minarelli |
22-10-2011 19:11 |
 Posts: 42 |
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-10-2011 19:51 |
 Posts: 9841 |
als je gewoon even die zooi op google had ingetypt had je het zo gevonden...
http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_FC
http://en.wikipedia.org/wiki/API-TC
zijn dus allemaal certificeringen voor de kwaliteitsgraad van de olie en de addtitieven. Voor de JASO certificering is FD blijkbaar het hoogst (en dus hoger dan FC) en voor API precies zo... kortom de ene heeft betere kwaliteiten (voor bepaalde toepassingen!) dan de ander.
Dat het voor bepaalde toepassingen beter is wil dus niet zeggen dat het in alle gevallen beter is. Een luchtgekoelde hoogvermogens 2t heeft bijv. een andere kwaliteit en andere additieven in de olie nodig dan een zeewatergekoelde bootmotor.
http://www.sea-doo.n...articles/oil/oil.htm
|
|
Too cool for school! |
|
energy verslaaft |
22-10-2011 22:17 |
 Posts: 199 |
dus welke is beter voor een licht opgevoerde schakelbrommer 50cc luchtgekoeld 11000 toeren
|
|
|
|
BenjaminDG |
22-10-2011 22:22 |
 Posts: 4605 |
De olie die je vindt bij de brommerzaak is goed genoeg, man zelfs hubo of gamma 2takt olie is goed genoeg.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
pompower |
22-10-2011 22:24 |
 Posts: 1777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
De olie die je vindt bij de brommerzaak is goed genoeg, man zelfs hubo of gamma 2takt olie is goed genoeg.
ja, maar dan gaat je brommer wel langzaam dood
|
|
www.basvanloenen.nl |
|
Derbi-Olaf |
22-10-2011 22:40 |
 Posts: 14999 |
in mijn 50cc MB heb ik altijd de goedkoopste olie gegooid... vond het een beetje overbodig om dure olie te kopen, scheelt zo 3 euro per bus en reken dus maar uit wat het in een jaartje kost
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Heilige Antonius |
22-10-2011 22:55 |
 Posts: 1202 |
ik rijdt al minimaal 2 jaar met die techno olie van de action. na een dikke 10.000km zag de getunde cilinder van mijn puchje er nog als nieuw uit en een maat van mij gooit het zelfs in zijn cr125 waar hij wedstrijden mee rijdt. Nooit rare dingen gebeurt
|
|
|
|
energy verslaaft |
23-10-2011 0:02 |
 Posts: 199 |
ik geef liever wat meer uit aan goeie kwaliteit dan dat ik straks nieuwe cilinder kan gaan kopen of mijn blok kapot ga heb hem namelijk net 1 maand geleden gereviseerd en kom op een puch is niet het zelfde als een 25 jaar oude crossbrommer
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
23-10-2011 0:05 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: energy verslaaft
ik geef liever wat meer uit aan goeie kwaliteit dan dat ik straks nieuwe cilinder kan gaan kopen of mijn blok kapot ga heb hem namelijk net 1 maand geleden gereviseerd en kom op een puch is niet het zelfde als een 25 jaar oude crossbrommer
een puch is techniek uit ongeveer 1950 al dan niet ouder. het kan natuurlijk geen kwaad daar dure olie in te gooien... Maar wss kom je aan het eind van de rit een stukkie prijziger uit als je dure olie rijdt dan goedkope...
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Tim-gpr99 |
23-10-2011 2:03 |
 Posts: 841 |
ik merk wel degelijk dat mn brommer iets minder mooi loopt met goedkope olie, hij pakt net dat ene beetje minder lekker op. Ook is de rookontwikkeling wat meer. Met Castrol RS had ik nooit last van een rokende motor op bedrijfstemperatuur, slechts alleen bij de koude start.
Verder verbrand de olie dus minder lekker dan goede olie, wat je ook terugziet in de verbranding. Ik had altijd vettige/dichtgekoolde uitlaten met mn puchje en zowel bij mn Derbi als Puch (2 uitersten)en Zipje zag ik dat met goedkope olie de hoeveelheid koolaanslag flink toenam. Nu kan dit niet zo heel veel kwaad, maar buiten zicht heeft deze olie ook wel effect, hoewel niet direct negatief. Maar ik heb meestal met 'boeit-me-niet-als-het-maar-rijd-setups' met goedkope olie gesmeerd (action olie bijvoorbeeld)omdat ik gewoon zo weinig mogelijk geld uit wou geven omdat de benzine al duur zat is.
De laatste tijd rij ik altijd met Castrol RS of gelijkwaardige (valvoline) olie, en dat verschil merk je opzich wel aan rookontwikkeling en aan hoe de scooter loopt. (ja, scooter ja :$) echter was de koolafzetting alsnog behoorlijk maar dat had ook met mn rijke afstelling te maken.
Mijn advies dus (!!), kun je die paar euro per busje missen, koop dan gewoon lekker kwaliteitsolie, maar als je zuinig bent of niet te veel uit wil geven gewoon lekker goedkope troep kopen, daar zul je onder normale omstandigheden geen enkel probleem van ondervinden.
|
|
GPR50 '99 streetfightert |
|
Aprilia RX 50 2003 |
23-10-2011 11:47 |
 Posts: 6735 |
een nieuwe cilinder heb je rap genoeg terug verdient met goedkope olie, dus tenzij je een zeldsame cilinder hebt gewoon action olie enz in gooien, ik ook altijd gedaan (mengsmering aan de pomp zelfs). en cilinder is ong 28000 km mee gegaan en gesneuveld omdat er zand in kwam.
gewone olie is goed genoeg
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
mx-jacob |
23-10-2011 12:10 |
 Posts: 2938 |
gewoon MX5 2t er in
|
|
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
23-10-2011 12:13 |
 Posts: 8764 |
De kwaliteit van de olie heeft veel minder effect op de levensduur van je motorblok i.v.m. je rijstijl (toeren maken/tunen enz.).
Goedkope olie gaat wel meer aanleiding kunnen geven tot aankolen en veel rook.
Edit : Jaso is een Japanse standaard, API een Amerikaanse...dus op een busje olie kunnen de 2 aanduidingen staan.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 23-10-2011 om 12:16 uur.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
puchcobra4t |
23-10-2011 12:48 |
 Posts: 116 |
en mocht een een hoop toeren gaan draaien en dit samen met een hoop vermogen en dan nog twijfelt aan de 2t olie en geen koolafzetting in uitlaat en uitlaatpoort en dan ook nog geen rook wilt zien dan ga je voor Aspen 2T dit is een volsynthethische benzine, nadeel het kost een paar euro's p/l
|
|
ook ik maak fouten! |
|
mx-jacob |
23-10-2011 12:52 |
|