Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Het CDI topic.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 81 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
Pagina 8 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina
Dit topic is 105173 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

de_koen 31-5-2004 20:16 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje



barry: wat is eigenlijk magneet ontsteking?


copie/paste van mf:

Batterijontsteking:
De mechanische batterijontsteking met inductiewerking wordt vnl. bij benzinemotoren in auto's toegepast. De werking is als volgt: bij draaiende motor opent de door de krukas aangedreven onderbrekernok de onderbrekerpunten of contactpunten n-maal per omwenteling van de onderbreker (n is het aantal cilinders), waarbij even vaak de primaire stroomkring (6 of 12 V) onderbroken wordt. In de ijzerkern van de bobine ontstaat daardoor een sterk veranderend magnetisch veld dat in de primaire wikkeling van de bobine door zelfinductie een hoge bronspanning veroorzaakt (250 V); een over de contactpunten geschakelde condensator voorkomt vonkoverslag. In de secundaire kring, die ca. 50 maal meer wikkelingen heeft dan de primaire, ontstaat een spanningsverhoging van 10!000 tot 20!000 V. De meestal in het onderbrekerhuis aangebrachte verdeler, bestaande uit rotor en verdeelkap, geleidt de stroom naar de bougie van de cilinder met het te ontsteken brandstofmengsel. De as waarop het onderbrekermechanisme en de verdeler zijn gemonteerd, draait bij viertaktmotoren met de halve en bij tweetaktmotoren met dezelfde omwentelingssnelheid als de krukas. Ter vermijding van ongewenste torsiekrachten in de krukas wordt de ontsteking bij meercilindermotoren alternerend over de cilinders verdeeld; de ontstekingsvolgorde bij viercilindermotoren is daarom 1 3 4 2 of 1 3 2 4.
Bij de batterijontsteking met capacitieve werking zijn in de secundaire stroomkring na de bobine een gelijkrichtcel en een condensator met grote capaciteit opgenomen; de condensator wordt hierbij stootsgewijze opgeladen. Men noemt dit een laagspanningscondensatorontsteking. Tegenwoordig wordt vaak transistorontsteking toegepast (zie hierna).

Magneetontsteking:
De magneetontsteking, alleen in de beginperiode van de auto toegepast op benzinemotoren, wordt tegenwoordig nog af en en toe gebruikt bij gasmotoren, bromfietsmotoren en bootmotoren. De elektrische spanning wordt in een, op een dubbel T-anker gewikkelde, primaire spoel opgewekt, waarbij het anker draait tussen de polen van een permanente magneet, die de secundaire wikkeling bevat. Het stroomcircuit is voor het overige gelijk aan dat van de batterijontsteking. Bevindt ook de secundaire spoel zich in het anker, dan spreekt men van een hoogspanningsmagneet. Wanneer de magneetpolen op het vliegwiel zijn aangebracht, spreekt men van een vliegwielmagneetontsteking; het anker is hierbij vast uitgevoerd.

 
Honda 5-Bak te koop
Pingu 1-6-2004 9:35 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Joost had het ooit over 400gram, dat veel lichter geen enkel nut meer heeft voor je vermogens afgifte.

?
Dat kun je toch nooit zeggen, vliegwiel is slechts onderdeel van totale roterende massa, krukas werkt toch ook mee aan het 'vliegwieleffect' (ofja.. krukaseffect, je weet wat ik bedoel )
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Neonlampje 1-6-2004 9:57 Print reply
Posts: 14825
idd, de diameter is ook niet bekend.. dus eigenlijk heb je geen fuck aan die info

koen: tnx.. dat wist ik nog niet
 
Hans F 1-6-2004 10:23 Print reply
Posts: 4326
als hij in de versnelling staat werkt zelf de totale massa en snelheid mee aan de traagheid
 
Neonlampje 27-7-2004 15:45 Print reply
Posts: 14825
Ff n updateje,
Ik heb de in-circuit-programmer aan de praat, zal nu ff de rest op de print bakken en misschien vnavond piccies posten.
btw: tis opgebouwd op een universele printplaat, zonder dat ik een schema heb gemaakt vantevoren ofzo.. dus tziet er nogal warrig uit
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-7-2004 18:44 Print reply

Posts: 17906
ik ben echt benieuwd naar het resultaat, ik heb me laatst dit hele topic eens doorgelezen(snap er niet veel van)maar t zou wel cool zijn als het gaat werken en t het net zoiets word als uitlaten maken en berekenen
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 30-7-2004 0:53 Print reply

Posts: 9841
waar ben je nou met je piccies? zou es tijd worden dat hier iets uit voortvloeit, wacht al een jaar ofzo.

 
Too cool for school!
Neonlampje 30-7-2004 1:31 Print reply
Posts: 14825
Ja, tis er ff bij ingeschoten ivm de bm-voorbereidings activiteiten enzo... t werkt al bijna kan ik je verzekeren
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 30-9-2004 13:48 Print reply

Posts: 9841
kickerdekick...
hoe staat et ermee lude?...nu zeker weer geen tijd ivm met je motor?...
 
Too cool for school!
Neonlampje 30-9-2004 14:11 Print reply
Posts: 14825
jup
en nieuwe studie...

Ik ben wel bezig om zelf een programmer te maken voor die microcontroller.. aangezien de standaard in circuit programmers niet werken bij mij

en heb een schematje dat vonkt, dus tis niet helemala hopeloos vergeten
 
Hier_ben_ik - Administrator 4-10-2004 21:36 Print reply

Posts: 8499
ik heb ook een hoop zooi van school van ontstekingsshit.. zal het wel een keer inboxen/posten oid, geen idee of je er wat aan hebt verder
 
Members zijn vervelend :-|
Hier_ben_ik - Administrator 7-1-2005 19:45 Print reply

Posts: 8499
nog even ter informatie:

Ik heb lude wat dingen gestuurd van mn school:

[url]http://www.knuffelbeertje.net/school/analoge electronica/[/url]

programma: multisim

ik heb de opdrachten er om heen ook nog.

ik scan de rest op verzoek in.

als iemand meer hier naar wil kijken..ga je gang.. als je vragen hebt -> inbox/mail, dan pass ik ze door naar mn leraar

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 7-1-2005 19:45
 
Members zijn vervelend :-|

Dit topic is 105173 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 8 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved