Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Het CDI topic.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1077 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >
Dit topic is 125159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 9-12-02?09:10 Print topicpost
Posts: 1108
Jho, aangezien et ID van een zelf gebouwde cdi weer behoorlijk hot is ga ik ook ff me steentje bij dragen.

Een tijdje geleden had ik het met lude er al over hoe je zoiets moet maken. Het probleem zat ehm een beetje in het vetragings cicuit. Nu zat ik daar gister dus ff over te denken en toen kreeg ik (naar eigen mening ) een geniaal ID.

Nog ff voor de gene die et niet weten:
De Capacitative Discharge Ignition is dus het aparaat op je brommer dat er voor zorgt dat je bobine vonkt. Daarnaast zit er ook nog een vertragings systeem in dat je onsteking verlaat bij hogere toeren. Bij een orgi-honda cdi word je ontsteking pas bij 7.000 toeren verlaat, en das kut. Mooier is om een toenemende- of programeerbare vetraging te hebben, zoals bv bij de malossie onsteking. De CDI stuurt de vonk door een in parallel met de bobine een condensator op te laden. Deze condensator is vervolgens aan de massa geschakeld door middel van trysitor. Zodra het vetragings mechanisme een een vonk wil, word de condensator kortgesloten waardoor de spaning over de spoel weg valt. Dit soort voor een hele snelle flux verandering en daar door een sterk magnetisch velt in de bobine. Dit word door de secondaire spoel in de bobine weer om gezet in een idioot hoge spanning die vervolgens de vonk veroorzaakt.

Het probleem met het zelf maken van de CDI lag hem in het vetragings circuit. Je moet hier namenlijk op een of andere manier het toerental meten en er een vertraging bij fixen. Nu heb ik het volgende bedacht.


Je hebt nodig:

* Sensor voor vaste pick-up + conditioneren naar ttl.
* Een klok, 555'je ofzo (kristal heeft een veel te hoge freqentie).
* Een counter.
* Een x-bits digitale Comparator (meschien pic'je ofzo)
* Geprogrameerde Eprom met je vertragings curve.
* Zooi ontkopel condasatoren.


Je bouwt op je kruk-as (vliegwiel is niet perse nodig) een sensor voor de pick-up. Deze zit dus op een vast punt bv. 90 graden voor TDC (TDC-90). Het is het beste als deze pick-up niet inductief is, want dan krijg je timing problemen bij hogere-toerentallen. Een licht/ir-sensor is waarschijnlijk het beste. De puls uit deze sensor conditioneer je dmv een one-shot (555) ofzo. Vervolgen stuur je die puls naar de een counter. Deze counter laat op tellen met een vaste snelheid. Als je deze counter dus iedere keer reset op TDC-90, dan is de laatste waarde van de counter je toerental maal een factor X (afhankelijk van je klok). Als je het toerental weet dan weet je ook de relatie tussen het aantal clock pulsen in de counter en de positie van de kruk-as.

Op het momenent dat de counter word gereset, clock je de laatste waarde naar de adress bus van de Eprom. De waarde van je counter gebruik je dus als adress voor je eprom. Op dit adress programeer je het ontstekingstijds stip in "klok pulsen naar TDC-90". De data-bus van de eprom sluit je aan op de ene poort van de compartor, dit terwijl je op de andere kant de lopende counter zet. Zodra de counter dezelfde waarde heeft als de waarde die in de eprom zit gebakken word de uitgang hoog en heb je een vonk. (uitgang van comparator->trysitor ofzo).

Je kan ook een extra decoder (eprom) aan het systeem hangen waarin een conversie word gedaan van clock pulsen naar een toerental in RPM. Dan heb je ook direct een digitale toerentellen die 100% nauwkeurig is. Of je zet een extra bitje (MSB) aan op de adress bus van de eerste eprom zodat je een andere/begrensde onstekings curve hebt. Mogelijkgheden zat.

Het basis idee is dat je een oplopende counter gebruikt om het toerental te bepalen en die de posistie van de kruk-as aangeeft.

Ik hoop dat et een beetje duidelijk is, et klint waarschijnlijk best vaag maar et is eigenlijk super eenvoudig..

Het probleem is dat geen tijd heb om et ook in het echt te maken. Daarnaast doe ik ook geen electro dusssss. Als er hier ook mensen zijn die zich geroepen voelen()...leef je uit...

Je zouw evt de counter en compartor kunnen combineren in een PIC of STAMP ofzo...Dan heb nog maar iets van 4 ic'tjes nodig :n .

ps. mods->Tilel moet zijn "Het CDI topic"..kan ik niet veranderen :p

edit: Typo's..


[This message is edited by Joost on 9-12-02 11:57]


[edit Hier_ben_ik]
Topictitel is veranderd, leuk idee, jammer dat ik nog op de havo zit, volgend jaar werktuigbouw, misschien leer ik er daar meer over


[This message is edited by Hier_ben_ik on 9-12-02 13:49]

[edit Hier_ben_ik 2]
Sticky


[Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 16-12-02 08:38]

Dit bericht is ge-edit door nick op 23-2-2003 19:54
 
It is going to be a Endless summer...

Rene 9-12-02?20:00 Print reply
Posts: 2573
ik doe wel electro, maar heb nog zo iets van :n
Klinkt allemaal boven mijn niveau terwijl ik wel in het derde jaar zit.
Wel zou ik geen stamp nemen omdat wij daar met een project veel problemen mee gehad hebben.
Ze zijn wel zeer makkelijk te programmeren, maar gaan ook snel kapot

 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Zoetahmeerdah [Marcel] 9-12-02?20:24 Print reply

Posts: 5996
wel vet, dan pleur je heel je vliegwiel/onsteking weg. en dan maak je achter je vliegwielkapje een begrenzer dmv je zelfgemaakte cdi
en daar weer een magneetschakelingetje aan zodat je als je een magneetje langs je vliegwielkap haald hij onbegrensd is

is dit wat je nu zelf bedenkt er niet in de crosswereld? zijn er nog nadelen aan dat gene wat je "wil" gaan ontwikkelen?
 
ik haat mensen
Superfunk 9-12-02?20:27 Print reply

Posts: 1442
Nou ik doe dus werktuigbouwkunde(eerste jaar),maar dit heb ik dus nog lang niet gehad .
 
Superfunk, it\\\'s not a dream.
Hier_ben_ik - Administrator 9-12-02?20:29 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

wel vet, dan pleur je heel je vliegwiel/onsteking weg. en dan maak je achter je vliegwielkapje een begrenzer dmv je zelfgemaakte cdi
en daar weer een magneetschakelingetje aan zodat je als je een magneetje langs je vliegwielkap haald hij onbegrensd is

is dit wat je nu zelf bedenkt er niet in de crosswereld? zijn er nog nadelen aan dat gene wat je "wil" gaan ontwikkelen?


in de crosswereld zijn er idd speciale CDI's, gambeboy getuned noemen wij die hier in de buurt, weet niet of het ook echt zo is maargoed... die dingen kusten dus vrij veel $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ of ?????... zogauw als iemand die hier kan maken (voor men mtx of KX) prijs ik hem tot koning en mag hij hier gratis de koelkast leeg komen eten in ruil voor 2 van die dingetjes
 
Members zijn vervelend :-|
Rene 9-12-02?20:29 Print reply
Posts: 2573
Hij zal denk ik niet stationair lopen, ofwel, maar dat kun je dan inprogrammeren.

Maar is het dan niet zo dat hij doordat
er geen vliegwiel meer op zit dat er het krukas
nu geen "zetje" meer krijgt zal maar zeggen?
dattie dan moeilijker te berijden is?
met wind tegen enzo

klinkt nog steeds moeilijk nu ik het voor de 2e keer heb gelezen

[This message is edited by Rene on 9-12-02 20:33]
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
NSR JunK 9-12-02?20:40 Print reply

Posts: 2339
ik ga me hier niet mee bemoeien want ik snap er NIETS van dus knutsel maar fijn verder en als jullie wat hebben uitgevonden wat werkt horen we het wel
 
Neonlampje 9-12-02?21:10 Print reply

Posts: 14825
hmm das een wat preciezere uitwerking van mijn id.. ik wilde het meten van rpm wat lastiger doen, maar dit is veel simpeler ja...

Voor de pickup wilde ik een oude muis slopen, daar zit zo'n leuk licht-sensortje in, met mooi wieltje, alle gaatjes afplakken behalve 1tje...
vervolgend een opamp ertussen voor de TTL-conversie...

Eproms hebben ze bij ons nog niet behandeld, maar we werken nu met PLD's, hierin kan je heel makkelijk een comparator maken...
je vervroegings-curve zal niet vloeiend verlopen!
je kijkt of:
0 rpm>500
1 rpm>1000
2 rpm>1500
3 rpm>2000
etc...
Dit kan je heel makkelijk realiseren... vervolgens heb je dus die 2e timer (deze wordt geactiveert al bij de 2e sensor-puls), die laatje gewoon met een X-snelheid optellen.. en dan een 2e comparator, wanneer de 2 uitgangs-waarden gelijk zijn dan stuurt hij die trysistor aan.. en *vonk*

ik zit nog ff met de 2e comparator, en de uitgang van de eerste...
als je b.v:
7 6 5 4 3 2 1 0
0 0 0 0 0 1 1 1
dit geeft aan, dat hij nu dus tussen 2000 en 2500 toeren zit...
de teller telt op van (aantal bit's kan veranderen)
0 0 0 0
0 0 0 1
0 0 1 0
0 0 1 1
etc...
hier moet dus stukje logica tussen... en daar ben ik zo 123 nog niet echt uit (edit: oh wacht, die logica moet je dus gaan inprogrameren... per toerental..)

edit: rene, wat voor electro doe jij? (mbo,hbo,wo?)
edit2: dit krijg je btw niet bij werktuigbouwkunde...

[This message is edited by Neonlampje on 9-12-02 21:28]
 
Rene 9-12-02?21:35 Print reply
Posts: 2573
ik doe HTS electrotechniek, op HBO niveau dus
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
NSR JunK 9-12-02?21:36 Print reply

Posts: 2339
en van welke planeet kom jij?
 
Neonlampje 9-12-02?21:46 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: NSR JunK

ik ga me hier niet mee bemoeien want ik snap er NIETS van dus knutsel maar fijn verder en als jullie wat hebben uitgevonden wat werkt horen we het wel

ehm ik dacht dat je je er neit mee bemoeide...

btw ik ook hbo, maar dan heb je dat toch allang gehad joh? ik ben 1ejaars
 
Woeter 9-12-02?21:50 Print reply

Posts: 2832
Haha ja erg interessant maar ik denk dat dit wat te hoog is gegrepen voor de gemiddelde forum member.
Ik ben maar gestopt met lezen want met mijn Havo N&T gaat dit toch boven m'n pet


maar als je straks die rommel echt in "produktie" zou kunnen nemen tegen niet al te hoge kostprijs heb je vgls een goudmijn aangebroken

 
Neonlampje 9-12-02?22:00 Print reply

Posts: 14825
Dat wordt probleem, kostprijs valt best mee..
maar je hebt vrij veel kennis nodig om een curve in te programeren...

[This message is edited by Neonlampje on 9-12-02 22:02]
 
-Michiel RS- 9-12-02?22:08 Print reply
Posts: 2803
Ik weet misschien ook al een oplossing voor het probleem dat je dan krijgt met je verlichting als je een hpi of zelfgeflepte ontsteking hebt.

Ik had ergens wat info gevonden hoe je een led lamp kan maken en dat zou je dus ook wel op je brommer kunnen maken:

6 witte ledjes super bright type: nspw500bs
En dat met een reflector eromheen natuurlijk.
En er een simpel DC-DC convertortje voor maken zodat ze ook op minimaal 1,5 volt kunnen werken, zodat als de accu spanning inzakt als ie opraakt dat hij dan gewoon nog evenfel blijft branden tot de accu echt op is, en het mooiste is dat die ledjes super weinig verbruiken, zo kan je evengoed genoeg hebben aan een heel slap zelfgemaakt lichtspoeltje.

Het enige nadeel van die leds is dat ze best duur zijn.

Specs:

These super bright LEDs are suitable for use in many signage and other lighting applications. WARNING: The light output from super bright LEDs is extremely intense and can injure the eyes at close range. Use caution and do not look directly at these LEDs.


White Super Bright LED
5600 mcd Output
3.6V @ 20mA
Made by NICHIA
 
Neonlampje 9-12-02?22:20 Print reply

Posts: 14825
daar heb ik dus een keertje recht in gekeken, bij wijze van test.. ik zo: ledjes zijn niet zo fel.. *knip* AAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!

dat is zeker een oplossing

edit: typ0

[This message is edited by Neonlampje on 9-12-02 22:22]
 
Rene 10-12-02?08:41 Print reply
Posts: 2573
jammer dat die ledjes 4,70 euro per stuk kosten.

 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals

Dit topic is 125159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved