Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - principe trigger signaal MVT, HPI, Ducati energia

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 925 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #66274 - principe trigger signaal MVT, HPI, ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7948 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

weschung 23-4-2012 11:49 Print topicpost
Posts: 53
Hallo iedereen ik heb een tijdje terug deze topic aangemaakt http://www.brommerforum.nl/showtopic/65980

Ik zal even bij het begin beginnen.

Ik ben wesley schungel 19 jaar zit zelf in een halletje van circa 150m2 waar ik veel werk doe aan motoren en crosmotoren voor andere mensen zoals yzf's exc's rsv's gsxjes etc, etc

dus al zeg ik het zelf heb ik opzich al wel een beetje ervaring en ben ik niet onhandig.

Maar dat terzijde ik ben zelf bezig met 2 projecten namelijk een aprilia rs 50 met een tpr 86cc die in principe aan het regelement van het SOBW Sportklasse watergekoeld voldoet op het blok en de kuipen na

en een aprilia rs 125 met een rotax 655 blok (pegaso650)
dus een supermono voor het ONK supermono maar dan weglegaal
dit is een lange termijn project want zo'n apparaat is gewoon mijn droommotor (lekker licht maar wel een beetje power)

nu ben ik opzoek naar een onstekking die op de rs 50 past maar in de toekomst ok pas te maken is op dat 650 4t blokje zoals al in mijn vorige topic stond.

er zijn een paar eisen waar deze zo ie zo aan moet voldoen
-kunnen wisselen van curve tijdens rijden
-programmeerbare 3d curve (rpm,tps)
-licht spoel min 40 watt iets meer is beter IVM 650 blok heeft geen kickstart en aanlopen valt tegen :P
-lichte rotor
- delen los verkrijgbaar
- dat hij op 2t en op 4t kan
- redelijk plug en play conus draaien, grondplaat etc maakt niet uit
maar heb zelf geen zijn om er nog allerlei eletronica voor te moeten gaan maken dat duurt me te lang en kan ik beter een megasquirt systeem maken en dat word me te moelijk


nu heb ik verschillende dingen die ik denk waar iets van te maken valt.
-MVT premium met een programmeerbare hpi cdi
-Hpi 2 ten met programeerbare hpi cdi
-polini 85watt met een pickup sensor en een ignitech sparker3 cdi

Ik heb hier zelf al wat onderzoek naar gedaan
de polini werkt met een trigger signaal van een pickup sensor(ik meen een gewone hall sensor) dit vonkt 1 keer per omw en werkt gewoon op die sparker3 cdi als het goed is.

de hpi en mvt werken met een andere trigger signaal
en ik kan hier niet zoveel over vinden en hoop dat iemand mij kan helpen hoe dit systeem werkt of teminste weet hoe het principe heet zodat ik daar wat info over kan zoeken.

wat ik begrijp is dat die hpi en mvt en de orginele ducatie onstekking van am6/derbi een trigger signaal krijgen van de 4 magneten die in de rotor zitten

deze wekken een AC spanning op met een 2 postivie sinuscurven en 2 nagatieve sinuscurven per omw zodra de postivie sinus overgaat naar negatief gebruikt de cdi dit punt om als soort van pickup signaal dus dat wil ook zeggen dat de onstekking 2 x per omw vonkt bij een 2t is dat blijkbaar niet zo erg maar ik kan me voorstellen dat als een 4t zijn inlaat slag heeft en dat ding vonkt op odp dat je een flinke backfire hebt ook wel lagge maar werkt niet zo fijn ben ik bang

dus in andere worden dat werkt denk ik niet.
maar ik weet niet hoe dit principe heet kan iemand mij daar misschien in helpen zodat ik hier wat meer informatie over kan zoeken.

maar mijn voorkeur gaat eigenlijk wel naar een digitale hpi
in plaats van de ignitech sparker3 omdat de interface van hpi er veel gebruiks vriendelijker uitziet


Alvast hardstikke bedankt,

PS als je niets toetevoegen hebt aan dit topic zoals dat ik daar een , of een . vergeten ben reageer dan niet en als je iets te vragen of zeggen hebt wat offtopic is PM het maar






Dit bericht is gewijzigd door weschung op 23-4-2012 om 13:06 uur.
 
www.weschung.hyves.nl

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 23-4-2012 12:18 Print reply

Posts: 17929
het enige wat ik je kan helpen hierin is dat veel 4t 1 cilinders vonken als een 2takt, en je dus geen risico hebt op backfires oid..

je zit dan net voor het einde van de uitlaatslag te vonken, dus als het goed is er dan weinig brandbaars in je cilinder
 
kenny77 23-4-2012 12:20 Print reply

Posts: 29286
Als ik het goed begrijp wil je een race ontsteking met een tandwiel krans voor de startmotor?

Maar is de krans van een rotax650 en die van een rs50 wel het zelfde?
Ik neem aan van niet?

Je zegt ook dat het nog lang gaat duren voordat je de rs-rotax klaar hebt.
Is het dan wel zo verstandig om nu moeilijk te gaan doen met een ontsteking die je nu koopt die in de toekomst ook weer op de andere past?
Lijkt mij veel logischer als je nu een ontsteking voor de rs50 koopt en later een voor het rotax blok?
Als het om de kosten gaat (wat me niet lijkt omdat je nogal dure ontstekingen in je lijstje aan geeft) kan je de ontsteking van je rs50 altijd weer verkopen.

Want je schrijft dat je een rs50 hebt die aan de sbow reglement voldoet , maar het blok en kuipen niet, dus ik neem aan dat je geen sbow races mee gaat doen en hij gewoon voor op de weg is?
Dan kan je net zo goed een simpele hpi kopen 2de hands.
Die blijven ongeveer het zelfde in waarden en op de weg voldoet een hpi ook prima.

Natuurlijk is het wel mooi als je een programmeerbare cdi hebt, zodat je hiermee alvast kunt gaan oefenen, maar nodig is het niet.

En ga je races met de rs-rotax doen?
Anders lijkt mij het makkelijkste als je dan de originele ontsteking daar op houdt met een andere programmeerbare cdi.
(informeren bij hpi of ignitech)
Een snelle gas reactie voor op de weg is leuk, maar geen noodzaak.
Desnoods rijd je eerst met alleen de andere cdi en ga je later op zoek / sparen voor een betere ontsteking.
Of zelf bouwen.

Maargoed dat is mijn kijk erop.
 
weschung 23-4-2012 12:21 Print reply
Posts: 53
ja al die crosmotoren vonken 1 keer per omw altijd op BDP dat weet ik zeker dus inderdaad deze vonken 1 keer loos

maar een hpi of mvt die vonken als het goed is 2 keer per omw dus op odp en bdp en dat betekent dat hij dus 3x loos vonkt als deze op een 4 takt gebruikt word

dus dan vonkt hij ook op odp van de inlaat slag en dat gaat wel vuur spuggen :p

Dit bericht is gewijzigd door weschung op 23-4-2012 om 12:51 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
weschung 23-4-2012 12:28 Print reply
Posts: 53
tandwielkrans maakt niet uit dat is los van de onstekking bij zo'n rotax 650 blok dat werk met een blokkeer koppeling namelijk.

Ik heb al een 2e handse hpi liggen dus rijden kan ik zo ie zo met die aprilia rs 50 en of ik mee ga rijden met sobw zien we dan wel
maar ik houd er wel inderdaad rekening mee zodat hij aan het regelement voldoet op de kuipen en blokje na stel als ik dat zou willen gaan doen

maar aangezien het feit dat ik toch een ontstekking nodig heb voor die supermono want het is een must voor mij om hem wat sneller op het gas te maken want dit is juist leuk met die dikke 1 pittertjes

zou het wel leuk zijn om het eerst ook op die rs 50 te hebben en er een beetje mee spelen en in de toekomst pas te maken op de mono

probleem is ik wil eigenlijk met die rs 50 een 2e map hebben met een toerenbergrenzer op de 4a5000 toeren voor als de politie het intressant vind om dat ding op de rollenbank te zetten voor mij

zo'n MVT premium heeft zo'n begrenzer maar dan moet ik die los gaan kopen, ben er wel mee eens als je hem netjes houdt dat je er ook zat voor terug krijgt 2e hands.

Maar ik kan waarschijnlijk een goedkope polini onstekking krijgen
en ik wil wat meer weten over het Trigger systeem van zo'n hpi
want die heb ik liever dan zo'n ignitech sparker3 cdi

Hpi zal vast ook wel een digitale cdi maken die op een onstekking kan
met een pickup (hall) sensor zo iets zal het ook wel gaan worden, Maar ik wil gewoon meer weten van het trigger systeem die op de normale hpi zit met 4 magneten en die triggert op de sinus van de ac spanning alleen hoe heet dit systeem ik kan daar niets van vinden als ik de naam niet weet


Dit bericht is gewijzigd door weschung op 23-4-2012 om 12:46 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
kenny77 23-4-2012 12:38 Print reply

Posts: 29286
Aha, dan maakt het wat duidelijker en makkelijker inderdaad.
Als het goed is kan je een ignitech ook instellen voor een 4 takt.
(tenminste ik dacht dit toen bij Olaf gezien te hebben)

En het aanpassen van de curve / toeren begrenzer ging ook hartstikke mooi en was zo gebeurd.

Dan lijkt me de optie van een ignitech cdi aansluiten om een andere ontsteking met lichtspoel de beste keuze.
Hiervoor zou je ignitech eens kunnen mailen wat de mogelijkheden hier voor zijn.

Hoe het met de programmeerbare cdi van hpi zit weet ik niet, geen ervaring mee.
 
weschung 23-4-2012 23:14 Print reply
Posts: 53
Heb nog even zitten kijken naar de hpi en MVT premium onstekking
een maatje van mij heeft beiden liggen en deze hebben maar 2 magneten dus dat zou moeten betekent dat deze maar 1 keer vonken per omw.

ik denk dat ik verloopig makkelijk doe en de nieuwste MVT premium onstekking voor die rs50 haal daar zit een lichtspoel in en ok een 2e map met toerenbegrenzer dan kan ik daar verloopig mee vooruit

voor de rs125/650 ga ik nog even kijken goed zoeken ,want hier komt ook een cilinderkop op van een rotax654 (bmw650GS) met 2 bougie's dus ben bang dat het niet mogelijk is om iets te maken wat ok op de rs50 kan en dan net zo makkelijk goed fuctioneert op die 650 dus
voor die 650 zoek ik wel iets aparts dan is de keuze veel groter en makkelijker

Hpi is inmiddels bezig met het uitbreiden van die nieuwe 2Ten onstekkingen met een lichtspoel van 55 watt dit zou een ideale oplossing zijn als die vliegwielen Blind gelevert kunnen worden en als er een digitale cdi en er een bobine met 2 bougie kabels op kan
maar die zijn helaas nog niet uit dus dat wachten we dan maar af heeft toch geen haast en misschien vinden ik nog wel een leuke andere oplossingen in de tussen tijd

maar dan heb ik nog een vraag weet iemand hoe het principe van zo'n hpi rotor Heet (AC sinus gebruiken als trigger signaal) want zou wel willen weten hoe dit nouw precies werkt ,want heb er ergens alleen een vaag stukje van gelezen http://treatsflash.wordpress.com/tag/cdi/

hieronde het artikel is wel leuke info maar niet helemaal compleet

CDI with out sensor


The acronym means CDI Capacitive Discharge Ignition.
As its name implies, uses a capacitor that is charged with a given voltage and discharged on the winding high at the time required for the motor.
The sensor consists of power without a supply roll, a CDI (black box) and a high coil.
Turning the flywheel coil generates AC power which sends the CDI.
The Commission charges the capacitor with the positive half-cycles of alternating current and the negative discharge, therefore each complete cycle of alternating current results in a firing spark plug.
Fliers who work with this system consist of 4 magnets and generate 2 sinusoids per turn, so for this reason the sensor ignition system produce 2 sparks per revolution, one in PMS and another in PMI.
To achieve the right setting combines cutting flywheel key, position and polarity of the magnets, the position of the supply roll with the advance degrees required by the motor.
Due to the characteristics of the CDI are always fixed point at which they are used for 2-stroke engines and low displacements that do not require an advance curve complex.



CDI with sensor

The acronym means CDI Capacitive Discharge Ignition.

As its name implies, uses a capacitor that is charged with a given voltage and discharged on the winding high at the time required for the motor.

The ignition coil sensor consists of a supply, a CDI (black box), a sensor and a high coil.

Turning the flywheel coil generates AC power which sends the CDI.

The Commission charges the capacitor with the positive half-cycles of alternating current and maintains the current stored until it gets a pulse from the sensor. With this pulse triggers the capacitor on the coil current high generating a spark at the plug.

There are two basic types of sensors, one that sits inside the flywheel with an iron core and magnetic field takes the wheel to generate the pulses and the other is located outside the steering wheel and magnetic core is excited by a cam attached to the steering wheel to go near it generates the necessary pulse.
These CDI fixed point used in 2-stroke engines or some low displacement 4-stroke engines because other require an advance curve depending on the RPM for better performance.

 
www.weschung.hyves.nl
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-4-2012 0:31 Print reply

Posts: 9841
waarom is megasquirt te moeilijk btw?
Megajolt mss een optie? weet niet of je daar kunt switchen tijdens het rijden want heb me nooit verdiept in MJ.

 
Too cool for school!
weschung 24-4-2012 9:07 Print reply
Posts: 53
Lijkt me gewoon een stuk lastiger dan zon hpi, maar ik heb er eigenlijk ook nog nooit mee gewerkt moet ik zeggen
 
www.weschung.hyves.nl
Vets_Tom 2-5-2012 9:58 Print reply

Posts: 297
ik zou voor megasquirt gaan. Echt een eitje. Ik heb zelf op school een project op gebouwd, ben er nog mee bezig met de meest simple megasquirt. V2.2 met cpu 1 en dan aangepast voor ontsteking. Deze zit op een 1 cilinder viertakt 50cc.

Hier mee spuit ik en en ontsteek ik tergelijk. Het grote voordeel van megasquirt ten opzichte van een cdi unit is dat je zowel toerental als inlaatdruk afhankelijk de ontstekingshoek kan bepalen (last dus).

Als je vragen hebt pb me maar.
 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
Derbi-Olaf 2-5-2012 11:44 Print reply

Posts: 14999
ignitech werkt enorm simpel en kan verschillende triggersignalen aan! (zoekt zelf z'n soort signaal)
Daardoor kan je zo'n cdi vrij makkelijk op verschillende soorten ontstekingen aansluiten, zelfs op je originele.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
weschung 14-5-2012 9:33 Print reply
Posts: 53
Ik heb nog wat /Research/ gedaan :p

Ik heb Hpi ook een paar keer ge-Emailt maar die zijn niet thuis.

De CDI/ecu zal wel goed komen dat word denk ik een KDFI (kant en klaare megasquirt van bsautotune) of gewoon een Sparker3 ignitech

Maar nu moet ik nog steeds een leuk Rotortje hebben met lichtspoelen en het liefste een Hall sensor (pickup)
Ben nog steeds aan het zoeken voor een Polini rotor want die ignitech kan daar zo op.

Staat er een op marktplaats die had ik al gemaild maar die heeft nog niet gereageerd

Hpi levert ook Ontstekkingen Voor een Yamaha YZ 125 met lichtspoel
toevallig weet ik dat de conus van het vliegwieltje het zelfde is als die van een am6 en werkt met een hall sensor

Ik heb nog gezocht en voor de gene die hier ook wat meer over willen weten, zo'n Hpi onstekking en de meeste andere binnenRotor voor brommer werken niet met een Hall sensor maar gebruiken het (Permanent Magnetic Pick-up) principe als triger signaal. Hier een linkje waar het wat mooier uitgelegd word dan de vorige link http://www.picoauto....trigger-signals.html

De ham-Vraag is kan een ontstekking met dit principe op een 4-takt en met dezelfde cdi ok op een 2 takt worden gebruikt want dan is de keuze van Rotors en spoelen veel groter, makkelijker en goedkoper

Misschien dat Olaf dit weet ?

Zal binnenkort ook wel een E-mail sturen naar Ignitech of dat die sparker 3 of iets anders van hun ook kan werken met een ontstekking die gebruikt maakt van een permanet magnetic pick up als trigger signaal.

Als ik reactie heb van Ignitech zal ik het hier wel poste voor de gene die het ook willen weten


Dit bericht is gewijzigd door weschung op 14-5-2012 om 10:06 uur.
 
www.weschung.hyves.nl

Dit topic is 7948 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved