Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - metallic aflakken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 890 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #63624 - metallic aflakken
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 12167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

nitirkha 27-1-2011 15:24 Print reply

Posts: 437
Zoals ik het zo hoor, zou ik die "spuiter" vaarwel zeggen...je uitleg van metallic klopt, maar er MOET blanke lak overheen...weet niet hoever je wil rijden voor een goeie paintjob, maar je bent welkom hierzo...
 
gusti 27-1-2011 23:11 Print reply
Posts: 40
Dus als er nu nog blanke lak over zou komen is er kans dat er geen goede hechting is.
En als ik het opschuur ziet het er niet meer uit.

Stel, ik steek het toch terug bij mijn spuiter, laat het aflakken met uitdrukkelijk te zeggen dat hij niet mag schuren. En het mislukt(maar hoe moet ik zonder kennis dat beoordelen natuurlijk...), heb ik dan recht op mijn garantie?


Trouwens bedankt voor je hulp, maar je woont toch net iets te ver denk ik.
Ik heb getwijfeld tussen 2 spuiterijen en dus de verkeerde gekozen. De andere is een bekende motorfietsspuiterij in Breskens wat eigenlijk even ver bleek te zijn. Maar deze heeft wel prachtige referenties die ik al heb gezien (en op gereden). Deze was wel 100 euro duurder, maar ja uiteindelijk...Het zal me een les wezen voor mijn volgende projecten. Die gaan naar Breskens.
 
nitirkha 27-1-2011 23:53 Print reply

Posts: 437
Tja, weet niet of t met of zonder bon is gedaan? Maar ik zou gewoon is even tekst en uitleg vragen...als hij je zwart op wit kan beloven dan t goed en mooi word, lekker af laten blanken...dan heb jij namelijk een schriftelijk bewijs dat hij heeft beloofd dat t goed gaat...dan sta je een stuk sterker als t er daarna afkomt...
 
Christian-tsx 28-1-2011 9:05 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gusti
[...]


Tja, blijkbaar dus bij "Beun-de-haas" om de hoek.
Het is een officieel restauratiebedrijf, maar hoe lang hij al bezig is weet ik niet. Ik heb er een factuur van en er staat 1 jaar garantie op normaal gezien. Kostprijs van het grapje, 450 euro. Ik denk dat ik het gewoon daar ga terug steken en er blanke lak op laat spuiten. Kost me wel nog eens 150 euro maar als het mislukt is het wel zijn fout. Hij vertelde er wel nog bij dat het epoxyprimer is en watergedragen dupontlak.
Maar na wat opzoekwerk en jullie reacties heb ik toch grote twijfels bij zijn spuitervaring. Zijn "spuitcabine" was een tent in een oude garage. Al leek mij het wel een speciale tent te zijn juist om als mobiele spuitcabine te gebruiken.

Wel heb ik nog een vraagje. Als hier een tweede kleur om moet komen, moet dit dan alkyd of alkyl lak worden? Ivm slechte reactie.



je spuiter heeft WEL gelijk. deze lak hoeft inderdaad niet afgelakt te worden. je zei dat er dupontlak is gebruikt. dit is een ouderwetse (synthetische!!) laksoort die veel op oude auto's werdt gespoten vroeger. mijn opel kadettjes hebben het ook. deze lak glimt wat minder en is volgens een kennis die dikke 20 jaar autospuiter is geweest grote rommel.
dit spul hard nooit echt goed uit zoals andere lakken. en als je dit moet schuren is het helemaal rotzooi, omdat het zo zacht is rolt het op.

deze kennis adviseerde mij om alle lak eraf te schuren totaan het blanke metaal voordat ik ging plamuren en dat ding met goede lak van tegenwoordig laat spuiten. plamuur wordt knetterhard en die oude verf niet, dus dat gaat scheuren en barsten.

dat je spuiter met oldtimers doet verklaard ook al waarom hij deze lak heeft gebruikt, sommigen willen persee de originele laksoort op hun oldtimer hebben.



Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 28-1-2011 om 9:06 uur.
 
gusti 30-1-2011 12:24 Print reply
Posts: 40
Hij hoeft dus niet afgelakt te worden, maar hij MOET wel afgelakt worden voor een deftig resultaat en mijn bestikkering.

De lak is nu steenhard en hecht eigenlijk wel zeer goed, ik denk ook niet dat hij mat zal worden maar kleurvast is nu. Misschien dat ik beter eens vraag naar de specifieke naam van de lak want ik heb zo de indruk dat er enorm veel soorten en verschillen zijn.


 
nitirkha 30-1-2011 12:32 Print reply

Posts: 437
begin t verhaal nu wel een beetje te begrijpen ja...heb zelf geen ervaring met die lak, dus ik adviseer om gewoon verder te overleggen met je spuiter
 
gusti 5-5-2011 21:08 Print reply
Posts: 40
Om het topic af te sluiten.
Het blijkt dus wel mogelijk om metallic nadien pas af te lakken. De uitstekende metallic deeltjes vormen al een perfect hechtingsvlak en door zeer licht (scotch bride fijn of zoiets) op te schuren kan het afgelakt worden.
Ik ben gewoon naar een professionele spuiter (met rondrijdende referenties) gestapt en het gaan vragen. Het resultaat is misschien iets verschillend maar je ziet dit bijna niet en de lak hecht even goed.
Bij metallic kleuren waar er nog een 2 e kleur op moet doet hij dit vaak zo om de kosten te drukken van de klant.
Ik ben dan maar gewoon terug naar mijn spuiter geweest en het laten doen en het ziet er 10* zo prachtig uit als zonder de blanke lak.
De blanke lak heeft duidelijk ook wat vullend vermogen waardoor de kleine putjes (oude verfrestjes onder de lak) bijna niet zichtbaar meer zijn.
Totale prijs voor tank, spatborden, gereedschapsbakje en koplampkapje= 620 euro. Veel geld, maar ben opgelucht dat het achter de rug is...
Foto's volgen nog wel eens als de boel in mekaar steekt maar tip van de spuiter, laat alles een maandje uitharden alvorens te monteren. Dus de stukken liggen nu ergens uit mijn buurt.
 

Dit topic is 12167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved