Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - lomp inrijden = meer vermogen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 734 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #66741 - lomp inrijden = meer vermogen?
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 42383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 8-9-2012 9:10 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
minerale olie smeert minder goed dan synthetische waardoor alles beter inloopt.

alleen van toepassing bij motoren die altijd al op mineraal gedraait hebben (motoren uit 1970 ofzo dus) en revisiemotoren



precies, ik doe na 2-300 km een oliewissel met nog een keer mineraal, en daarna fijn syntheet of halfsyntheet erin


 
PRO TUNING 8-9-2012 10:59 Print reply

Posts: 4000
Denk eerst eens na wat er gebeurt tijdens het inrijden en wat de gevolgen zijn.
 
JB1 8-9-2012 11:26 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Denk eerst eens na wat er gebeurt tijdens het inrijden en wat de gevolgen zijn.


Als je nou eens vertelt wat er gebeurd tijdens inrijden zal het een stuk makkelijker zijn.

Wat mij dunkt dat bij inrijden gebeurd is dat alles zich gaat zetten op een goede positie. Zodra dat eenmaal gebeurd is kan 't gas er op.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Leen 8-9-2012 11:59 Print reply

Posts: 26876
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Denk eerst eens na wat er gebeurt tijdens het inrijden en wat de gevolgen zijn.



Bij een 2takt zal je langer in moeten rijden ivm poorten en vaste positie van de zuigerveren. Bij een 4t draaien de veren ook vrolijk rondjes om de zuiger en hoeft et dus niks op mekaar in te slijten.
 
PRO TUNING 12-9-2012 19:18 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Als je nou eens vertelt wat er gebeurd tijdens inrijden zal het een stuk makkelijker zijn.

Wat mij dunkt dat bij inrijden gebeurd is dat alles zich gaat zetten op een goede positie. Zodra dat eenmaal gebeurd is kan 't gas er op.


Er gebeuren veel dingen bij het inrijden maar het belangrijkste :

Kijk je onder een microscoop dat zie je allemaal uitstulpingen op je zuiger - zuigerveren en cilinderwand.

Wrijf nu eens in je handen als ze droog zijn, er ontstaat warmte !
Wrijf nu in je handen met wat olie er tussen !

Dit warm worden gebeurt ook (vooral tussen zuigeveer en cilinderwand) in je cilinder.
Omdat een zuigerveer maar een kleine oppervlakte heeft kun je raden wat er gebeurt als deze warmte te hoog wordt.

Je moet dus kalm rijden om de uitstulpingen te laten slijten zodat er minder warmte ontstaat ,simpel gezegd.
 
De Schout 12-9-2012 19:24 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Er gebeuren veel dingen bij het inrijden maar het belangrijkste :

Kijk je onder een microscoop dat zie je allemaal uitstulpingen op je zuiger - zuigerveren en cilinderwand.

Wrijf nu eens in je handen als ze droog zijn, er ontstaat warmte !
Wrijf nu in je handen met wat olie er tussen !

Dit warm worden gebeurt ook (vooral tussen zuigeveer en cilinderwand) in je cilinder.
Omdat een zuigerveer maar een kleine oppervlakte heeft kun je raden wat er gebeurt als deze warmte te hoog wordt.

Je moet dus kalm rijden om de uitstulpingen te laten slijten zodat er minder warmte ontstaat ,simpel gezegd.


Voor een cilinder die is afgehoond met een korrel 120 i.c.m. gedraaide gietijzer zuigerveren, zoals je het 50 jaar geleden zag, zeg ik idd ja.

maar met plateau gehoonde cilindertjes i.c.m. met voor gelapte veren?
gewoon gas erop
 
tune tweak fiddle bang bummer
PRO TUNING 12-9-2012 19:30 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


Voor een cilinder die is afgehoond met een korrel 120 i.c.m. gedraaide gietijzer zuigerveren, zoals je het 50 jaar geleden zag, zeg ik idd ja.

maar met plateau gehoonde cilindertjes i.c.m. met voor gelapte veren?
gewoon gas erop



Heb je het wel eens gemeten het verschil in temperatuur ?

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 12-9-2012 om 19:43 uur.
 
De Schout 12-9-2012 19:39 Print reply
Posts: 5326
Het geen waar problemen door zouden kunnen ontstaan (flitstemperatuur) is voor zover ik weet haast niet te meten, dus nee.
Maar als de flitstemperatuur te hoog oploopt zie je het wel aan de veren/cilinder.
 
tune tweak fiddle bang bummer
PRO TUNING 12-9-2012 19:47 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
Het geen waar problemen door zouden kunnen ontstaan (flitstemperatuur) is voor zover ik weet haast niet te meten, dus nee.
Maar als de flitstemperatuur te hoog oploopt zie je het wel aan de veren/cilinder.


Zet maar eens een motor op een testbank met nieuwe zuiger / cilinder en zet daar eens een infrarood thermometer op als nieuw en als deze b.v. 30 minuten heeft gelopen.
 
Henk-88 1-2-2013 5:08 Print reply

Posts: 26703
In 2001 heb ik een VW Golf variant diesel (de langzaamste, top 150 volgens fabrieks-opgave) gehuurd. Voor 5 dagen met alle kilometers vrij. Met 80 km's op de teller toen ik 'm ophaalde. Op en neer Tromsö en terug in NL (zo'n 5000 km gereden) reed 'ie 205 op de teller.

Daarna waren daar (Century Groningen) geen auto's meer te huren met kilometers vrij.

Daar kunnen we uit concluderen dat het verhuurbedrijf niet blij was met m'n actie. Ook na het lezen van de goedbedoelende MOTOMAN, en de reacties hier, weet ik nog niet of het goed is om hard of gedoseerd in te rijden.

Kenny zei al iets over hoe je ergens bewijs voor verzameld, maar niemand hier heeft er het geld en de tijd voor.

Ik ben oud dus wantrouwig voor alles wat nieuw en niet bewezen is.
En daar kun je mee op achterstand komen te staan.
Maar nooit veel.

Ik wacht op iemand die hier met bewijzen of bruikbare testgegevens aankomt. Tot die tijd houd ik het bij het oude.

 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 42383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved