Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 125cc turbo charged! yamaha tzr 125cc turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 635 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #67823 - 125cc turbo charged! yamaha tzr 125...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6947 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 12-9-2013 1:47 Print reply
Posts: 7168
Is gemaakt door "Lennarth" een Zweed die heeft gestudeerd aan de Chalmers TU van Zweden, en tevens gewerkt voor Husqvarna en Volvo Group met de beroemde prof. Blair.

Zijn bedrijf "Boost Busters" is bezig een 120cc motor te ontwikkelen voor mensen die willen paragliden met motor bij Mount Everest waar de lucht te dun is en drukvulling dus een oplossing biedt.

Dus werd er eerst een testopstelling met een Am6 50cc setup gemaakt gefinancierd door twostroke.se.
Dit is de motor uit het filmpje die daar nog op low-boost draait en circa 20pk scoort, high-boost runs volgen dus nog.
Hij heeft veel berekeningen gemaakt mbt de vulling van de cilinder om voorspellingen te doen en hij denkt het dubbele aantal pk's te benaderen.
Na het zien van zijn simulaties geloof ik daar ook sterk in.
Tevens heeft hij dus op een TZR125 een high-boost run gemaakt

De fabrikant van de atmosferische setup claimde 16pk te draaien, wat 13pk bleek te zijn volgens zijn simulaties en dynorun met de Dell'orto VHST 26mm carburateur en een uitlaat meer bedoeld voor berijdbaarheid.
In zijn simulaties bleek echter dat een kleinere maar vooral kortere 19mm carburateur icm een opmaat uitlaat atmosferisch zelfs 19pk zou moeten halen.

Hij focust zich vooral op de volgende onderdelen in zijn simulaties:
- BMEP (Break Mean Effecitive Pressure) is een vergelijkingsmaat voor de druk in de motor afgeleid van het vermogen
- DR (Delivery Ratio) is een maat voor de hoeveelheid lucht die de motor verplaatst
- TE (Trapping Efficiency is een maat voor de verhouding zuurstof die zich in de uitlaatgassen bevinden)
- CE (Charging Efficiency) is de feitelijke bezettingsgraad
- IEGR (Internal Exhaust Gas Recirculation) is een maat voor de hoeveelheid uitlaatgassen die terug de cilinder in komen.

Lees hier meer over in het boek van Blair "the basic design of two-stroke engines", zie oa hoofdstuk 1.5:
http://www.scribd.co...f-Two-Stroke-Engines

De grootste uitdaging blijkt tot nog toe de temperatuur in de cilinder/uitlaatgas niet boven de 700 a 750graden celcius te laten komen omdat er dan het risico bestaat de zuiger te smelten.
Er is gebruik gemaakt van een turbo met zeer grote turbine in verhouding tot compressor.
Tevens waren en praktische problemen zoals dat hij een testbank gebruikt die bedoeld is voor grote vermogens.


Meer info en FOTO'S! (wel in het Zweeds)
http://www.twostroke...ning-am6-50cc-turbo/
http://www.twostroke...ters-och-tvataktare/
http://www.twostroke...2-av-turboprojektet/
http://www.twostroke...-av-turboprojektet-/
http://www.twostroke...ters-del-4-uppstart/








Edit: ja, ik leef nog

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-9-2013 om 2:07 uur.
 
kenny77 12-9-2013 13:34 Print reply

Posts: 29286
Nu wordt het interessanter, thnx Niek.
 
Frysk 12-9-2013 15:13 Print reply

Posts: 34928
Leuke info Niek,

Het zweeds is opzich nog wel redelijk te lezen



hehe Putin op een opgevoerde fiets
 
giggitybyte
Paul de Salmiakbal 12-9-2013 19:28 Print reply

Posts: 5285
Zit er nou een propeller op dat ding?
 
Aprilia RX 50 2003 12-9-2013 21:25 Print reply

Posts: 6711
leuk dit soort projecten. jammer van t zweeds.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 12-9-2013 21:46 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
leuk dit soort projecten. jammer van t zweeds.



Das omdat zweden zo goed als de enige zijn die overal turbos opknopen
 
Viertakt 12-9-2013 23:47 Print reply

Posts: 3586
Leuke resultaten wel. Waar ik benieuwd naar ben is het rendement. Volgensmij blaas je op deze manier de helft van je mengsel onverbrand de uitlaat uit tijdens het spoelen.
 
Viertakt uber alles.
theoDT 13-9-2013 0:25 Print reply
Posts: 246
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Leuke resultaten wel. Waar ik benieuwd naar ben is het rendement. Volgensmij blaas je op deze manier de helft van je mengsel onverbrand de uitlaat uit tijdens het spoelen.

Achjaa wie geeft dan nog om rendement? Je rijd toch al 2 takt
 
DarkSoul 13-9-2013 11:11 Print reply

Posts: 338
Maar van origine dus om Paragliders met 2takt en drukvulling te laten vliegen.

Is het niet handiger om dan gewoon een electro motor voor te gebruiken...?
 
Yesterday is yesterday. If we try to recapture it, we will only lose tomorrow.
Maup 13-9-2013 11:30 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DarkSoul
Maar van origine dus om Paragliders met 2takt en drukvulling te laten vliegen.

Is het niet handiger om dan gewoon een electro motor voor te gebruiken...?


Vanwege het verschil in energiedichtheid in de opslag van de energie misschien?

Benzine zit rond de 46MJ/kg terwijl je met een Lithium-ion accu aan 0.8MJ/kg moet denken.


Factor 60 dus. Nu heeft een brandstofmotor een behoorlijk veel slechter rendement dan een elektromotor, maar gelukkig een hoger rendement dan 2%.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 13-9-2013 om 11:32 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Paul de Salmiakbal 13-9-2013 15:05 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DarkSoul
Maar van origine dus om Paragliders met 2takt en drukvulling te laten vliegen.

Is het niet handiger om dan gewoon een electro motor voor te gebruiken...?

Lijkt mij inderdaad onpraktisch gezien het om een lichtgewicht vliegtuig gaat, en accu's zijn zoals gezegd te zwaar vergeleken met de hoeveelheid energie die ze met zich dragen
Bovendien zit je met accu's natuurlijk ook met oplaadtijd etc

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Leuke resultaten wel. Waar ik benieuwd naar ben is het rendement. Volgensmij blaas je op deze manier de helft van je mengsel onverbrand de uitlaat uit tijdens het spoelen.

Fuck het rendement, als je het dubbele vermogen uit kunt persen is het missie geslaagd
Zo te zien werkt hij niet op injectie, dat zou wel een ideale oplossing bieden
 

Dit topic is 6947 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved