Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Led achterlicht 12V op een 6V circuit aansluiten?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 902 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #67562 - Led achterlicht 12V op een 6V circu...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 10378 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Victor21 22-5-2013 21:49 Print topicpost
Posts: 21
Is het mogelijk om een led achterlicht geschikt voor 12V op een 6V circuit aan te sluiten?
Het gaat om bijvoorbeeld dit achterlicht http://www.easyparts...Transparent-Red.html

Alvast bedankt voor het helpen!
 

gluurder 22-5-2013 22:21 Print reply

Posts: 73
het weerstandje in het achterlicht halveren zou in principe moeten werken.

Is het weerstandje bv 200 ohm deze vervangen door een 100 ohm (even voordat je er een haakse slijper op zet )

Dit bericht is gewijzigd door gluurder op 22-5-2013 om 22:23 uur.
 
Victor21 24-5-2013 12:15 Print reply
Posts: 21
En brandt hij dan gewoon op normale sterkte?
Is het echt zo makkelijk?
 
Hyronimus 24-5-2013 12:51 Print reply

Posts: 87
In theorie zou hij gewoon moeten branden, alleen niet op volle sterkte.
Daarvoor is de spanning over de gloeidraad te laag.
 
Do you know who I think I am?
Viertakt 24-5-2013 15:17 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hyronimus
In theorie zou hij gewoon moeten branden, alleen niet op volle sterkte.
Daarvoor is de spanning over de gloeidraad te laag.


Een LED heeft geen gloeidraad zoals een 'normaal' lampje dit heeft. En overigens is het niet zo makkelijk als mensen hier zeggen. Veel van die kant en klare achterlichtjes zitten drivers op, een LED is niet spanningsgestuurd maar stroomgestuurd.

De driver verzorgt de hoeveelheid stroom wat de LED krijgt. Als je zomaar een andere spanning aanbiedt, kan het zijn dat de driver zoiets heeft van "ja doei, ik ga lekker niet aan".

@TS, zet eens een foto van het printplaatje hier neer, dan kan ik even bedenken of er een mogelijkheid voor is.
Trouwens, je zegt wel 6 volt, maar zit er ook daadwerkelijk een spanningsregelaar op die 6 volt afregelt, of pak je de spanning rechtstreeks van de lichtspoel?

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 24-5-2013 om 15:18 uur.
 
Viertakt uber alles.
RutgerDTmx 24-5-2013 16:04 Print reply

Posts: 211
de drempelwaarde van een LED-lamp vlak bij de nomaal/maximale spanning. Een 12V gloeilamp zou ongeveer 50% branden bij 6V, een led nog niet.

Als er een weerstand inzit kun je die vervangen, (je moet de weerstand van de LED's niet verwaarlozen; je moet dus de totale weerstand meten en de weerstand van de LED's. De totale weerstand moet dus de helft worden.

Als er een driver inzit moet je die er gewoon uithalen en met U=I*R het weerstandje berekenen die erin moet, maar dan moet je eerst de weerstand meten.
 
Hyronimus 24-5-2013 16:26 Print reply

Posts: 87
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Een LED heeft geen gloeidraad zoals een 'normaal' lampje dit heeft. En overigens is het niet zo makkelijk als mensen hier zeggen. Veel van die kant en klare achterlichtjes zitten drivers op, een LED is niet spanningsgestuurd maar stroomgestuurd.

De driver verzorgt de hoeveelheid stroom wat de LED krijgt. Als je zomaar een andere spanning aanbiedt, kan het zijn dat de driver zoiets heeft van "ja doei, ik ga lekker niet aan".

@TS, zet eens een foto van het printplaatje hier neer, dan kan ik even bedenken of er een mogelijkheid voor is.
Trouwens, je zegt wel 6 volt, maar zit er ook daadwerkelijk een spanningsregelaar op die 6 volt afregelt, of pak je de spanning rechtstreeks van de lichtspoel?

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 24-5-2013 om 15:18 uur.


Verrek, had compleet over het LED deel heengelezen
 
Do you know who I think I am?
sjoerd456 24-5-2013 23:17 Print reply

Posts: 274
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RutgerDTmx
de drempelwaarde van een LED-lamp vlak bij de nomaal/maximale spanning. Een 12V gloeilamp zou ongeveer 50% branden bij 6V, een led nog niet.

Als er een weerstand inzit kun je die vervangen, (je moet de weerstand van de LED's niet verwaarlozen; je moet dus de totale weerstand meten en de weerstand van de LED's. De totale weerstand moet dus de helft worden.

Als er een driver inzit moet je die er gewoon uithalen en met U=I*R het weerstandje berekenen die erin moet, maar dan moet je eerst de weerstand meten.


Ik ben zelf ook met led verlichting bezig (ledstrips, voor knipperlichten) maar als ik een beetje lekspanning heb branden bij mij de lichtjes gewoon een stuk minder. Dit zou dan dus betekenen dat er bij mij een weerstand in zit?
 
Dylan_B 26-5-2013 19:32 Print reply

Posts: 248
Heb zo even het idee te zitten lezen. Maar simpel de weerstand vervangen gaat niet werken volgens mijn theorie.

Mijn theorie: 1 rood ledje heeft 1.9 volt nodig

6 volt delen door 1.9 volt is 3.15 ledjes.
Na een ledweerstand calculator te hebben geraad pleegt.

Kom ik het volgende: dat je op 6 volt maximaal 3 ledjes kunt laten branden met daarbij een weerstand van 15 ohm

Dit is allemaal te verwaarlozen als ze niet in serie staan.
Maar volgens de informatie van de lamp zitten er 15 ledjes in wat 3 series van 5 leds zou zijn.

Daarom denk ik dat het niks word van 6 naar 12 volt of je moet alle ledjes eruit halen en er zelf series van 3 inzetten met bijbehorende weerstanden.
 
Een expert is iemand die op één specifiek gebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt...
Viertakt 26-5-2013 23:10 Print reply

Posts: 3586
Een kaal voorschakelweerstand 'gestuurde' LED verlichting op een 6volt brommer gebruiken is in meeste gevallen niet handig, gezien ik nog maar erg weinig bromfietsen heb gezien die een 6volt systeem icm een spanningsregelaar. Die brommers waarbij een belastingsweerstand icm de accu als 'regelaar' wordt gebruikt is in veel gevallen de totale vermogensopname door verlichting afgestemd op het vermogen wat de spoel kan leveren, ga je de verlichting aanpassen voor minder vermogen vragende leds, dan zal de spanning over het systeem, omdat het niet geregeld is, oplopen. Dit zal in eerste instantie resulteren in een droogkokende accu en snel slijtende verlichting (lees, vaak lampen kapot).

Het mooiste zou zijn een 12volt ombouw, wat opzich niet bijzonder moeilijk is als je jezelf er even in verdiept. (Ja, ook google is je vriend)

Kort beknopt stappenplan wat je hier voor moet doen;
1: De wisselspanning wat van de spoel komt door een spanningsregelaar laten lopen. Het mooiste is een regelaar met dubbele functie, eentje die een geregelde 12volt AC en DC heeft. (AC=wissel, DC=gelijk.)

2: De AC gebruik je om je koplamp/achterlicht aan te sturen, gezien AC verlichting het hoogste rendement behaalt.

3: De DC gebruik je om de rest van je verlichting en elektrisch systeem op aan te sluiten, zoals je remlicht, knipperlichten, claxon en accu.

4: Gooi alle belastingsweerstanden in de kliko en wees blij dat je die rotzooi nooit meer nodig hebt

Op deze manier heb ik mijn Honda CB50 omgebouwd, meerdere Dappjes, en zelfs mijn Puch mag gaan genieten van een dergelijk systeem.


Ennuhhhh, als je alleen wil hebben dat je LED lampje werkt, dan zou je toch echt moeten zorgen dat je een stabiele 6 volt hebt, maar alleen dan zou je eventueel kunnen gaan klooien met met voorschakelweerstanden et cetera. In dit geval zul je dus zeker moeten weten dat het systeem op 6 volt afgeregeld wordt door een goede spanningsregelaar en niet door een 'dom' belastingsweerstand systeem.


Als je met stroompjes en spanninkjes bezig gaat is het heel belangerijk om het volgende te onthouden: METEN IS WETEN.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 26-5-2013 om 23:12 uur.
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 10378 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved