Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Bougie telkens kapot?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 894 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #65423 - Bougie telkens kapot?
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 15599 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Johann 26-10-2011 20:58 Print topicpost

Posts: 1273
Ik heb een yamaha dt mx en daar blaas ik op een een of andere manier telkens mijn bougie op. Eerst had ik een NGK b9hs en daar heb ik denk ik 40 km zonder problemen mee gereden. Totdat ik hem 5 minuten ongeveer stationair liet draaien. De brommer sloeg uit en ik had een rare vonk. De vonk springt over van de elektrode naar de buitenring van de bougie. Dus niet naar de massa elektrode zoals het hoort. En met een b8hs hetzelfde verhaal.

Dus ik denk ik heb gewoon een slechte bougie, want mijn brommer draait zeker 10k. Dus had ik een NGK b9hvx opgehaald. Gelijk perfect lopen mijn brommer en ik heb hele afstanden getoerd. Totdat ik hem weer een tijdje stationair liet draaien

Wie weet wat dit kan zijn?

groeten Johann

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 27-10-2011 om 17:43 uur.
 

4takker 26-10-2011 21:05 Print reply

Posts: 2395
ngk-R bougie's toevallig? die scijnen nog al snel kapot te gaan.

ik had het bij mijn ss dat als ik met een bougie met de hitte graad 8 telkens de bougie kapot had en met de 7 hij heel bleef.
mijn ss had ook een setup dat 8 een goede bougie zou zijn. maar daar voor reed ik vaak te laag in toeren waardoor de bougie vaak met een 200km kapot was. met de 7 dus niet.

misschien moet jij ook is proberen met een graad lager te rijden

Dit bericht is gewijzigd door 4takker op 26-10-2011 om 21:06 uur.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
pompower 26-10-2011 21:06 Print reply

Posts: 1777
ontsteking mischien ff te vroeg???
 
www.basvanloenen.nl
4takker 26-10-2011 21:08 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pompower
ontsteking mischien ff te vroeg???


volgens mij kan je die moderne cdi ontstekingen niet meer stellen.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
kenny77 26-10-2011 21:09 Print reply

Posts: 29286
Hij staat te rijk afgesteld.
 
Johann 26-10-2011 21:10 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 4takker
ngk-R bougie's toevallig? die scijnen nog al snel kapot te gaan.

ik had het bij mijn ss dat als ik met een bougie met de hitte graad 8 telkens de bougie kapot had en met de 7 hij heel bleef.
mijn ss had ook een setup dat 8 een goede bougie zou zijn. maar daar voor reed ik vaak te laag in toeren waardoor de bougie vaak met een 200km kapot was. met de 7 dus niet.

misschien moet jij ook is proberen met een graad lager te rijden

Dit bericht is gewijzigd door 4takker op 26-10-2011 om 21:06 uur.


Geen r bougie's, Ik had een b9es,b8es en een b9hvx


pompower:

De ontsteking staat origineel en niet vervroegt. Het gaat om een contactpunten-ontsteking, deze staat op 0,35mm afgesteld en alles is nieuw.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Hij staat te rijk afgesteld.


Ik heb eerder het idee dat de brommer te arm staat. Ik heb 116 en wilde 120 proberen in mijn 16mm mikuni. Wel een replica
De bougie is lichtbruin tegen wit aan. En na een tijdje stationair is deze zwart.

Maar doordat de brom te rijk staat kan mijn bougie knappen?



Dit bericht is gewijzigd door Johann op 26-10-2011 om 21:15 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 26-10-2011 om 21:16 uur.
 
De Schout 26-10-2011 21:19 Print reply
Posts: 5326
stationair mengsel is wss wat rijk ja. verder is het vrij normaal dat een tweetakt vet begint te slaan van lang stationair lopen. ngk bougie's zijn er ook nog eens heel gevoelig voor ook.

zou er een iets kleinere stationair sproeier in zetten, of met de luchtschroef iets armer zetten stationair. en overstappen op een champion bougie.
 
tune tweak fiddle bang bummer
ChielTZR 26-10-2011 21:24 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
stationair mengsel is wss wat rijk ja. verder is het vrij normaal dat een tweetakt vet begint te slaan van lang stationair lopen. ngk bougie's zijn er ook nog eens heel gevoelig voor ook.

zou er een iets kleinere stationair sproeier in zetten, of met de luchtschroef iets armer zetten stationair. en overstappen op een champion bougie.


wat is een champion bougie beter als ngk als ik vragen mag?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Johann 26-10-2011 21:28 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


wat is een champion bougie beter als ngk als ik vragen mag?


Dat zou ik ook graag willen weten en wat voor champion codering moet ik als vervanging nemen? Bij de FAQ's wordt ik weinig wijs.
 
ChielTZR 26-10-2011 21:30 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]


Dat zou ik ook graag willen weten en wat voor champion codering moet ik als vervanging nemen? Bij de FAQ's wordt ik weinig wijs.



http://www.spark-plu...champion860-n288.htm
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
De Schout 26-10-2011 21:31 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


wat is een champion bougie beter als ngk als ik vragen mag?


dat de champion bougie's met vergelijkbare warmtegraad het bij mij wel blijven doen bij toepassingen waarbij ze vaak niet lekker op temperatuur komen en ngk's dan vrij snel de geest geven.

heb het voorgehad met een honda monkey(speelgoedje, komt niet van het erf af. vaak starten, even lopen, maar weinig belasten), een yz80 (jaja, toen nog jong en in het begin voorzichtig met het ding) en met de cr480 als ik meer op soort van off-road terrijn aan het spelen was.

 
tune tweak fiddle bang bummer
ChielTZR 26-10-2011 21:33 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


dat de champion bougie's met vergelijkbare warmtegraad het bij mij wel blijven doen bij toepassingen waarbij ze vaak niet lekker op temperatuur komen en ngk's dan vrij snel de geest geven.

heb het voorgehad met een honda monkey(speelgoedje, komt niet van het erf af. vaak starten, even lopen, maar weinig belasten), een yz80 (jaja, toen nog jong en in het begin voorzichtig met het ding) en met de cr480 als ik meer op soort van off-road terrijn aan het spelen was.



Misschien heb je wel helemaal gelijk, maar ngk zou het in dit geval toch ook moeten doen lijkt me. het staat niet bekend als pruttel en er zijn meerdere verhalen dat een ngk ook duizenden km's meegaat.

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Johann 26-10-2011 21:35 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]



http://www.spark-plu...champion860-n288.htm


Dankje, daar kan ik zeker wat mee.
Ik ga iig een champion bougie proberen.

En toch blijf ik het vreemd vinden dat die bougie's achter elkaar geknapt zijn. Heb nog nooit last gehad met ngk en heb toch al een dozijn verwisseld.

Ik heb een bougie uit een maaier getrokken en die blijft dus wel mooi lopen. Tis niet de goede hittegraad waarschijnlijk maar wilde het ff proberen. Het is een bosch bougie met een extra hoge elektrode.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 26-10-2011 om 21:37 uur.
 
De Schout 26-10-2011 21:37 Print reply
Posts: 5326
tuurlijk, onder goede omstandigheden slaat een bougie helemaal niet vet en heb je er idd geen problemen mee.
maar de ts laat z'n brommer graag lang stationair lopen blijkbaar en naar mijn ervaring kan een champion daar beter tegen.

edit: een warmere bougie (lager nummer bij ngk) blijft het idd langer volhouden onder die omstandigheden.

maar we leggen nu wel heel snel de schuld bij de bougie, maar een mindere bobine/ontsteking kan dit soort problemen ook veroorzaken.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 26-10-2011 om 21:41 uur.

edit2: je hebt met verschillende lengte's bougie gereden? (b9es vs. b9hvx)

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 26-10-2011 om 21:43 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Johann 26-10-2011 21:42 Print reply

Posts: 1273
De bougie vonkt zwak en niet via de massa elektrode. En tot mijn stomme verbazing had ik hem er zonet even mee lopen , wel beroerd, maarja hij liep ermee. Is er niet iets anders mis met de bougietjes? Of heb ik ze wel degelijk opgeblazen? Schoonmaken werk iig niet meer


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout

maar we leggen nu wel heel snel de schuld bij de bougie, maar een mindere bobine/ontsteking kan dit soort problemen ook veroorzaken.

]


De bobine is nieuw en mijn contactpuntjes en condensator ook. puntjes staan op 0,35mm en de grondplaat staat op originele stand. Deze is trouwens niet verstelbaar bij een dt.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 26-10-2011 om 21:44 uur.
 
De Schout 26-10-2011 21:44 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johann
De bougie vonkt zwak en niet via de massa elektrode. En tot mijn stomme verbazing had ik hem er zonet even mee lopen , wel beroerd, maarja hij liep ermee. Is er niet iets anders mis met de bougietjes? Of heb ik ze wel degelijk opgeblazen? Schoonmaken werk iig niet meer



als je ze goed schoonmaakt zie je hoogstwaarschijnlijk een scheurtje in het porselein.
Als tijdelijke oplossing, flink heet stoken, dan doen ze het wel weer een tijdje.
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 15599 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved