Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Derbi senda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 742 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68493 - Derbi senda
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3045 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Burnbar 26-10-2014 14:02 Print topicpost
Posts: 8
Hoi mensen
Ik heb een tweedehands derbi senda sm gekocht als winterproject maar momenteel rijd ie nog niet.
De originele eigenaar zei dat hij geen olie erin had gedaan en dat ie daarom niet meer startte maar je kan de kickstart ook niet meer naar beneden dauwen.
Ik vroeg me af of jullie weten wat er allemaal kapot aan kan zijn aangezien ik nog best nieuw ben met sleutelen.
Alvast bedankt
 

yamahatzr2007 26-10-2014 14:33 Print reply
Posts: 117
Zoek een goede how-to met de search op dit forum (of derbi forum)
En ga het blok splitsen. Is leuk werk, en je komt er snel genoeg achter wat er kapot is.
 
Burnbar 26-10-2014 14:44 Print reply
Posts: 8
Klinkt goed, zal ik doen
 
Rowen 28-10-2014 17:13 Print reply

Posts: 31
Dat is waarschijnlijk een vastloper, ik zou zonder enige sleutel ervaring niet je blok zomaar gaan splitsen
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-10-2014 17:32 Print reply

Posts: 8456
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rowen
Dat is waarschijnlijk een vastloper, ik zou zonder enige sleutel ervaring niet je blok zomaar gaan splitsen


Kop er af, en er in kijken kan best met wat hulp.
Als de cylinder dan niet goed blijkt, kan je nog beslissen of je het zelf verder aanpakt.
In ieder geval zou ik het blok splitsen niet doen met de info die je nu hebt/geeft.
Kan je hem in gang lopen ? Probeert hij dan aan te slaan ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Burnbar 28-10-2014 17:55 Print reply
Posts: 8
Ik kan hem niet aanlopen, de krukas draait compleet niet meer.
Zelf heb ik alleen niet de gereedschap om het blok te splitsen dus ik ga waarschijnlijk met het blok naar de reparateur en eens kijken hoeveel dat kost.
Diegene van wie ik hem kocht zei trouwens dat er geen olie inzat en dat ie daarom een vastloper had.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-10-2014 19:53 Print reply

Posts: 8456
Ik zou hopen op alleen een vastloper, en eerst zelf een kijkje nemen door gewoon de kop er af te doen.
Of je onderblok (of tenminste de lagers) nog goed is kan je checken door je vliegwiel even op en neer proberen te drukken, daar mag bijna niets beweging in zitten.
De verklaring 'geen olie, dus vastgelopen' zou betekenen dat dat vliegwiel wel beweegt. Maar ik zou niet direct van dat scenario uitgaan.
Hopelijk geen gebroken drijfstang, gebeurt niet zo frekwent ivm andere problemen.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 29-10-2014 10:31 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou hopen op alleen een vastloper, en eerst zelf een kijkje nemen door gewoon de kop er af te doen.
Of je onderblok (of tenminste de lagers) nog goed is kan je checken door je vliegwiel even op en neer proberen te drukken, daar mag bijna niets beweging in zitten.
De verklaring 'geen olie, dus vastgelopen' zou betekenen dat dat vliegwiel wel beweegt. Maar ik zou niet direct van dat scenario uitgaan.
Hopelijk geen gebroken drijfstang, gebeurt niet zo frekwent ivm andere problemen.



Als hij vastgelopen is beweegt het vliegwiel ook niet.

Wat je ook heel gemakkelijk kunt checken is of de bak of de krukas/cilinder vast zit. Als je de koppeling in knijpt moet of de bak of de krukas kunnen draaien.

Hiervoor hoef je je blok niet los te trekken en weet je redelijk precies waar het probleem zit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jordi50cc 29-10-2014 14:11 Print reply

Posts: 677
heeft hij zonder smeer olie of zonder
carter olie gelopen?

ik denk het eerste, dan bestaat er een grote
kans dat je zuiger/cilinder stuk zijn, in 9 van de 10
gevallen is je big end pen ook blauw aan gelopen
en dus niet meer bruikbaar, het komt zelden voor dat
de krukas lagers er ook door stuk zijn gegaan
die houden het over het algemeen langer vol dan derest
maar ook daar zou ik meteen nieuwe in zetten!

kost je al met al gauw een 200/250euro aan materiaal
mits het klopt wat ik hier boven schrijf.



Jordi


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 29-10-2014 om 14:26 uur.
 
JST performance
Aprilia RX 50 2003 29-10-2014 21:03 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
heeft hij zonder smeer olie of zonder
carter olie gelopen?

ik denk het eerste, dan bestaat er een grote
kans dat je zuiger/cilinder stuk zijn, in 9 van de 10
gevallen is je big end pen ook blauw aan gelopen
en dus niet meer bruikbaar, het komt zelden voor dat
de krukas lagers er ook door stuk zijn gegaan
die houden het over het algemeen langer vol dan derest
maar ook daar zou ik meteen nieuwe in zetten!

kost je al met al gauw een 200/250euro aan materiaal
mits het klopt wat ik hier boven schrijf.



Jordi


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 29-10-2014 om 14:26 uur.


Nieuw cilindertje ca 60, krukas 60, krukas keerringen en lagers nog 25. Een pakking setje van een tientje.
Ben je al lekker op weg.

Een blauw biggend kun je niet te veel van op aan gezien ze tegenwoordig ook wel standaard zo geleverd worden.

Die krukassen zijn verder best zwaar gebouwd dus de kans is aanwezig dat die gewoon kan blijven.


Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 29-10-2014 om 21:03 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3045 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved