Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Solex 3800 Opknappen Help!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 605 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68412 - Solex 3800 Opknappen Help!
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3760 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RAFFIE 28-8-2014 11:22 Print topicpost
Posts: 2
Hallo,

Ik ben 15 jaar en heb sinds kort de solex van mijn moeder ontdekt. Het is een Solex 3800 bouwjaar weet ik niet maar hij is gemaakt in Frankrijk. Staat al 20j stil ofzo. Graag zou ik hem opknappen zodat mijn zus er later op kan rijden.

Aangezien ik helemaal niks van motoren kennis heb is dit wel een uitdaging.
Dus ik heb een paar vragen.
Ik heb de motor van de brommer afgehaald voor deze eerst terug aan de praat te krijgen. Om te beginnen krijg ik helemaal geen beweging n de rolaandrijving. dus dat ronde ding langs de linker zijkant van de motor. Weten jullie hoe dat kan? Vastgeroest? geblokkeerd? Iets van beveiliging?

Zijn er bepaalde dingen die ik eens na kan kijken of kuisen? Olien?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt,

Raf

 

JantjeMB5 28-8-2014 14:22 Print reply

Posts: 374
Mooi initiatief, hier heb je kort hoe en wat:

ik zou de cilinder er eens af halen en goed inspecteren.
Als die te ver versleten is of zuiger vast zat zul je die moeten honen of zelfs boren indien mogelijk (ik weet niet welk soort wand je precies hebt) anders een nieuwe.
Daarna maak je de carters los en haal je de krukas er maar eens uit
de keringen zullen vervangen moeten worden, dit is heel belangrijk want de 20 jaar oude zijn zeker niet meer goed.

Dan plaats je meteen nieuwe lagers op de krukas als de big end nog goed is tenminste.

als dat allemaal in orde is of als de motor tenminste kan draaien kan je nagaan of de ontsteking vonkt. indien niet post je maar eens terug, je hebt inmiddels genoeg werk voor je liggen.

dan heb je nog de carburatie, kan ook tegenwerken na 20jaar

goede tip is eens op zoek gaan naar de werkplaatshandleiding voor zon ding. edit, hier is die al: werkplaatshandleiding link

Dit bericht is gewijzigd door JantjeMB5 op 28-8-2014 om 14:26 uur.
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
Viertakt 29-8-2014 15:08 Print reply

Posts: 3586
Wat een onzin dat het hele blok uit elkaar moet en alles vervangen moet worden. Mijn solex liep na 35 jaar in een smeerkelder liggen na een flinke reinigingsbeurt van de carburateur en een veil tussen de contactpunten halen weer, ondertussen alweer 10k km.

3800 is volgensmij met koppeling, weet ik niet zeker. Als je het vliegwielkapje er af haalt, kun je het vliegwiel wel ronddraaien en gaat dit een beetje soepeltjes?

Let er wel op dat je het membraam van het benzinepompje wel moet vervangen, deze kan niet tegen (hedendaagse)benzine.
 
Viertakt uber alles.
RAFFIE 29-8-2014 22:36 Print reply
Posts: 2
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Wat een onzin dat het hele blok uit elkaar moet en alles vervangen moet worden. Mijn solex liep na 35 jaar in een smeerkelder liggen na een flinke reinigingsbeurt van de carburateur en een veil tussen de contactpunten halen weer, ondertussen alweer 10k km.

3800 is volgensmij met koppeling, weet ik niet zeker. Als je het vliegwielkapje er af haalt, kun je het vliegwiel wel ronddraaien en gaat dit een beetje soepeltjes?

Let er wel op dat je het membraam van het benzinepompje wel moet vervangen, deze kan niet tegen (hedendaagse)benzine.


Ok, ik zal eens kijken. Bedoel je dat plastieken beschermkapje? Dat heb ik er al afgehaald hoor maar het is echt dat ijzeren deel waar ik geen beweging in krijg.
 
Viertakt 29-8-2014 23:24 Print reply

Posts: 3586
Dat is je vliegwiel. Als deze vast zit is het meest waarschijlijke dat de zuiger vast in de cilinder zit geroest. Hier kom je achter door de 4 boutjes bovenop je cilinderkop los te draaien en het cilinderkopje er af te halen. (Let op hoe de decompresseur gemonteerd zit). De cilinder hoort glad te zijn van binnen. Indien dit niet het geval is zou ik hem als ik jou was laten honen bij een bromfietsboer.


 
Viertakt uber alles.
JantjeMB5 30-8-2014 23:20 Print reply

Posts: 374
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Wat een onzin dat het hele blok uit elkaar moet en alles vervangen moet worden. Mijn solex liep na 35 jaar in een smeerkelder liggen na een flinke reinigingsbeurt van de carburateur en een veil tussen de contactpunten halen weer, ondertussen alweer 10k km.

3800 is volgensmij met koppeling, weet ik niet zeker. Als je het vliegwielkapje er af haalt, kun je het vliegwiel wel ronddraaien en gaat dit een beetje soepeltjes?

Let er wel op dat je het membraam van het benzinepompje wel moet vervangen, deze kan niet tegen (hedendaagse)benzine.


Het ging volgens mij om opknappen niet snel terug rijdend maken.

als het blok niet rondwil en je moet het demonteren om te zoeken vervang je meteen de keringen omdat ze zo oud zijn...
dan ben je tenminste zeker.

ik ga niets ontkennen wat je zegt daarintegen
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier

Dit topic is 3760 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved