Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - achterlicht Zundapp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 902 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #63655 - achterlicht Zundapp
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 11519 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

paulusdeboskabouter 28-1-2011 21:59 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Goed, het remlicht wordt dan apart aangesloten zoals omschreven.

Je achterlicht zit dus met je koplamp op één lichtspoel. Bij mijn weten hadden Zündapp's met remlicht een aparte lichtspoel, maar die heb je niet.

Die dimschakelaar; staat er bij de aansluitpolen nrs 51(=fase gele draad)nr 56B(=groot licht bruine draad) 56A (=dim licht blauwe draad) en nr 58 ( = achterlicht witte draad)en die laatste is inderdaad bij het armpje van de schakelaar.

Zo zou het moeten kloppen.


aah oke, dus dan moet het grootlicht op één aansluitpuntje, het dimlicht op het andere, en het achterlicht op het puntje bij het armpje van de schakelaar?
 
Opvouwbare Scootmobielen
thijs-tussengas 28-1-2011 22:24 Print reply

Posts: 105
Ja dat klopt, en een aansluiting voor de fase ("plus"voor wisselstroom), dat is de dus de verlichtingsstand vanaf je contactslot . Die 51 (fase)bevindt zich als "buitenste pool"en als één buitenste pool aansluit heeft, dan krijgt de ander ook spanning; (dus ook 51) die is dus intern IN de schakelaar doorverbonden. De 2 binnenste 56a en 56b verbinden in feite de spanning VIA het armpje door naar het achterlicht zodat óf achterlicht met dimlicht spanning krijgt, óf het achterlicht via het grootlicht spanning krijgt. Nooit omgekeerd. Je mag nooit het achterlicht én via het dimlicht zelf én het grootlicht zelf parallel aansluiten, want dan zal de electriciteit via deze "dubbele" achterlichtaansluiting naar dim- en grootlicht tegelijk willen, zodat niets werkt.

Succes Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
paulusdeboskabouter 28-1-2011 22:28 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Ja dat klopt, en een aansluiting voor de fase ("plus"voor wisselstroom), dat is de dus de verlichtingsstand vanaf je contactslot . Die 51 (fase)bevindt zich als "buitenste pool"en als één buitenste pool aansluit heeft, dan krijgt de ander ook spanning; (dus ook 51) die is dus intern IN de schakelaar doorverbonden. De 2 binnenste 56a en 56b verbinden in feite de spanning VIA het armpje door naar het achterlicht zodat óf achterlicht met dimlicht spanning krijgt, óf het achterlicht via het grootlicht spanning krijgt. Nooit omgekeerd. Je mag nooit het achterlicht én via het dimlicht zelf én het grootlicht zelf parallel aansluiten, want dan zal de electriciteit via deze "dubbele" achterlichtaansluiting naar dim- en grootlicht tegelijk willen, zodat niets werkt.

Succes Mathijs



aah oke, ik snap hem nu helemaal
heel hartelijk dank voor de hulp :P zal ik morgen eens gaan prutsen
 
Opvouwbare Scootmobielen
paulusdeboskabouter 30-1-2011 16:13 Print reply

Posts: 307
de bedrading zit nu dus helemaal goed, ook heb ik alles zo aangesloten dat mijn achterlicht brand, en niet mijn remlicht, maar hij doet het nog steeds niet,
 
Opvouwbare Scootmobielen
thijs-tussengas 31-1-2011 10:44 Print reply

Posts: 105
Ja, maar wat doet 't nu niet? Je remlicht? Die is nu geheel gescheiden van je verlichting. Als je remlicht niet werkt; controleer dan;
-of de remlichtspoel ook echt stroom levert (voltmetertje in wisselstroom-stand!)
-of de remlichtbedrading goed is
-of de remlichtschakelaar goed werkt
-of het remlichtlampje goed is én of deze goed massa maakt.

Meer is er voor je remlicht niet, maar ieder onderdeel moet kloppen, anders werkt er niets. Gelukkig doet de ontsteking het wel, dus je rijdt nog

Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
paulusdeboskabouter 31-1-2011 17:33 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Ja, maar wat doet 't nu niet? Je remlicht? Die is nu geheel gescheiden van je verlichting. Als je remlicht niet werkt; controleer dan;
-of de remlichtspoel ook echt stroom levert (voltmetertje in wisselstroom-stand!)
-of de remlichtbedrading goed is
-of de remlichtschakelaar goed werkt
-of het remlichtlampje goed is én of deze goed massa maakt.

Meer is er voor je remlicht niet, maar ieder onderdeel moet kloppen, anders werkt er niets. Gelukkig doet de ontsteking het wel, dus je rijdt nog

Mathijs


haha ja oke, maar dat is het probleem niet, mijn gewone achterlicht doet het niet, maar voorheen zat die aangesloten op het lampje van mijn remlicht, nu dus niet meer, maar hij doet het alsnog niet
 
Opvouwbare Scootmobielen
thijs-tussengas 1-2-2011 19:11 Print reply

Posts: 105
Werkt de koplamp wel? Let ook op welke dimschakelaar op 't stuur zit; aan het uiteinde van het schakelarmpje loopt een koperen nokje of kogeltje over de schakelpolen. Zijn dit drie of vier polen ?
Drie; je Zündapp had wél een aparte achterlichtspoel
Vier: dan is aansluiting vanaf de hoofdspoel wel mogelijk.
N.B. er zijn ook schakelaars gebruikt met vier aansluitpolen die in de bediening beperkt waren tot 3, dwz het omhulsel laat geen volledige "bewingsvrijheid"van het armpje over ALLE 4 polen toe. In dat geval mag je gewoon materiaal verwijderen.

Het kan ook simpeler (zo heb ik het op mijn brommer) de gele draad van de dynamo gaat naar de verlichtingsstand van je contactslot; het 2e klikje. De schakeldraad voor de verlichting gaat rechtstreeks op 't DIMLICHT, vervolgens tak je van de dimlichtpool een draad af naar 't achterlicht. Zet niet beide lampjes inééns parallel op de schakelpool van de verlichting! Alleen heb je nu geen grootlicht, maar alles zit nu netjes opgeborgen in 't koplamphuis. Als grootlicht geef ik mijn koplamp een zetje, maar jij heb zeker een vast koplamphuis? Dit moet echter wel werken !

Succes, Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.

Dit topic is 11519 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved