Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Puch Maxi Cups monteren achterwiel lukt niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 613 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68400 - Puch Maxi Cups monteren achterwiel ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8668 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Waballa 11-8-2014 21:34 Print topicpost

Posts: 259
Iemand enig idee hoe je het beste de cups van een achterwiel van puch maxi kan monteren?

Ik heb het nu al een aantal keer geprobeerd, maar mijn achterwiel krijgt elke keer weer snel speling. Als ik de nieuw gemonteerde cups controleer zitten er na een paar keer rijden al flinke banen in...



Ik monteer de cup, tik hem voldoende aan, monteer hem met nieuwe kogels en kogellagervet, draai de asmoer niet te strak aan (wiel kan volledig vrij draaien) en draai de contramoer aan.

Ik heb alleen de cup aan de linkerkant van de as vervangen, de rechter is nog 100% en slijt op een of andere manier niet in...

Waar o waar doe ik het fout? Ik snap het niet meer!




Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 11-8-2014 om 21:37 uur.
 

Juan el Pendejo 11-8-2014 23:21 Print reply
Posts: 6
Misschien is de boel een beetje krom ofzo?

dat het daarom maar aan 1 kant slijt....
 
joostvk 12-8-2014 9:10 Print reply
Posts: 242
dat is altijd bij een maxi, en veel andere brommers.
aan de linker kant zit de ketting en krijgt hij veel meer te verduren.

je kunt proberen de conussen eerst strak (niet te strak, dan worden je kogels vierkant!) aan te draaien en dan weer los. dan zet de boel zich wat beter.
 
PRO TUNING 12-8-2014 9:44 Print reply

Posts: 4000
Veel cups en kogels zijn van zeer slechte kwaliteit.

Simpelste oplossing, koop een ander wiel met kogellagers i.p.v. losse cups.
 
tinustussengas 12-8-2014 13:45 Print reply
Posts: 82
monteer een conis rollager probleem opgelost
 
Waballa 13-8-2014 1:36 Print reply

Posts: 259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joostvk
Aan de linker kant zit de ketting en krijgt hij veel meer te verduren.

je kunt proberen de conussen eerst strak (niet te strak, dan worden je kogels vierkant!) aan te draaien en dan weer los. dan zet de boel zich wat beter.


Is idd de ketting kant ja, slim, had ik nog niet aan gedacht!
Het strak en los draaien heb ik al een keer geprobeerd. Zou het kunnen dat hij niet verder dan gaat inlopen als ik hem iets aandraaien nadat deze banen er bij de eerste paar keer rijden erin zijn gekomen?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Veel cups en kogels zijn van zeer slechte kwaliteit.

Simpelste oplossing, koop een ander wiel met kogellagers i.p.v. losse cups.


Was ik ook al bang voor Nadeel is dat die dingen bijna nergens meer te verkrijgen zijn, denk ik niet in dezelfde kwalli als die van vroeger en/of ook nog eens heel duur (heb spaakwielen).

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tinustussengas
monteer een conis rollager probleem opgelost


Hoe monteer ik zoiets? Ik heb geen lasapparaat

 
Waballa 13-8-2014 22:14 Print reply

Posts: 259
Iemand nog een idee?
 
Aprilia RX 50 2003 13-8-2014 22:28 Print reply

Posts: 6711
conisch rollager kan wss in dezelfde vorm al de cups/balletjes maar is van gewoon veel hogere kwaliteit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Waballa 13-8-2014 23:12 Print reply

Posts: 259
Kan ik dat dan bevestigen op dezelfde as die ik nu gebruik? Die cups zitten conisch vast dus kan me voorstellen dat ik daar ook een lager in kan persen, maar hoe krijg ik die as daar dan netjes in gemonteerd?

Gewoon die as door het lager steken lijkt me niet werken
 
Aprilia RX 50 2003 14-8-2014 11:14 Print reply

Posts: 6711
Maak eens een foto van de situatie nu. Ik ben niet zo bekend met puch.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 14-8-2014 14:15 Print reply

Posts: 4000
Conische of kogellagers zijn niet pas te maken voor cups naaf
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 14-8-2014 19:01 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Conische of kogellagers zijn niet pas te maken voor cups naaf



Als je geen draaier kent misschien ja
 
PRO TUNING 14-8-2014 19:46 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



Als je geen draaier kent misschien ja



Ook met draaier niet, er is geen passend lager die in de buurt komt qwa afmetingen en er is te weinig vlees (alu) om te verspanen.
Dit is al een zeer oud probleem.
 
Waballa 14-8-2014 21:41 Print reply

Posts: 259
Voor de liefhebbers:



Het huis is schijnbaar 29mm dus zit precies tussen normale lager maten in. Heb online iets gevonden (link) waarbij iemand een 28mm lager gebruikt en de laatste mm opvult met 0.5mm plaatstaal rondom.

Hierbij moet je blijbaar ook een spacer tussen de lagers doen zodat je ze niet naar binnen kapot draait met de moeren op de as. Daarna moet je nog het wiel en de ankerplaat goed uitlijnen door de as op te vullen met ringetjes.
Het kan dus schijnbaar wel, maar het is een behoorlijk gedoe...
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 15-8-2014 18:23 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Ook met draaier niet, er is geen passend lager die in de buurt komt qwa afmetingen en er is te weinig vlees (alu) om te verspanen.
Dit is al een zeer oud probleem.



Hou toch op, ff een klemring draaien om terug te gaan naar een kleinere maat met de juiste asmaat. Lijkt me toch wel heel sterk dat dit "zeer oude probleem" onoplosbaar is
 
MaXi-PuCh 15-8-2014 18:43 Print reply

Posts: 1531
verbussen naar een kleinere maat inderdaad, dat kan altijd en dan weet je zeker dat je 'vlees' dik genoeg blijft.

als je het toch oo de beunmanier wilt doen: de veer die in rolmaten zit is vaak 0,5, en dan heb je er ook al een curve in.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk

Dit topic is 8668 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved