Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Het CDI topic.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 612 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
Pagina 5 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 123236 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Hier_ben_ik - Administrator 25-12-02?17:04 Print reply

Posts: 8499
hmm....

ik denk dat jullie als jullie een afstelbare (computerprogrammeerbare) cdi hebben bedacht dat je dan ook ff een dingetje moet maken zodat je hem op een pc aan kunt sluiten en dan een nais programmatje (laten) schrijven (door een weet-alles-van-computers-gastje hier van het forum), dan zal het niet zo duur uitvallen denk ik...
 
Members zijn vervelend :-|
Rene 25-12-02?17:18 Print reply
Posts: 2573
ik zat nog eens over die uitlezing te denken he, als je een streepje oid op de krukas plakt voor weerkaatsing.. door de breedte van de stikker heb je dan ook al heel makkelijk 30* te pakken voor een klein streepje, omdat het maar zon kleine as is
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Wille 26-12-02?20:42 Print reply
Posts: 3
enkele sites die ik nog gevonden heb omtrent dit onderwerp:

[URL[t]]http://perso.wanadoo.fr/transmic/[/t]CDI zelfbouw[/URL]

[URL[t]]http://www.bubblesoftonline.com/projects/ignition.html[/t]Programmable Ignition System[/URL]
 
Neonlampje 26-12-02?20:52 Print reply

Posts: 14825
oooh damn!! die sites zijn goed man!! ontzettend inmens bedankt! ik ga het ff allemaal rustig bestudeeren!!!


btw alwin: programeren is probleem niet voor op pc, dat is het minste van het hele project, heb ik zo gefixt

edit: rene, dat is van latere zorg, we moeten idd heel korte stripjes gebruiken, ik zat eerder te denken aan een rond alu-plaatje iets groter dan je vliegwiel die je op je vliegwiel vast zet, met daarin gewoon aantal gaatjes oid, met daarover lichtsluisje (kan je uit elk aparaat wel slopen, floppydisks, muizen ed...)

[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 26-12-02 20:55]
 
mikey 26-12-02?20:52 Print reply
Posts: 2392
die laatste link is denk ik precies wat joost wilde, zelfde schakeling toch denk ik maar dan gewoon met keypad, ook staat er software te downloaden

misschien heb je daarmee alles wat je met dit topic wilde bereiken

 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Neonlampje 26-12-02?21:08 Print reply

Posts: 14825
Nee die laatste is niet echt goed,
deze werkt niet toerentalafzonderlijk volgensmij, gezien het schema.. ik zit nu die andere franse link uit te pluizen, zeker interessant, maar alles gaat via een pic
 
Wille 26-12-02?21:21 Print reply
Posts: 3


Pas op voor sommige grafieken van ontstekingscurves de meeste zijn echter voor 4-takt; deze zijn anders dan de ontstekingscurve van een 2-takt.
zal morgen verschil in curve 2 <-> 4 - takt tonen.

Bij de links bij die erste site staan er nog een aantal mooi site's.
 
Neonlampje 26-12-02?21:26 Print reply

Posts: 14825
oh, wat een opluchting dat die eerste site ook in hetengels kon, kwam ik later pas achter, zat hier al met woordenboek

btw, 4takt vervroegt bij hoger toerental toch? 2T verlaat..
bij 4T zit je niet met de uitlaattemperatuur, alleen met de vast uitzettings-co?fficient van een ontstoken mengsel...

Deze schema's zijn over het algemeen nog vrij simpel!!
Nog eventjes wat info zoeken over Eprom's, en dan is het denk ik al mogelijk een test-print te ontwerpen.

edit: Wille, waar kom jij zo opeens vandaan?

[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 26-12-02 21:29]
 
Joost 26-12-02?23:14 Print reply
Posts: 1108
Die ene link is echt perfect. Daar staat heel veel informatie. Die andere is alleen maar een vaste vertrager, niet eentje die toerental afhankelijk is. Maar alle informatie is welkom, we hebben nu igg een goed schema voor de ontsteking zelf. De vetraging moeten we toch zelf ontwikkelen (of je moet een pic gebruiken...)..

Ik zit trouwens nog een beetje tegen dat schema aan te hikken. Zoals ik het nu zie vonkt dat ding dus altijd bij 12 graden atdc. Maar kan daarnaast ook "geprogrameerd" vonken, dmv de trigger op 36 graden... Hmm, ga ik nog ff wat langer naar kijken...

Rene: De pick-up is volgens mij geen probleem, je triggert namenlijk op de opgaande flank. Ik heb alleen wel heel veel gehoord over problemen met IR sensors enzo.. Meschien dan een "hall" sensor toch wel stabieler is??

Alwin: Het programeren kun je gewoon doen met dmv een eprom emulator oid. Ik denk dat het makkelijkst is. De meesten willen denk ik toch niet hun 'cruve' aanpassen. De gene die dat wel willen kunnen dan de eprom vervangen door een emulator tijdens het testen. De electuur staat er vol mee dus dat moet geen probleem zijn denk ik.. En natuurlijk moet er gebruiks vriendelijke software komen, maar dat is zoals lude al zei het makkelijkste deel .

Een on-board programer met flash geheugen word denk ik wel een beetje erg duur...

Wille indentfy youre self


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 26-12-02 23:43]
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 26-12-02?23:39 Print reply

Posts: 14825
hmja je zou een onboard programmertje kunnen maken, maar dat is doelloos, en duur!! en kost veelteveel werk.

gewoon een laptop ernaast oid, klaar

een eprom emulator zou kunnen, maar je zou er ook over kunnen denken de eprom te programeren terwijl hij in het printje zit, maak je gewooon een seriele kabelaansluiting op de print waar je pc op aan kan sluiten....
eeprom, zodat je hem makkelijk kan resetten.. maar ook dat, van latere zorg
 
Wille 27-12-02?12:45 Print reply
Posts: 3

2-takt curve van PVL


4-takt curve

Maarja dat is enkel programma die wat verandert moet worden.

Nu ga ik nog wat verder informatie zoeken omtrent dit onderwerp. Want aan sommige zaken geraak in nog niet uit... :(



Ik zal effe zeggen wie ik ben, ik ben van Belgi? (ja in belgi? zijn er ook personen die zich hiermee bezig houden ). Verder doe ik van studies elektromechanica daar zit ik in m'n laatste jaar, we hebben 2u elektronica per week dus dat is niet zoveel om er veel van te weten...
Af en toe kom ik is op dit forum kijken omdat er dikwijls mooi discussies in komen . Nu genoeg over mijzelf vertelt back on topic.
 
Neonlampje 27-12-02?13:23 Print reply

Posts: 14825
Die 2T curve, waarom zit die piek erin? om te begrenzen ofzo??

De vorm van de curve is idd de programatuur, maakt niet zoveel uit dus...
 
Neonlampje 27-12-02?22:56 Print reply

Posts: 14825
Aantal sites opgezocht:
[URL[t]]http://www.transalp.de/technik/pd-technik/reparaturen/zuendbox.php[/t]Ontleed CDI schema van volgens mij een zundapp[/URL]

[URL[t]]http://www.angliac.com/st/data_from_st/3744.pdf[/t]Pdf file over een IC (DIL8) ICC03-400B2, voor ontstekingen! hier zitten 2 diodes en een trysistor ingebouwt, waarom weet ik niet.. maar wel cool [/URL]

[URL[t]]http://e-www.motorola.com/brdata/PDFDB/docs/AN4006.pdf[/t]Pdf Digitale CDI (AN4006) van motorola [/URL]

[URL[t]]http://kawtriple.com/mraxl/cdi.htm[/t]Niet echt interessant, 3 cdi schema's, analoog[/URL]

[URL[t]]http://www.htb.com.au/htb14.html[/t]iets met sensor oid [/URL]

En kwam nog veel andere zooi tegen, maar was niet echt bepaald boeiend..


 
Joost 3-1-03?22:51 Print reply
Posts: 1108
Quote:
Originally posted by: Neonlampje

Die 2T curve, waarom zit die piek erin? om te begrenzen ofzo??




Die piek is denk ik een toeren begrenser.. Soms laten ze de onsteking het moment van maximum koppel ook wel weer terug lopen omdat je uitlaat dan minder effectief werkt. Er is dan dus minder vulling en het vlammen front is daarom trager. Maar dit lijkt mij meer op een overtoeren beveiliging.

Ik heb trouwens al een programer gevonden die we zo kunnen gebruiken voor het on-board programeren van de curve. Inprincipe hebben we nu alles dacht ik wel (toch?). Alleen nog een step-up converter van 12Vdc-400Vac.


Maar zoals ik het nu begrijp hebben we dus voor het starten heel weinig voor onsteking nodig, anders heb je kans op terugslag. Vervolgens ga na veel vervroeging ivm de snelheid van de verbranding, en deze gaat met oplopend toerental naar heel weinig vervroeging. Zodat je minder negatieve arbeid levert (verbranding gaat sneller) en omdat de uitlaat dan beter werkt (uitlaat temperatuur).

Er moet dus een soort van "back-up" mode zijn om de motor te kunnen starten.

[URL[t]]http://www.commlinx.com.au/microcontroller.htm[/t]klikdelink[/URL]

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 3-1-03 22:59]

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 4-1-03 00:15]
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 4-1-03?00:41 Print reply

Posts: 14825
coole dingen staan op die site! ga binnekort ook maar met pic's bezig denk ik(robotjes enzo), interesting!

Maaruh die onboard programer, heb je daar ook een schema van?
en die pic, welke zou het beste zijn? ik denk gewoon een simpele, op ongeveer 10mhz zal wel voldoende zijn.
 

Dit topic is 123236 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved