten lopen kan heel simpel door (tijdelijk) even een ''propje'' in de uitlaat te maken. Dit is een ringetje/trechtertje met een vernauwde doorlaat om zo de uitlaat de knijpen en het vermogen/snelheid te verlagen.

Zo wordt iedere brommer hier van nieuw af ingevoerd gezien er geen 1 brommer meer is die voor een snelheid van 45 km/h gemaakt wordt.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 4-11-2014 23:08 Print reply

Posts: 3586
@Appie hierboven; je vergeet nu een ding, alle bromfietsen die hier op kenteken worden gezet hebben hiervoor een typegoedkeuring, en deze typegoedkeuring geeft aan dat de bromfiets voor 45km/u is gemaakt, ongeacht de technische (over)capaciteiten van de bromfiets.

Echter is een Simson een ander verhaal, ik heb mij hier al een keer eerder in verdiept omdat ik ooit het dolle idee heb gehad om een oostduitse Simson Schwalbe te importeren, welke het zelfde probleem heeft als de S51 (Star?), er is namelijk geen bromfietstypegoedkeuring voor.

Voor de Schwalbe geldt dat er ooit een bromfiets typegoedkeuring voor bepaalde types en bouwjaren afgegeven is voor een Nederlandse 45km/u variant, welke ze overigens NIET toekennen aan de oostduitse 60km/u varianten. Zover ik begrepen heb zijn deze alleen te keuren als motorfiets, omdat deze een oude (oostduitse) typegoedkeuring heeft voor 60km/u, welke je moet vertalen als een motorvoertuig met 2 wielen die in ieder geval harde kan dan 45, dus in ieder geval GEEN bromfiets.

Echter leert de ervaring dat keurmeesters vooral bij mooie oldtimers erg welwillend zijn om je verder te helpen. Ik zou zeggen; bel nog eens een keer rond en probeer een RDW keurmeester met verstand van oldtimerbromfietsen aan de lijn te krijgen, of zoek eventueel uit of een prototypekeuring een mogelijkheid is, maar ook dit kan een keurmeester je veel beter uitleggen dan iemand hier. Echter mijn voorspelling is wel dat dit niet voor het standaard tarief gaat, maar tegen een uurloon, en dat kan behoorlijk in de kosten lopen.
 
Viertakt uber alles.
maerijn 5-11-2014 9:37 Print reply

Posts: 2453
Zet er een framenummer van een wel goedgekeurde Nederlandse brommer op..
 
Aprilia RX 50 2003 5-11-2014 10:26 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
@Appie hierboven; je vergeet nu een ding, alle bromfietsen die hier op kenteken worden gezet hebben hiervoor een typegoedkeuring, en deze typegoedkeuring geeft aan dat de bromfiets voor 45km/u is gemaakt, ongeacht de technische (over)capaciteiten van de bromfiets.



Dat was ik niet vergeten en dat stond er ook bij.
Ik gaf alleen antwoord op vraag 2.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 5-11-2014 14:01 Print reply

Posts: 3586
@Ap, ja oke, ik ben het overigens wel met je eens dat een prop in de uitlaat een goede permanente begrenzer is. Maar vaak is voor een RDW keuring al voldoende om de ontsteking flink laat te zetten.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Zet er een framenummer van een wel goedgekeurde Nederlandse brommer op..


Dat is echt leuk totdat je een ongeval krijgt met daar op volgend een technisch onderzoek. Ik ben echt niet bang om een framenummertje van 2 dezelfde bromfietsen over te zetten, maar van verschillende types is not done, denk maar niet dat die onderzoekers en agenten achterlijk zijn.
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 5-11-2014 16:03 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
@Ap, ja oke, ik ben het overigens wel met je eens dat een prop in de uitlaat een goede permanente begrenzer is. Maar vaak is voor een RDW keuring al voldoende om de ontsteking flink laat te zetten.

[...]


Dat is echt leuk totdat je een ongeval krijgt met daar op volgend een technisch onderzoek. Ik ben echt niet bang om een framenummertje van 2 dezelfde bromfietsen over te zetten, maar van verschillende types is not done, denk maar niet dat die onderzoekers en agenten achterlijk zijn.


Zowel propje als ontsteking zijn iets van 10 minuten werk dus kies maar wat je zelf het makkelijkste vindt. Vliegwiel eraf halen om de ontsteking te verzetten is vaak nog wel lastig.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 5-11-2014 18:00 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Zowel propje als ontsteking zijn iets van 10 minuten werk dus kies maar wat je zelf het makkelijkste vindt. Vliegwiel eraf halen om de ontsteking te verzetten is vaak nog wel lastig.


Contactpunten kun je vaak later zetten zonder het vliegwiel er af te halen.
 
Viertakt uber alles.
puchcobra4t 6-11-2014 21:43 Print reply

Posts: 116
Nu een begrenser buiten onsteking en propjes om, ga met je brommer rijden met een tom op je stuur en als je +/- 45 km/h rijd merkstreepje op je gashandvat, thuisgekomen,slag opmeten van de afstand van je merkstreepje naar volgas, carburateurdeksel eraf, en nu hieronder op je gasschuif om je gaskabel heen een aanslagmaken van een stuk brandstofslang en je keuringbegrenser is geboren, werkt top en je brommer blijft gewoon netjes lopen. Bij mij heeft het gewerkt.
 
ook ik maak fouten!
poort190 7-11-2014 22:11 Print reply
Posts: 3
Hey, bedankt allemaal! Ik ga eens kijken wat ik ga doen!

 
H-Bru 2-12-2014 19:00 Print reply
Posts: 1
(Google Translate)

De Simson S51 werd gemaakt met verschillende maximumsnelheden, 60km / h was de standaard. Een versie met 30 mph (48 km / h) werd verkocht in Groot-Brittannië. Het enige verschil tussen de 2 varianten was de uitlaatpijp ("header" / "Krümmer" de rest van de uitlaat, carburateur, cilinder enz identiek waren.

De 2 leidingen waren als volgt:

60km / h - onderdeel nummer 11 21899 508 (360mm lang)
48km / h - onderdeel nummer 11 21899 506 (460mm lang)

Het enige verschil is de buislengte, hoe langer de leiding hoe langzamer de topsnelheid. U mag in staat zijn om een stuk pijp lassen op het einde van de bestaande leiding.

Ik denk dat de beperking van de demper is geen goed idee, kan het ertoe leiden dat de motor oververhit raakt.

Hoop dat dit helpt.

(Original)

The Simson S51 was made with several maximum speeds, 60km/h was the standard. A version with 30mph (48km/h) was sold in Britain. The only difference between the 2 versions was the exhaust pipe ("header"/"Krümmer" the rest of the exhaust, carburettor, cylinder etcetera were identical.

The 2 pipes were as follows:

60km/h - part number 11 21899 508 (360mm long)
48km/h - part number 11 21899 506 (460mm long)

The only difference is the pipe length, the longer the pipe the slower the top speed. You may be able to weld a piece of pipe on the end of the existing pipe.

I think that restricting the silencer is not a good idea, it may cause the engine to overheat.

Hope this helps.

Bruce
 
poort190 21-12-2014 21:46 Print reply
Posts: 3
Hallo allemaal, het begrenzen is gelukt en afgelopen woensdag is hij door de keuring gekomen met 49 km/u op de rollerbank. Helemaal blij !!!!!
Ik heb een stuk electrabuis gebruikt om de slag van de gashendel zover te beperken dat hij niet sneller gaat dan 55 op de teller.
Allemaal super bedankt voor het meedenken.
 
Iceburn 5-4-2015 16:35 Print reply

Posts: 310
En op welke manier is het je uiteindelijk precies gelukt? Goed om te weten voor andere mensen die een Simson Schwalbe op kenteken willen krijgen
 
4-stroke 4-ever

Dit topic is 5796 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved