Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Puch ontstekings kracht voor carbid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 999 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #65725 - Puch ontstekings kracht voor carbid
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 9332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meathausen 24-12-2011 13:04 Print topicpost

Posts: 726
Hoi!

Wij gaan dit jaar weer carbid schieten met 4 bussen.
Nu leek het mij leuker, handiger en veiliger om het elektrisch te doen namelijk met een kickblok van een puch maxi.

Mijn vraag was, levert een puch blok genoeg kracht om 4 bougies tegelijk te laten vonken? Dus dat je de enkele bougie kabel vertakt naar 4 bougies.

Mvg,
Meathausen
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

JB1 24-12-2011 13:05 Print reply

Posts: 14881
Dat zou je kunnen proberen. Gewoon beginnen met 1 bougie, en dan telkens vertakken naar 2, 3 en 4
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
roelsuzuki 24-12-2011 13:07 Print reply
Posts: 89
misschien beter een accu op de bobines aan sluiten met en controle kastje!! dat is beter dan een heel blok er bij te hebben!!
 
Meathausen 24-12-2011 13:09 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: roelsuzuki
misschien beter een accu op de bobines aan sluiten met en controle kastje!! dat is beter dan een heel blok er bij te hebben!!


Heb je of iemand anders misschien daar een how-to voor?
Weinig verstand van elektronica
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
roelsuzuki 24-12-2011 13:13 Print reply
Posts: 89
ik zou zeggen kijk naar wat je aan spanning nodig hebt en dan gewoon de plus van e accu naar de plus van de bobine en de min naar de massa dus naar de bus of de min van de bobine dan simpelweg daar een schakelaar tussen zetten bijv. tussen de plus en dan de carbid bus laden en dan de schakelaar om zetten waardoor de bougie gaat vonken !! ik denk zelf dat je een 12v accu nodig hebt met 7.4 of 7.5 MA Miliampere!


succes

 
Meathausen 24-12-2011 13:20 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: roelsuzuki
ik zou zeggen kijk naar wat je aan spanning nodig hebt en dan gewoon de plus van e accu naar de plus van de bobine en de min naar de massa dus naar de bus of de min van de bobine dan simpelweg daar een schakelaar tussen zetten bijv. tussen de plus en dan de carbid bus laden en dan de schakelaar om zetten waardoor de bougie gaat vonken !! ik denk zelf dat je een 12v accu nodig hebt met 7.4 of 7.5 MA Miliampere!


succes



Bedankt voor de info, gebruik volgende keer leestekens. Maakt het veel makkelijker om te lezen.

Iemand nog meer tips / how-to's?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
roelsuzuki 24-12-2011 13:21 Print reply
Posts: 89
haha sorry, zal even zien of ik een schema voor je kan maken op internet posten! daar word het wel wat makkelijker van voor jou!!

 
ikkejw 24-12-2011 13:22 Print reply

Posts: 9886
schakel de bougies in serie, dan gaan ze allemaal tegelijk af.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Meathausen 24-12-2011 15:51 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: roelsuzuki
haha sorry, zal even zien of ik een schema voor je kan maken op internet posten! daar word het wel wat makkelijker van voor jou!!



ja precies, heb niet zo veel verstand van elektronica haha. Dus als iemand ervaring heeft of een how-to heeft zou het zeer handig zijn.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
schakel de bougies in serie, dan gaan ze allemaal tegelijk af.


Als je ze van 1-4 vertakt zijn ze toch automatisch in serie?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
honda fryslan 24-12-2011 17:04 Print reply

Posts: 1914
beter neem je gloeibougie
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
st.nyksterdriver 24-12-2011 17:14 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
[...]


ja precies, heb niet zo veel verstand van elektronica haha. Dus als iemand ervaring heeft of een how-to heeft zou het zeer handig zijn.

[...]


Als je ze van 1-4 vertakt zijn ze toch automatisch in serie?

nee dat is parallel maar een bougie kan eigenlijks niet in serie staan
 
tsx-elite 24-12-2011 17:27 Print reply

Posts: 1798
geen schrikdraad in de buurt? is veel makkelijker, hoef je alleen maar een draad op te houden en anders wat honda fryslan zegt, gewoon een gloeibougie
 
shut up muttley
Meathausen 24-12-2011 17:40 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
beter neem je gloeibougie


Van een diesel bedoel je?
Ik heb even meer research gedaan, het lijkt me toch makkelijker om met een accu + bobine te werken. Dit is nog makkelijker te realiseren plus dat je met een schakelaar met 1 druk op de knop al klaar bent



Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 17:53 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 17:53 uur.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
ikkejw 24-12-2011 17:43 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
[...]

nee dat is parallel maar een bougie kan eigenlijks niet in serie staan



bougies in serie is moeilijk aan te sluiten, maar dat zal wel moeten als je 4 tegelijk wilt laten vonken.

sluit je ze in parallel aan dan gaat er maar 1 vonken, namelijk degene met de kortste electrodeafstand en minste vuil op de electroden. stroom is lui dus neemt altijd de kortste weg.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
tsx-elite 24-12-2011 17:58 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
[...]


Van een diesel bedoel je?
Ik heb even meer research gedaan, het lijkt me toch makkelijker om met een accu + bobine te werken. Dit is nog makkelijker te realiseren plus dat je met een schakelaar met 1 druk op de knop al klaar bent



Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 17:53 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 17:53 uur.


bougie is wel makkelijker idd, maar, aangezien je met carbid en water werkt.... wij hebben vaak genoeg gehad dat we de bougie weg moesten doen en weer gewoon de fakkel er bij, dus gewoon voor een gloeibougie gaan
 
shut up muttley
Meathausen 24-12-2011 18:06 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



bougies in serie is moeilijk aan te sluiten, maar dat zal wel moeten als je 4 tegelijk wilt laten vonken.

sluit je ze in parallel aan dan gaat er maar 1 vonken, namelijk degene met de kortste electrodeafstand en minste vuil op de electroden. stroom is lui dus neemt altijd de kortste weg.


oja klopt dat komt mij bekent voor van vroegere natuurkunde.
Dus eigenlijk zou ik 4 bobines moeten hebben voor het gewenste resultaat?

Nog 2 vraagjes

1. Hoelang kan je met een brommer accu met 4 aangesloten bougies?
2. Past elke bobine op elke accu

Sorry dat ik zo noob ben in elektronica

Edit:
Kan ik een gloeibougie aansluiten op een normale accu + bobine?

Edit 2:
Dit is een vergelijkbaar idee

Misschien dat zoiets goed werkt?

Wat is het voordeel van gloeibougies ipv normale bougies?
Gaan die echt langer mee en is het netzo effectief?



Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 18:17 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 18:40 uur.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

Dit topic is 9332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved