Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Hulp/advies nodig kabelboom.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 642 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #66185 - Hulp/advies nodig kabelboom.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5356 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rensss 4-4-2012 18:41 Print topicpost

Posts: 1110
Beste mensen,


Ik ben bezig met het opknappen van mijn brommer. Daar hoort ook bij dat ik de kabelboom weer fatsoenlijk maak. Maar nu zie ik 'door de bomen het bos niet meer'

Het zit zo ik weet niet of er door de vorige eigenaar de kabelboom goed aangesloten is, want sommigen kleuren komen niet overeen. En sommigen wel. Verder is het een benden aan draden. Maar ik ben bang dat wanneer ik alles los ga lopen halen dat ik niet weet of ik alles weer goed aangesloten krijg doordat er verschil is in kleuren.

Het kan namelijk zo zijn dat ik met de verkeerde draadboom werk. Omdat ik niet weet of ikzelf, een Simson s53 N. of s53 B of E of C heb. Dit zijn types onder elkaar. Dit staat ook niet op het typeplaatje vermeld.


Wel weet ik dat de Accu ontbreekt, en dat de draadboom van deze site het meest overeenkomt: http://www.moser-bs.de/Simson/s53.html Van de Simson s53 N.

Mede omdat waar de accu hoort te zitten de twee goede draden aanwezig zijn.

Wat moet ik doen, zal ik alles loshalen en er vanuit gaan dat ik het schakelsysteem heb van een s53 N?


Alvast bedankt voor de komende reactie's elke tip is welkom :p


Groet Rens


 
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast?

Aquamaniac 4-4-2012 20:20 Print reply

Posts: 882
aangezien je niet weet welk type je hebt zal het je iets meer werk kosten.

laat de kabelboom zowieso op de brommer zitten
neem een multimeter
neem het schema waarvan je denkt dat deze het meest overeenkomt
print deze zo groot mogenlijk uit ( dit geeft meer ruimte voor aantekeningen)
neem een rol schilderstape en een pen ( om draden te markeren)

en nu ga je gewoon ergens beginnen.
zet de multimeter in de stand voor weerstands meting
neem een draad los bv bij het achterlicht zet meetpen 1 erop
en kijk met meetpen 2 welke draad dit is bij de schakelaar
als je een match gevonden hebt geef je de draden zelf een nummer in je schema en plak je een strookje schilderstape op de draaduiteindes met datzelfde nummer erop.

aangezien je in je schema wel kan zien welke onderdelen met elkaar in verbinding staan zal het best meevallen om op deze manier de boel te ontrafelen.
en door het draadje voor draadje te doen raak je ook het overzicht niet kwijt.

succes met meten





 
er gaat niks boven luchtkoeling
rensss 4-4-2012 20:37 Print reply

Posts: 1110
Bedankt voor je uitleg! Zojuist heb ik mijn framenummer nagetrokken. Dus mijn B nummer. In een lijst die ik gevonden heb op een oldtimer site. Ik bezit een S 53 B-CX. Dus een Simson s53 B.
Maar toch volgens mij is het een inelkaar geflanste kabelboom. Maar ik ga jou uitvoering uitproberen bedankt.


 
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast?

Dit topic is 5356 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved