Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - solex

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 627 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #65771 - solex
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 13786 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

honda-jefke 5-1-2012 16:46 Print topicpost

Posts: 187
goedemiddag,
ik heb hier een solex(6v) waarvan de bougi niet vonkt,maar de bougi doet het wel op mijn derbi(12v),ik zou zeggen dat het aan de bobine ligt,want als ik de bougikabel vasthoud en rijd voel ik wel stroom,kunnen jullie mij aub verderhelpen,alvast bedankt!

wijziging;
ik rij nu pas +-een week op de solex,nadat hij 2-3maanden heeft stilgestaan


Dit bericht is gewijzigd door honda-jefke op 5-1-2012 om 17:18 uur.
 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?

mx-jacob 5-1-2012 16:54 Print reply

Posts: 2938
even andere bobine proberen
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
jeroentjen13 5-1-2012 16:57 Print reply
Posts: 850
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-jefke
goedemiddag,
ik heb hier een solex(6v) waarvan de bougi niet vonkt,maar de bougi doet het wel op mijn derbi(12v),ik zou zeggen dat het aan de bobine ligt,want als ik de bougikabel vasthoud en rijd voel ik wel stroom,kunnen jullie mij aub verderhelpen,alvast bedankt!



als je stroom voelt aan je kabel, wil het zeggen dat je ergens verlies hebt, verlies betekent minder goede of geen vonk

 
4takker 5-1-2012 17:05 Print reply

Posts: 2395
pak eerst is een fijn schuur papiertje en schuur de contact punten iets op. stel de contact punten dan een keer af en probeer dan nog eens een of hij vonkt.

een solex is geen modern ding met een cdi ontsteking he.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
honda-jefke 5-1-2012 17:16 Print reply

Posts: 187
ik heb geen andere bobine,ik wil lieft eerst andere mogelijke oorzaken bekijken,

ik bedoel dat ik stroom voel waar de kabel op de bougi zit

@4takker,ik zal het eens proberen,eerst mijn vliegwiel eens loskrijgen

bedankt voor jullie snelle reactie's
en meer reacties, zijn altijd welkom(=

 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?
RR89 5-1-2012 17:54 Print reply

Posts: 327
zet de juiste hittegraad bougie erin.
stel eerst de elektrodeafstand van je bougie af op 0.4 mm

bekijk dan je contactpunten, hiervoor hoef je niet persée je vliegwiel eraf te halen.
bekijk of de contactvlakjes schoon en vlak zijn.
Vervolgens stel je ze op c.a. 4 tienden. hoe je dit precies doet kan je lezen in bijv. een solex handleiding van www.solex.nl

haal de aandrijfrol van de band,
probeer hem eens aan te slingeren met een boormachine op de krukasmoer

doet hij het dan nog niet: controleer of hij heftig vonkt (zoals een bougie) tussen de contacpuntjes achter het vliegwiel
-> zo ja: condensator kapot

-> zo nee: (of hij vonkt een beetje tussen de contacpuntjes..) controleer de kleur van de vonk uit je bougie/bougie kabel. is deze geel achtig. dan is je bobine kapot

 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is
StineZ 5-1-2012 18:22 Print reply
Posts: 571
Je begint met een 6v/12v verhaal maar je snapt dat dat niet van belang is? Het is een apart gebeuren, vliegwiel, bobine, bougie. en je hebt vliegwiel, accu, lampjes bv. die werken op de 6/12 volt. Je bougie ietwat meer
 
Turbokit
Martijn II - Forum en Sales Moderator 5-1-2012 18:34 Print reply

Posts: 9841
en daarnaast denk je dat het aan de bobine ligt omdat je stroom voelt op je bougiedop?
Wat denk je dan dat je voelt als de bobine het blijkbaar wel goed doet?

en is het "hihi die shit kietelt"-stroom of "godverdekut auw"-stroom?

ontstekingsspoelen gaan wel vaker naar de hengsten bij solex. veel meer zit er niet op de ontsteking behalve de contactpunten.

Kunt proberen boel door te meten maar ik weet niet of dat uberhaupt wel werkt bij vliegwielmagneetontsteking.

 
Too cool for school!
honda-jefke 5-1-2012 21:43 Print reply

Posts: 187
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en daarnaast denk je dat het aan de bobine ligt omdat je stroom voelt op je bougiedop?
Wat denk je dan dat je voelt als de bobine het blijkbaar wel goed doet?

en is het "hihi die shit kietelt"-stroom of "godverdekut auw"-stroom?

ontstekingsspoelen gaan wel vaker naar de hengsten bij solex. veel meer zit er niet op de ontsteking behalve de contactpunten.

Kunt proberen boel door te meten maar ik weet niet of dat uberhaupt wel werkt bij vliegwielmagneetontsteking.


heej,
ik d8 dat als je ontstekingsspoel kapot is dat je dan helemaal geen stroom voelt??,de stroom deed best wel zeer

wijziging:stinez,dat was ik idd vergeten,je hebt gelijk

Dit bericht is gewijzigd door honda-jefke op 5-1-2012 om 21:45 uur.
 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?
zoef_de_haas 5-1-2012 21:55 Print reply

Posts: 332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-jefke

ik bedoel dat ik stroom voel waar de kabel op de bougi zit




klinkt misschien dom maar is je bougiedop dan niet gewoon kapot

had t ook een keer met een puch en toen ik de dop had vervangen liep hij weer als een zonnetje..
 
fulltime daddy || sommige mensen zijn te zielig voor woorden!
Jozeff - Forum en Sales Moderator 5-1-2012 23:11 Print reply

Posts: 10835
dat zou ik ook zeggen. Tot aan de dop lijkt het in orde.
Misschien moet je de stroomschok ook eens vergelijken met die van je Derbi om te weten of het normaal is.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
honda-jefke 6-1-2012 10:15 Print reply

Posts: 187
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
dat zou ik ook zeggen. Tot aan de dop lijkt het in orde.
Misschien moet je de stroomschok ook eens vergelijken met die van je Derbi om te weten of het normaal is.
nee,het is niet de bougidop )= dat heb ik ook al geprobeerd, ,ik denk dat hij niet genoeg stroomsterkte heeft om de bougi te laten vonken,maar waar zou dat ergens aan liggen ,ps,bedankt voor de vele reacties!

 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?
honda-jefke 6-1-2012 12:06 Print reply

Posts: 187
ik heb mijn vliegwiel eraf,en er zat een stuk "wit mousche"met een koperen puntje op los achter mijn vliegwiel,iemand een ide wat dat zou kunnen zijn?

 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?
JB1 6-1-2012 12:23 Print reply

Posts: 14881
Misschien dat een foto het verduidelijkt, kan zijn dat ie los is gaan zitten door oxidatie oid
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
honda-jefke 6-1-2012 16:14 Print reply

Posts: 187
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Misschien dat een foto het verduidelijkt, kan zijn dat ie los is gaan zitten door oxidatie oid

ik heb een e-mailgestuurd naar een solex dealer,hij zei dat dat mousche/viltje alleen dient om het vliegwiel schoon te houden,
nu ben ik totaal van mening veranderd en denk ik dat het de condensator is ,omdat de stroom te zwak is om een vonk te maken
sorry voor de onduidelijkheid
 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?
honda-jefke 6-1-2012 20:21 Print reply

Posts: 187
ik heb het opgelost ,
het was de condensator,ik heb er een van een puch "omgebouwd",nu start hij weer ,bedankt voor jullie hulp,
dit topic kan dicht!
 
als een motorblok loopt wat doe ik dan?

Dit topic is 13786 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved