Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - metallic aflakken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 972 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #63624 - metallic aflakken
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 12182 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gusti 25-1-2011 20:24 Print topicpost
Posts: 40
Onlangs heb ik mijn brommer laten spuiten in het groen metallic. De spuiter vroeg me toen of ik er blanke lak over wou maar aangezien ik nog een 2e kleurmotief moest laten aanbrengen bij een airbrusher heb ik gekozen voor enkel de metallic zonder de blanke lak, die zou er later opkomen en dat was geen probleem had ik me laten vertellen.

Nu lees ik echter dat het afwerken van metallic lak met blanke lak binnen 48u moet gebeuren.
En dat je metallic NIET mag opschuren. (de spuiter in kwestie had me nochtans verteld ik het nog met p1400 moest opschuren).

De vraag is dus nu, kan ik, na meer dan 48u (volledig uitgehard) er toch nog blanke lak over laten spuiten?
Of is dit onmogelijk, tenzij ik er nieuwe metallic laat overspuiten? En ik dus een kat in een zak heb gekregen van mijn "spuiter".

Ergens had ik ook gelezen dat dit op te lossen is met het overspuiten met een sterk verdunde verfoplossing zodat de metallic terug losweekt om dan af te lakken? Zou dit kunnen kloppen?

Hopend op een hoopvolle reactie,


 

Floris-tsx 25-1-2011 20:37 Print reply

Posts: 3225
Naar mijn idee kun je gewoon over deze lak de blanke lak spuiten. Goed ontvetten, dat wel.

Als je nu nog gaat schuren, heb je kans dat je de mooie glans nooit meer terugkrijgt.

Ik Spuit ook altijd over uitgeharde lak nog wat blanke lak. Blijft gewoon zitten en ziet er mooi uit
 
Iedereen kan professioneel worden
AlexSenda 25-1-2011 20:41 Print reply

Posts: 648
Er moet sowieso blanke lak overheen, alleen kan geen antwoord geven op je vraag of dat ook na 2 dagen kan.
Als je er dus geen blanke lak op spuit, wordt het gewoon weer dof.
Maar als hij nu gewoon blinkt, dan zou het toch gewoon moeten kunnen denk ik?

Dit bericht is gewijzigd door AlexSenda op 25-1-2011 om 20:41 uur.
 
nitirkha 25-1-2011 21:11 Print reply

Posts: 437
Eeh, waar heb je dit laten spuiten ? Beun-de-haas om de hoek, of een echte spuiterij ? En met wat voor lak ? Een metallic lak moet altijd met blanke lak afgewerkt worden, aangezien de metallic lak zelf niet sterk genoeg is...en hou het maar op 24 uur, dan hou je het veilig...qua schuren heb je gelijk, metallic zonder blanke lak mag niet geschuurd worden...

Als je verder nog wat wil weten roep je maar
 
steven-o 25-1-2011 21:43 Print reply

Posts: 953
mits het is gespoten met lak op waterbasis(wat de meeste (prof.)spuiters) gebruiken ben je de sjaak
 
gpr tekoop! inbox voor foto's
nitirkha 25-1-2011 21:50 Print reply

Posts: 437
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: steven-o
mits het is gespoten met lak op waterbasis(wat de meeste (prof.)spuiters) gebruiken ben je de sjaak


Waarom zou je met waterbasis een groter probleem hebben ?
 
kreidlergek 25-1-2011 22:06 Print reply

Posts: 335
je verf op water basis lost niet op hoor dat gebruiken ze tegewoordig allemaal.
 
nothing sounds like a V8
Makrolon 25-1-2011 22:08 Print reply

Posts: 6733
Ik zou het even op mf vragen, daar zijn wat spuiters topics. no offense, maar ik zou de antwoorden hier niet zo vertrouwen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Gerard1793 25-1-2011 22:17 Print reply

Posts: 4006
Inbox Zoef_de_haas eens anders, hij is professioneel spuiter
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
nitirkha 25-1-2011 22:20 Print reply

Posts: 437
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Ik zou het even op mf vragen, daar zijn wat spuiters topics. no offense, maar ik zou de antwoorden hier niet zo vertrouwen.


Bedankt he
 
gusti 25-1-2011 23:52 Print reply
Posts: 40
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nitirkha
Eeh, waar heb je dit laten spuiten ? Beun-de-haas om de hoek, of een echte spuiterij ? En met wat voor lak ? Een metallic lak moet altijd met blanke lak afgewerkt worden, aangezien de metallic lak zelf niet sterk genoeg is...en hou het maar op 24 uur, dan hou je het veilig...qua schuren heb je gelijk, metallic zonder blanke lak mag niet geschuurd worden...

Als je verder nog wat wil weten roep je maar


Tja, blijkbaar dus bij "Beun-de-haas" om de hoek.
Het is een officieel restauratiebedrijf, maar hoe lang hij al bezig is weet ik niet. Ik heb er een factuur van en er staat 1 jaar garantie op normaal gezien. Kostprijs van het grapje, 450 euro. Ik denk dat ik het gewoon daar ga terug steken en er blanke lak op laat spuiten. Kost me wel nog eens 150 euro maar als het mislukt is het wel zijn fout. Hij vertelde er wel nog bij dat het epoxyprimer is en watergedragen dupontlak.
Maar na wat opzoekwerk en jullie reacties heb ik toch grote twijfels bij zijn spuitervaring. Zijn "spuitcabine" was een tent in een oude garage. Al leek mij het wel een speciale tent te zijn juist om als mobiele spuitcabine te gebruiken.

Wel heb ik nog een vraagje. Als hier een tweede kleur om moet komen, moet dit dan alkyd of alkyl lak worden? Ivm slechte reactie.

 
mtx-motard 26-1-2011 0:59 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gusti
[...]


Tja, blijkbaar dus bij "Beun-de-haas" om de hoek.
Het is een officieel restauratiebedrijf, maar hoe lang hij al bezig is weet ik niet. Ik heb er een factuur van en er staat 1 jaar garantie op normaal gezien. Kostprijs van het grapje, 450 euro. Ik denk dat ik het gewoon daar ga terug steken en er blanke lak op laat spuiten. Kost me wel nog eens 150 euro maar als het mislukt is het wel zijn fout. Hij vertelde er wel nog bij dat het epoxyprimer is en watergedragen dupontlak.
Maar na wat opzoekwerk en jullie reacties heb ik toch grote twijfels bij zijn spuitervaring. Zijn "spuitcabine" was een tent in een oude garage. Al leek mij het wel een speciale tent te zijn juist om als mobiele spuitcabine te gebruiken.

Wel heb ik nog een vraagje. Als hier een tweede kleur om moet komen, moet dit dan alkyd of alkyl lak worden? Ivm slechte reactie.



kijk naar het werk wat deze man heeft verricht. zie je mooi gespoten oldtimers staan dan weet die man het 10x beter als jij met alle internetfora's bij elkaar.
ervaring heet zoiets.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
nitirkha 26-1-2011 14:22 Print reply

Posts: 437
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gusti
[...]


Tja, blijkbaar dus bij "Beun-de-haas" om de hoek.
Het is een officieel restauratiebedrijf, maar hoe lang hij al bezig is weet ik niet. Ik heb er een factuur van en er staat 1 jaar garantie op normaal gezien. Kostprijs van het grapje, 450 euro. Ik denk dat ik het gewoon daar ga terug steken en er blanke lak op laat spuiten. Kost me wel nog eens 150 euro maar als het mislukt is het wel zijn fout. Hij vertelde er wel nog bij dat het epoxyprimer is en watergedragen dupontlak.
Maar na wat opzoekwerk en jullie reacties heb ik toch grote twijfels bij zijn spuitervaring. Zijn "spuitcabine" was een tent in een oude garage. Al leek mij het wel een speciale tent te zijn juist om als mobiele spuitcabine te gebruiken.

Wel heb ik nog een vraagje. Als hier een tweede kleur om moet komen, moet dit dan alkyd of alkyl lak worden? Ivm slechte reactie.



Maakt niet uit, op die waterbasislak kan het allebij...
Wat ik me wel afvraag is wat de afspraak nou precies was? Hij spuit metallic, jij airbrusht, en dan zou ie er binnen 48 overheen gaan met blanke lak ? Want dan heeft de beste man niks fout gedaan...vind t wel vreemd dat ie hem niet gewoon aflakt, en daarna tussenslijpt, en dan je airbrush erop...veel veiliger op die manier
 
gusti 26-1-2011 20:02 Print reply
Posts: 40
Quote:



Maakt niet uit, op die waterbasislak kan het allebij...
Wat ik me wel afvraag is wat de afspraak nou precies was? Hij spuit metallic, jij airbrusht, en dan zou ie er binnen 48 overheen gaan met blanke lak ? Want dan heeft de beste man niks fout gedaan...vind t wel vreemd dat ie hem niet gewoon aflakt, en daarna tussenslijpt, en dan je airbrush erop...veel veiliger op die manier


Volgens de advertentie heeft hij inderdaad al wat oldtimers gespoten en er stond een mooi gespoten lancia fulvia in rallykleuren in zijn garage.
Juist daarom heb ik het daar binnengestoken en ook omdat er niet zoveel carrosiers zijn die het prutswerk van mijn oldtimer wouden aannemen...
Hij vroeg mij in mail of ik er eventueel blanke lak op wou, hierop zij hij ook nog dat het niet noodzakelijk is want metallic heeft uit zijn eigen al een diepe glans als je er eens met katoenen doek overgaat.
Hij wist dat ik de stukken later zou terugbrengen na het airbrushen en dat hier wel een paar weken tussen zouden zitten.
Toen ik de stukken kwam halen vroeg ik of ze nog opgeschuurd moesten worden voor de blanke lak, met als antwoord: in p1400 natschuren.

De afspraak was inderdaad zonder blanke lak, en dit resultaat is wel goed. De prijs is relatief goedkoop tov van anderen dus ik heb daar geen geklaag over.

Het is dus enkel dat opschuren en aflakken nĂ¡ 24u dat blijkbaar volgens de meeste spuiters en verf-fabrikanten niet mag en wat ik nu pas ontdek.
 
nitirkha 26-1-2011 22:19 Print reply

Posts: 437
Een metallic die van zichzelf al glimt? ok, ze bestaan...maar ook nog is op waterbasis?...vreemd verhaal...heb je een foto van t spuitwerk?
 
gusti 27-1-2011 15:03 Print reply
Posts: 40
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nitirkha
Een metallic die van zichzelf al glimt? ok, ze bestaan...maar ook nog is op waterbasis?...vreemd verhaal...heb je een foto van t spuitwerk?


ik weet niet of je ooit al eens metallic van motip uit een spuitbus hebt gespoten? Wel, het ziet er nu exact hetzelfde uit. Het blinkt wel, maar het is mat door het oneffen oppervlak van de metaalpartikels.
Ik zal eens zien of ik er een foto van kan maken
Nu ik de stukken eens nader bekijk merk ik ook dat er nog oude verfrestjes eronder zitten hier en daar. Sommige krassen in het metaal kan je terugvinden in de lak. En je kan zien waar er geplamuurd is op de tank. Terwijl hij de stukken normaal ging stralen voor mij, wat volgens mij ook niet gebeurt is want dan zouden er geen restjes verf aan blijven hangen.

Misschien liggen mijn verwachtingen te hoog, maar ik heb dus geen flauw benul wat voor een resultaat een spuiter moet leveren...maar ik had het toch wat beter verwacht.

Ik hoop dus gewoon dat er nog blanke lak over kan zonder te schuren.


edit: het schiet mij juist te binnen dat deze lak een mengkleur is. Het groen dat ik wou kon hij niet rechstreeks kopen.
Zou het kunnen dat dit dus wel gewone lak is waar metaalpartikels bijzitten en hierdoor ook ander eigenschappen heeft dan de normale metallic? Dus eerder die van gewone kleurlak?

Dit bericht is gewijzigd door gusti op 27-1-2011 om 15:19 uur.
 

Dit topic is 12182 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved