Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Het CDI topic.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 467 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
Pagina 2 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 124411 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 10-12-02?11:26 Print reply
Posts: 1108
Als dit topic te high-tech voor je is, jammer voor je.Kan ik niks aan doen, want simpler is et gewoon niet. :(

Voor gewoon gebruik zou ik idd niet je vliegwiel lozen. Die zou ik afdaaien (uitklokken) of een binnenrotor nemen. Maar voor race/sprint gebruik heb je geen vliegwiel nodig.

Maar weer ff over de CDI.
Neon> Een eprom is een simple decoder. Dit houd in dat je aan de eene kan bijvoorbeeld 0001 aanbied en dat er aan de andere kant 1000 uit komt. Wat er uitkomt kan je dus helemaal zelf programeren.

Eproms worden heel veel gebruikt als bv geheugen van een micro-processor.
Dan word er op de enekant door de processor ene geheugen adress aangeboden (programcounter), en vervolgens komt de gewenste instructie aan de andrekant uit de Eprom.

Maar Eproms worden daarnaast ook heel veel gebruik als decoder. Je kunt er dus een waarde x in stoppen en daar een willekeurige waarde Y aan koppelen.

Als je meer informatie wil over digitale techniek dan moet je es gaan kijken op Epannorama, daar staat echt vet weel over electro.

Dat ID van neon snap ik nog niet helemaal, lijkt mij erg lastig. Ik weet zeker dat Malossie enzo het exact zo doen als mijn methode, want simpler kan het gewoon niet.

Als je de Eprom nu vervangt door Flash geheugen, dan kun je ook zelf niewe curves programeren. Bijvoorbeeld met mbv een Game-boy (een ex-project van mij).

Ik studeer geen electro, Bij luchtvaart techniek krijg je wel een half jaar digitale techniek en wat analoge techniek. Het digitale gedeelte kan ik wel maken, alleen het analoge weet ik nog niet zo zeker. Ik zoek dus eigenlijk een aantal electro techniekers die hier bij mee willen helpen... Jullie hebben hopelijk wat meer ervaring hoe je bijvoorbeeld van een schema een PCB maakt enzo. Ik weet in theorie wel hoe het werkt alleen ik heb nog nooit iets dergelijks in de praktijk gemaakt. Dus als er mensen zijn die mee willen helpen, laat je hore!!

Ik zal vanmiddag een schematische tekening maken hoe de cdi zou moeten gaan werken.

ps. Ik vind et trouwens best scarry dat ik met twee jaar lvt meer van electro weet dan de electro lui hier :n...

[This message is edited by Joost on 10-12-02 11:49]
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 10-12-02?12:08 Print reply

Posts: 14825
aah ok, je hebt ff via msn uitgelegt over eprom,
dit kan gewoon enorm makkelijk dus...

mijn wazige theorie is voor wanneer je niet al die fancy componenten tot je beschikking hebt

ik zie hier wel toekomstin.. dit gaat zeker wat worden imho!!
 
ardan 10-12-02?12:12 Print reply
Posts: 595
de electrotechnueten van het forum moeten echt die dingen ontwikkelen.

aan zeer schappelijke prijzen worden er dan programeerbare cdi's verspreid ,begrenzers,...

MAKEN MAKEN MAKEN
 
have a blast,go fast
Joost 11-12-02?18:32 Print reply
Posts: 1108
De standaard honda onsteking:


En een schematisch concept voor de digitale CDI (het gaat alleen om het besturings deel!!):



Ff snel in elkaar gepaint, dus niet te nauw naar kijken.

Als we met dit systeem een nauwkeurigheid willen halen van 0.1 graad bij 15.000 toeren moeten we eerst de minimale klok freqentie bepalen.

15.000 toeren = 250Hz = 4ms per omwenteling.
4ms/3600 = 0.0011 ms per 0,1 graad ongeveer -> 1/1000 ms. Er is dus minimaal een 1Mhz clock nodig om bij 15krpm 0.1 graad te kunnen meten (ahj, das best hoog). 0.1 Graad bij 15.000 Hz is ook wel erg nauwkeurig, maar laten we hier eerst maar ff mee door rekenen.

Indien er word gereset op 90 graden voor TDC en we een ontsteking willen op 3 graden voor TDC dan moeten we dus nog 87 graden tellen. 1 omwenteling was 4ms, en 1 graad is 4/360 ms. 83 graden zijn dan (83*4/360)=0.9222ms, dat zijn dus 922 clock pulsen bij 1mHz.

922 Programeren we dan op het volgende adress van de eprom. 4ms voor een omwenteling bij een klok van 1Mhz. = 4000 pulsen. Dus op adress 4000 zetten we 922....

Nu komt het probleem, bij 500 toeren doen we 120 ms over een omwenteling. Dit betekend dat we dus 120048 klok pulsen moeten kunnen tellen. 120048 is een bijna een 17-bits getal, dus das best lastig..

Meschien is het handiger om het toeren tal te bepalen door de tijd te meten tussen de 90 graden sectie's ipv 360 graden, of een wat lagere nauwkeurigheid kiezen (1 graad ofzo)....

Er zullen hier ook nog wel een paar rekenfoutje's zitten...Ik dit ook zo ff uit et hoofd ..
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 11-12-02?22:58 Print reply

Posts: 14825
hmm op die manier...
ja dat over 360 graden is wel erg erg lang.. maargoed, om over 90 graden te meten, dat is zeer lastig... je zou een 2e sensor kunnen gebruiken voor b.v wanneer hij op tdc aankomt, dus dan meet je tijd vanaf TDC-90 tot TDC.. heb je dus minder bit's nodig... 120048/4=30012 is 15 bit's (111010100111100) nog veel.. en minder nauwkeurig

een lagere nauwkeurigheid.. sjah dat kan.. maar dan zit je al gauw op 0.5 of 1 graad, en dat is best hoog!

Ik heb ff een aantal software paketten geritselt gister, waaronder ultiboard, ulticap en ultisim.. ik kan wel ff wat proberen te simuleren..

btw: paint skilzz roelll
 
mikey 11-12-02?23:22 Print reply
Posts: 2392
jaha ik heb dit topic volledig doorgeleze want dit intresseert mij dan ook erg, ik doe ook electronica in school maar dit is me eerste jaar dat ik digitale techniek zie enzo, ik begin het te begrijpe dat je dus per graad die eprom moet instellen en die zet dat dan enzo verder, maar wat bedoel je met TDC??? daar graak ik nog niet uit
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Blukaap 11-12-02?23:30 Print reply

Posts: 10006
Top Dead Center

Bovenste Dode Punt vd zuiger.
 
Bastila is lief
Blorn 11-12-02?23:30 Print reply

Posts: 13825
tdc = top dead center

oftewel bovenste dode punt..

edit: :P volgens mij was harrie NET iets eerder :P

[This message is edited by Blorn on 11-12-02 23:32]
 
Rene 11-12-02?23:31 Print reply
Posts: 2573
TDC is het Top Dead Centre, dus het bovenste dode punt.

Ultibord is toch niet op te simuleren, daar hebben we P-spice voor.

Ik heb het nog eens rustig doorgelezen, en
nou snap ik het wel, maar ik zou er zelf nooit op kunnen komen
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
mikey 11-12-02?23:32 Print reply
Posts: 2392
ow ja, ik d8 dat dat et BDP was maar das etzelfde, toch bedankt

edit= ja in school leren we werken met ulticap en ultishell project manager maar ultiboard zit er nog niet in dit jaar, h? neon waar heb jij dat progje gevonden? legaal of illegaal? kheb em ook al proberen te downen maar nog nooit iets gevonde, kvind et ook een inginieus idee van joost en als dit werkt zal et wel moete verkocht worde via het forum en straks rijd iedereen met een joost ignition

[This message is edited by mickey on 11-12-02 23:36]
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Blorn 11-12-02?23:35 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Originally posted by: mickey

ow ja, ik d8 dat dat et BDP was maar das etzelfde, toch bedankt
dat is dus nederlands (of vlaams in jou geval) voor tdc..
 
Neonlampje 11-12-02?23:58 Print reply

Posts: 14825
ulti-sim is simulatie programma hoor..
ik heb gebrand cd'tje van iemand gekregen..

hmm als dit eenmaal werkt kan je voor een vrij kleine prijs van deze dingen bouwen, als er ook nog eens gebruiksvriendelijke software bij komt is het echt een gat in de markt! Naar een electronica-ets-bedrijf gaan, laat je stuk of 1000 van die printjes bouwen.. hoppa.. je importeert wat zwartepieten uit z-afrika, en die laat je de hele dag solderen (Daar hebben ze bij ons op school mbo'ers voor en nee dat is echt geen grapje!) maar eerst ff zien of dit uberhaupt wel werkt
 
-Michiel RS- 12-12-02?01:42 Print reply
Posts: 2803
Voor info / fotos van me ultra bright ledjes project kan je in dit toppic kijken, t heeft niet echt veel met dit toppic te makne dus.

[URL[t]]http://www.brommerforum.nl/showtopic.asp?id=6170&fid=4&page=2[/t]Klikke[/URL]
 
Joost 12-12-02?11:23 Print reply
Posts: 1108
Quote:

Posted by : Michiel -RS-

(Voor info / fotos van me ultra bright ledjes project kan je in dit toppic kijken.



Wat nou, gaan we spamme...

Quote:

Posed by: NeonLampke
...een lagere nauwkeurigheid.. sjah dat kan.. maar dan zit je al gauw op 0.5 of 1 graad, en dat is best hoog!...



Valt wel mee hoor, 1 graad nauweurigheid bij 15k rpm is waarschijnlijk iets van 0.01 graad 1500 rpm. De nauwkeurigheid neemt namenlijk af met het toerental (minder pulsen per graad). En aangezien er maar heel weinig mensen zijn die ook echt 15k halen is 1 graad bij 15k rpm meschien nog wel te doen.

Quote:

Posted by: Micky.

...ik begin het te begrijpe dat je dus per graad die eprom moet instellen en die zet dat dan enzo verder...



Bijna goed, je stelt de Eprom niet per graad in maar per toerental. Het toerental weet je door de laatste waarde van de counter (voor de reset), door te sturen naar de eprom. Die waarde is namenlijk omgekeerd evenredig met het toerental.

Mijn ID van de het toerental te bepalen over 90 graden was om met een sensor te werken. Je zet dan vier reflectoren (of zwarte strepen ofzo) op het 'viegwiel'. Het enigste probleem is dat je dan een van die vier pulsen moet herkennen als -90 graden.. Dit kan natuurlijk via een extra counter ofzo..


Neon: Massa productie moete we nog maar ff uitstellen denk ik ...

Rene: weet jij wat van microcontrollers enzo? Zouw het meschien mogelijk zijn om een gedeelte van het circuit te combineren in een microcontroller? Bijvoorbeeld de counter en compator? Dit zouw dan het probleem van de 16 bits op lossen..

Ik zouw het mooi vinden als jullie idd alvast wat kunnen simuleren. Ik heb er zelf nu eigenlijk even de tijd niet voor (heb maandag en dinsdag tentamens die ik MOET halen, anders mag ik volgend jaar niet afstuderen :a ). Wat ook tof zou zijn als iemand alvast een spreadsheet kan maken waar je het toerental in kan vullen, het ontstekings tijd stip en de klok freqentie. En dat het spread sheet dan het totaal aantal pulsen uitrekend wat bij dat toerental hoord en het aantal pulsen wat bij het ontstekingstijd stip hoord. Evt met een dec-hex-bin conversie der bij. Met zo'n spreadsheet kunnen we dan nl snel uitrekenen wat voor soort electronica we ongeveer nodig hebben (8/16/18 bits?).

Als iemand trouwens een aanvulling heeft, bijvoorbeeld om de klok freqentie te kunnen verlagen (1MHz=hoog), voor een ander reset punt (90 graden voor tdc heb ik ook maar uit me duim gezogen) of betere pick-up ofzo. Gewoon posten.

edit: typo's (dyslexie sucks :p)..


[This message is edited by Joost on 12-12-02 13:37]
 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 12-12-02?15:05 Print reply
Posts: 10000
ik vind het ook gewoon eng om me te moeien bij deze begaafde gesprekken..ik probeer het ook te begrijpen....

kun je niet eerst een compu proggie schrijve en dan je brommert op je compu aansluiten...of is dit nogal idioot...dan heb je wel iets snels tot je beschikking..en kun je het desnoods direct verbeteren ofzo...

maar dat zal wel weer niet kunne...


 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Dit topic is 124411 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved