Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - lomp inrijden = meer vermogen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 82 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #66741 - lomp inrijden = meer vermogen?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 30147 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Royal Club 30-8-2012 1:20 Print topicpost

Posts: 60386
http://www.mototuneu...break_in_secrets.htm

ik weet niet wat ik er van moet vinden, klinkt mij een beetje als broodje aap in de oren.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

koekie - Administrator 31-8-2012 17:49 Print reply

Posts: 12583
Nou, dit kan best eens waar zijn. Ik heb het verhaal gelezen, maar kan verder niet zeggen of het technisch gezien klopt.

Wel weet ik uit de praktijk dat mijn buurjongen altijd nieuwe cilinders warm liet draaien, 2x het kanaal op en neer brulde zo hard als dat ie kon, en daarna altijd perfecte crossers/brommers en scooters over hield.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het werkt wel degelijk!




 
Haaks de hoek om!
Frysk 31-8-2012 19:01 Print reply

Posts: 34898
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
http://www.mototuneu...break_in_secrets.htm

ik weet niet wat ik er van moet vinden, klinkt mij een beetje als broodje aap in de oren.


iig bij een 2takt ben ik er nu wel achter dat het toch wel wat klopt..

Ik heb m'n KDX cilinder vorige week dinsdag terug gekregen en direkt gemonteerd.. een rondje door de straat gereden en op de kar geladen om die nachts naar Tsjechië te gaan.. daar lekker offroad gereden maar niet zoals je een motor in 'hoort' te rijden.

resultaat na Tsjechië :
-compressie is super, ik had het idee dat vorige keer nadat ik m'n cilinder had ingereden minder compressie had na de tijd.
-trekt wat beter onderin (zal wel door de compressie komen?)
en het voelt allemaal net wat fijner aan al kan dat ook aan mezelf liggen.

afstelling is exact hetzelfde en er is verder helemaal niks veranderd aan het ding.. Dus ik geloof het wel

 
giggitybyte
der Chef 1-9-2012 15:24 Print reply

Posts: 3265
Ik rijd mn crosser ook nooit in bij een nieuwe zuiger, bevalt me prima. Meestal ga ik een paar keer rustig de straat door met de CR, tot net in de powerband en vervolgens trek ik hem voor vol los op de baan
 
Royal Club 2-9-2012 1:14 Print reply

Posts: 60386
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: der Chef
Ik rijd mn crosser ook nooit in bij een nieuwe zuiger, bevalt me prima. Meestal ga ik een paar keer rustig de straat door met de CR, tot net in de powerband en vervolgens trek ik hem voor vol los op de baan

Ja, maar das een bietje anders denk ik, gezien je na 15 of 20uur toch die zuiger vervangt.. Itt een.. noem wat, 4cilinder 600 supersport waar je 80k mee rijd..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Royal Club 2-9-2012 1:21 Print reply

Posts: 60386
ik moet voor mn XR nieuwe zuigerveren bestellen enzo maar ik ben een beetje huiverig om dit geintje uit te proberen, helemaal omdat ik ook nog eens de carb moet afstellen en dit op de testbank moet.

anderzijds, als ik dan toch op de testbank sta, en volgens dat verhaal dat alleen maar makkelijker is, waarom dan niet ff die paar extra runs betalen en meteen de boel 'inrijden' ... Ben wel benieuwd..

Ze laten op de fotos van die 'schone' zuigers zien, maar wie zegt dat ze niet gewoon kats lekten en door wat overtollig peut schoongespoeld zijn..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Aprilia RX 50 2003 2-9-2012 17:50 Print reply

Posts: 5963
ik heb het ook gelezen en ik moet zeggen dat het zeer aannemlijk klinkt. dat deel van fijnere hoonpatronen en betere metaal soorten tegenwoordig lijkt me zeker waar.

verder heb ik uit eigen ervaring en dat van bekenden ook vernomen dat grof inrijden niet zoveel kwaad kan/misschien zelfs beter is.

mijn eigen cilinder ben ik gewoon gelijk volgas mee weg gegaan en aan een cross meegedaan. die zuigerveren zijn nog steeds goed met een minimale slotspeling. het hoonpatroon is nog duidelijk. enkel schade door zand enz maar geen tekenen dat hij langs de zuigerveren heeft geblazen (ook niet op de zuiger).
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
De Schout 2-9-2012 20:51 Print reply
Posts: 5264
Dat verhaal bevestigen kan ik niet echt.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik m'n eigen zooi nooit ingereden heb en er ook nooit nadelige gevolgen van ondervonden heb.

edit:

Heb een aantal jaar geleden best wat van die 600 supersportblokjes open gehad. Wat wel opviel, dat een blok waar lomp mee gereden was(ofja, vermogensbank) veel zuiverder is van binnen.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 2-9-2012 om 21:00 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Aprilia RX 50 2003 2-9-2012 21:44 Print reply

Posts: 5963
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
Dat verhaal bevestigen kan ik niet echt.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik m'n eigen zooi nooit ingereden heb en er ook nooit nadelige gevolgen van ondervonden heb.

edit:

Heb een aantal jaar geleden best wat van die 600 supersportblokjes open gehad. Wat wel opviel, dat een blok waar lomp mee gereden was(ofja, vermogensbank) veel zuiverder is van binnen.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 2-9-2012 om 21:00 uur.


is wat voor te zeggen. motoren die op vol vermogen draaien worden warmer. daardoor is de verbranding over het algemeen ook schooner.
misschien dat doordat je dan minder ''roet'' krijgt je zuigerveren schoner blijven en mooier inslijten op je cilinder?
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
JB1 2-9-2012 21:45 Print reply

Posts: 14821
Lijkt mij een logisch verhaal, met lomp inrijden belast je de motor veel meer waardoor hij efficiënter zal draaien.

Krijg je gewoon minder roetvorming.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
kenny77 2-9-2012 23:10 Print reply

Posts: 29285
Dit vind ik altijd beetje speculeren, eigenlijk zou iemand een stuk of 20 identieke nieuwe blokken moeten hebben.
10 testen onder voorgeschreven inrijd waardes en 10 hard inrijden, allemaal te gelijk in 1 testruimte. Na zoveel uur een aantal testbank uitdraaien maken per blok. En dan demonteren en vergelijken, dan krijg je pas een echt goed overzicht hoe het nu precies zit en begin ik persoonlijk pas dingen aan te nemen.

Maarja wie heeft het geld ervoor.
(idee om aan de mythbuster voor te leggen? )

Mijn nsr heb ik ook niet in gereden en als ik hem gebruik gaat hij alleen maar de toeren in. En die begint nu toch al een beetje door te lekken langs de zuigerveren zag ik laatst. En die heeft misschien max 200 km gereden. Terwijl ik dit ook zo gedaan heb met mijn yz80 blok wat onder mijn dt zat. Deze heeft hier totaal geen last van gehad.

Voor mij ligt het gewoon eraan hoe duur en hoe lang het mee moet gaan hoe ik ze in rij (zit voor mij dus tussen de oren). De brommers heb ik niet echt in gereden (de eerste paar cilinders/zuigers wel op advies van mijn vader) en de dt175 wel beter terwijl die veel minder toeren maakt.

Maar ik kan niet ontdekken of nu iets langer of minder lang mee ging. Ik vond dat alles bij mij snel versleten was...

Maargoed zolang er niet een test komt zoals ik boven geschreven heb, blijf ik het gewoon zo doen wat voor mijn gevoel goed is.

Die 2% extra vermogen wat je zou kunnen winnen, tsja meeste mensen verliezen meer omdat de afstelling verkeerd is. Dus of ik me er druk om kan maken. Mhh nee niet echt.
 
Leen 7-9-2012 22:04 Print reply

Posts: 26874
nou goed, in principe als je hoongroeven goed zijn horen je zuigerveren de wand helemaal niet te raken.

en 500km inrijden vind ik sowieso bullshit, als die zuiger 10000 keer langs de wand op en neer gegeaan is moet het spul al voldoende ingesleten zijn, zoniet dan mankeert er iets.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-9-2012 22:18 Print reply

Posts: 17906
precies... ik ga volgende week beginnen met mn drz in te rijden uurtje tussen 3 en 5k en dan geloof ik t wel

wel met minerale olie uiteraard
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
Blukaap2 7-9-2012 22:21 Print reply

Posts: 9934
Met de huidige materiaalbewerking is het niet zo boeiend meer, de scheitdiesels van de daf worden ook binnen 3min vol open geragd en die hadden nog nooit gelopen.
Gaat meestal goed
 
You can't just have your characters announce how they feel! That makes me feel angry!
Royal Club 8-9-2012 0:02 Print reply

Posts: 60386
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
precies... ik ga volgende week beginnen met mn drz in te rijden uurtje tussen 3 en 5k en dan geloof ik t wel

wel met minerale olie uiteraard


Wat is het nut van minerale olie? Ik heb voor de Xr een gebruikte cil met zuiger en ga daar de zuigerveren van wisselen voor een nieuw setje.. verder is er niks nieuws.. Heeft het daar nog baat bij?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Leen 8-9-2012 9:01 Print reply

Posts: 26874
minerale olie smeert minder goed dan synthetische waardoor alles beter inloopt.

alleen van toepassing bij motoren die altijd al op mineraal gedraait hebben (motoren uit 1970 ofzo dus) en revisiemotoren
 

Dit topic is 30147 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved