Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Cpi vonk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 625 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #64318 - Cpi vonk
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 9461 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JB1 21-4-2011 11:20 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick brommer
Ja via de bedrading, maar niet dat je de bobine aan het frame moet bevestigen.


Meestal wel hoor, dus ik zou het nog eens even nakijken.
Desnoods meer massa kabels
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-4-2011 11:49 Print reply

Posts: 8459
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick brommer
Ja via de bedrading, maar niet dat je de bobine aan het frame moet bevestigen.


Ik ken dus cpi niet echt.
Maar normaal is het toch zo dat je frame je tweede geleider is, ook bij auto's is dat zo (chassis).
Natuurlijk ligt er een draadje van je bobine naar je frame, maar dat wordt meestal kort gehouden.
Het lijkt me raar dat draadje bij cpi, de kabelboom zou ingaan en ergens ver weg massa maakt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nick brommer 21-4-2011 11:52 Print reply

Posts: 315
Ik heb al met een exstra massa kabel geprobeerd, maar daar schiet ik ook niets mee op.

De buiten kant van de bobine is helemaal plastic, dus daar kan hij geen massa door krijgen,

Kan mij cdi niet kapot zijn?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-4-2011 11:58 Print reply

Posts: 8459
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick brommer
Ik heb al met een exstra massa kabel geprobeerd, maar daar schiet ik ook niets mee op.

De buiten kant van de bobine is helemaal plastic, dus daar kan hij geen massa door krijgen,

Kan mij cdi niet kapot zijn?



Lijkt mij onwaarschijnlijk, je hebt een vonk, zij het een zwakke...de vonk naar hoogspanning brengen is de functie van de bobine.
Hoeveel aansluitingen zitten er op die bobine ? je hebt de bougiekabel die er uit komt...en dan toch nog twee aansluitpunten, nee ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nick brommer 21-4-2011 12:20 Print reply

Posts: 315
Ja klopt ik heb 2 aansluitinge op mijn bobine.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-4-2011 12:26 Print reply

Posts: 8459
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick brommer
Ja klopt ik heb 2 aansluitinge op mijn bobine.


Wel, dan is er één voor de aansluiting van de CDI en één voor de massa.
Dat in de veronderstelling dat CPI geen rare dingen in elkaar flanst.
Wat heb je eigenlijk nu eigenlijk aangesloten op die 2 aansluitpunten ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nick brommer 21-4-2011 12:50 Print reply

Posts: 315
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Wel, dan is er één voor de aansluiting van de CDI en één voor de massa.
Dat in de veronderstelling dat CPI geen rare dingen in elkaar flanst.
Wat heb je eigenlijk nu eigenlijk aangesloten op die 2 aansluitpunten ?


Van uit mijn ontsteking komt een rode zwarte draad, die gaat rechtstreeks naar de cdi. Vanaf de cdi gaat een orangen en een zwarte draad rechtstreeks naar de bobine.

Er komen ook nog wel meer draden vanaf de onstekinge en cdi.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-4-2011 13:01 Print reply

Posts: 8459
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick brommer
[...]


Van uit mijn ontsteking komt een rode zwarte draad, die gaat rechtstreeks naar de cdi. Vanaf de cdi gaat een orangen en een zwarte draad rechtstreeks naar de bobine.

Er komen ook nog wel meer draden vanaf de onstekinge en cdi.


Ik zoek me ziek naar een bedradingsschema van een CPI SM.

Ik heb net gekeken hoe het zit bij een aprilia rs maar die heeft bobine en cdi in één deel.

Dus ik weet het niet.

Kijk eens in de rest van je kabelboom of zwart soms niet de kleur van de massa is...dan weten we weer meer.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nick brommer 21-4-2011 13:38 Print reply

Posts: 315
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Ik zoek me ziek naar een bedradingsschema van een CPI SM.

Ik heb net gekeken hoe het zit bij een aprilia rs maar die heeft bobine en cdi in één deel.

Dus ik weet het niet.

Kijk eens in de rest van je kabelboom of zwart soms niet de kleur van de massa is...dan weten we weer meer.



Een kabelboom schema van een cpi sm kan ik ook nergens vinden.

Volgens mij is zwart wel de massa. Er zit wel veel zwart in de kabelboom, en de massa kabel op het frame is ook zwart.
 
MisterJenzzz 24-4-2011 0:06 Print reply
Posts: 79
Is deze opgedreven?

Zal hier maar eens mijn opvatting van een ontsteking zetten.
Fouten onder voorbehoud, als iemand het beter weet kan ik er maar van leren...

dus eerst heb je de ontstekingspoel. Met daarover je vliegwiel.
Dus de zogenaamde ontsteking. Hieruit komen (meestal) vier draadjes.
Deze zijn dus:

pick up (meestal losse draadje). Deze genereerd de meeste stroom bij een draaitje aan de kickstart. Dan heb je de puls, dit is het kabeltje die verbonden is met het kleine zwarte stukje naast je vliegwiel met het magnetisch puntje. Dit heeft per draai een klein signaal.
Het volledige blokje moet onder massa (-) staan. Kun je eenvoudig doormeten.

daarna kom je aan de cdi. Ik zal nu enkel de bekabeling uitleggen die essentieel is om de brom te laten draaien.

hier komt toe: puls van ontsteking, voeding van ontsteking (pick-up), massakabeltje.

Hier gaat(meestal) 1 kabeltje weg naar de bobine.

Per keer dat de cdi een signaal krijgt van de puls zorgt deze ervoor dat de massa eventjes tegen de voeding zit en stuurt deze zware stroompulsen door naar de bobine.

Daarna gaan we naar de bobine.
Deze krijgt + in stroompulsen van de cdi en massa. als er een stroompuls binnenkomt in de bobine laad deze met de massa de bobine op. Zodra de stroom wegvalt wordt wordt de grootste stroomstoot door de bougiekabel, bougiekapje gestuurd om zodoende een vonk te maken aan de bougie.

In jou geval denk ik inderdaad dat de cdi kapot is... deze kun je moeilijk doormeten. Graag zou ik eens de waarde in volt weten dat je krijgt op de twee draadjes die naar je bobine gaan als je stampt. een gemiddelde waarde, zal iedere keer verschillen.

Greetz, Misterrr Jenzzz
 
MisterJenzzz 24-4-2011 0:10 Print reply
Posts: 79
hoeveel kabeltjes komen er precies toe aan de cdi en welke kleur hebben deze?

greetz, Jenzzz
 
MisterJenzzz 24-4-2011 0:14 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Ik ken dus cpi niet echt.
Maar normaal is het toch zo dat je frame je tweede geleider is, ook bij auto's is dat zo (chassis).
Natuurlijk ligt er een draadje van je bobine naar je frame, maar dat wordt meestal kort gehouden.
Het lijkt me raar dat draadje bij cpi, de kabelboom zou ingaan en ergens ver weg massa maakt.


Dit kan ook wel geschakelde massa zijn. Anders eens uitzoeken waar dit draadje vandaan komt en doorgeven als het doorgeeft met de massa van de batterij.
 

Dit topic is 9461 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved