Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Brommer afstellen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 325 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62910 - Brommer afstellen.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 9667 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

FreakyRik 20-10-2010 1:58 Print topicpost

Posts: 338
Hallo mensen,

na het topic over mijn rem laatst, open ik nu een topic over het afstellen van mijn brommer, daar kan ik namelijk nog wel wat advies bij gebruiken, ook na het lezen van Keji zijn Faq, en de replies, en verdere topics.

Setup:

Airsal 50CC
Gianelli
Dellorto 17.5 PHVA
Luchtfilterbox ontgrenst

Sproeiers: 56 t/m 128

advies/hulp nodig bij:

Ik begon bij het afstellen van mijn brommer, met sproeier 120, net als in de faq, lekker hoog beginnen, de luchtschroef op 2 slagen uit, en de stationair, zo ver mogelijk in. Hij starte, liep maar zeer stotterend, en alleen met gas aan te houden. hoog in toeren komen was er dan ook niet bij.

Daarop heb ik besloten om sproeier 110 te proberen, hij liep gelijk een stuk beter, in zn vrij in toeren te krijgen, maar in versnelling nog steeds niet boven de 5000

hiertussen heb ik nog verder afgebouwd met sproeiers en
uiteindelijk ben ik aanbeland bij sproeier 100, hij rijd voor de powerband redelijk, maar trekt niet echt mooi op. ik kan in de powerband komen, door in lage versnelling, goed door te trekken, en eenmaal erin, trekt hij ook heel hard (limiet heb ik nog niet ontdekt, vanwege angst voor motorfalen, en ook omdat hij moet worden ingereden). maar met normaal optrekken, komt hij niet in de powerband, en echt nét voor de powerband zit een gebied van 500-800 toeren, daar gaat alles in slowmotion.

mijn vraag is dus, moet er toch nog een kleinere sproeier in?, om dit te verhelpen, of moet er iets anders aangepast worden. note: ik weet ook niet of hij stottert ERG hoog in toeren, wat zou indiceren dat er inderdaad een kleinere sproeier in moet, omdat ik daar niet durf te komen

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!

st.nyksterdriver 20-10-2010 10:24 Print reply
Posts: 3376
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
volg deze FAQ precies (dus HELEMAAL lezen en niet lui zijn)
ik heb zelfs mijn oude mtx er mee af kunnen stellen
dan krijg jij je derbi er ook wel mee afgesteld
 
HayeSM 20-10-2010 10:51 Print reply

Posts: 3052
ga nog maar iets kleiner.. anders je gasnaald wat armer zetten..
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
FreakyRik 20-10-2010 10:59 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
volg deze FAQ precies (dus HELEMAAL lezen en niet lui zijn)
ik heb zelfs mijn oude mtx er mee af kunnen stellen
dan krijg jij je derbi er ook wel mee afgesteld


Faq heb ik precies gevolgd, en meer dan 20 keer doorgelezen,

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
ga nog maar iets kleiner.. anders je gasnaald wat armer zetten..


ik ben er vanmorgen naar school mee gereden, en ik merkte nog wel het een en ander op, in een bepaald toeren gebied voor de powerband, dan stottert hij op halfgas, dus ik denk inderdaad dat de naald iets lager moet. en verder zal ik de hoofdsrpoeier nog maar eens een maatje kleiner erin doen.

nog een vraagje: Is het verstandig om mijn oliepomp iets rijker te laten smeren, het uitlijn lijntje staat nog uitgelijnt op het carter, maar ik heb nu wel een grotere carburateur. moet ik hem even verstellen zodat hij meer olie pompt?
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
hk bergharen 20-10-2010 11:49 Print reply
Posts: 174
Quote:
moet ik hem even verstellen zodat hij meer olie pompt?


Hoe moet je de oliepomp rijker laten smeren?:P
 
FreakyRik 20-10-2010 11:52 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hk bergharen
[...]


Hoe moet je de oliepomp rijker laten smeren?:P


Ik denk door het merkteken voorbij het teken op de carter draaien, door je gaskabel iets korter te draaien.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
hk bergharen 20-10-2010 11:53 Print reply
Posts: 174
wat is je kleur van de boughie?
 
FreakyRik 20-10-2010 12:04 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hk bergharen
wat is je kleur van de boughie?

Geen idee, heb ik er nog niet uitgedraaid, maar het is een bougie die ook in mijn oude setup mee heeft gedraaid, dus hij is voorgekleurd. ik koop vanmiddag wel even een nieuwe.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Gary - Forum en Gallery Moderator 20-10-2010 12:06 Print reply

Posts: 12846
De kleur van je bougie zegt ook niet alles. Kijken/voelen hoe de motor reageert. Dat werkt een stuk beter .
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
FreakyRik 20-10-2010 12:11 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
De kleur van je bougie zegt ook niet alles. Kijken/voelen hoe de motor reageert. Dat werkt een stuk beter .


ja inderdaad, ik denk ook dat je eerder een vastloper kan krijgen dan dat de bougie kleurt. Gevoel zegt alles
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
HayeSM 20-10-2010 12:51 Print reply

Posts: 3052
als hij op half gas nog niet goed is is het vaak hoofdsproeier, pak hem nog maar wat armer. Oliepomp afsluiten en zelf mengen, anders niets aan doen. Oliepomp pomp naar gelang toerental toch? nu je hogere toeren draait gaat hij ook harder pompen.

(ik heb ze altijd afgesloten)
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
FreakyRik 20-10-2010 13:25 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
als hij op half gas nog niet goed is is het vaak hoofdsproeier, pak hem nog maar wat armer. Oliepomp afsluiten en zelf mengen, anders niets aan doen. Oliepomp pomp naar gelang toerental toch? nu je hogere toeren draait gaat hij ook harder pompen.

(ik heb ze altijd afgesloten)


Ik ga het inderdaad eerst even proberen, en daarna als het nog niet goed is de hoofdsproeier aanpassen. te arm wil ik ook niet zitten, vanwege het vastloop gevaar (heb er al te veel gehad xD).

Pomp pompt inderdaad op het toerental, maar ook naar hoe ver jij je gashendel hebt staan. ik laat hem er denk ik lekker aanzitten. vind dat zon gedoe dat als je zonder benzine staat in de middel of nowhere dat je dan niet normaal kan tanken, dit is wel zo handig.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
kpotmake 20-10-2010 13:39 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]


Ik ga het inderdaad eerst even proberen, en daarna als het nog niet goed is de hoofdsproeier aanpassen. te arm wil ik ook niet zitten, vanwege het vastloop gevaar (heb er al te veel gehad xD).

Pomp pompt inderdaad op het toerental, maar ook naar hoe ver jij je gashendel hebt staan. ik laat hem er denk ik lekker aanzitten. vind dat zon gedoe dat als je zonder benzine staat in de middel of nowhere dat je dan niet normaal kan tanken, dit is wel zo handig.

ik vond dat op mijn vorige brommer ook altijd zo'n gehannus, altijd maar olieflessen en maatbekertje meenemen als je gaat tanken.

maar toen heb ik een olietankje gekocht (gewoon een ogiginele voor mijn brommer) daar een gat van 20 in geboord, daar een kraantje voor op gemaakt op de draaibank (zuiger met trekstang, in een cilinder met een gat erin), en in mijn opbergruimte nam ik dan altijd een stage 6 maatbeker mee

dus als je dan moet tanken, gooi je er bv 4 liter benzine in, en dan pak je je maatbekertje, hou je onder het kraantje, gooi je de olie bij de benzine en klaar

werkte perfect! aanrader?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
FreakyRik 20-10-2010 13:43 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

ik vond dat op mijn vorige brommer ook altijd zo'n gehannus, altijd maar olieflessen en maatbekertje meenemen als je gaat tanken.

maar toen heb ik een olietankje gekocht (gewoon een ogiginele voor mijn brommer) daar een gat van 20 in geboord, daar een kraantje voor op gemaakt op de draaibank (zuiger met trekstang, in een cilinder met een gat erin), en in mijn opbergruimte nam ik dan altijd een stage 6 maatbeker mee

dus als je dan moet tanken, gooi je er bv 4 liter benzine in, en dan pak je je maatbekertje, hou je onder het kraantje, gooi je de olie bij de benzine en klaar

werkte perfect! aanrader?


Haha dat is inderdaad een ingenieus ideetje. maar zolang het niet nodig is, doe ik het ook niet. mocht het wel nodig zijn, dan is jouw idee misschien wel de winaar :P
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
FreakyRik 21-10-2010 19:07 Print reply

Posts: 338
Hallo mensen,

Vandaag ben ik verder gegaan met afstellen, maar het ging allemaal niet zo lekker.

ik heb gedaan wat de meeste hebben aangeraden, namelijk ben ik van sproeier 100, naar sproeier 96 gegaan, en ik heb de gasnaald 1 standje laten zakken. alleen trekt hij nu ook onderin toeren echt niet meer lekker, komt hij nog steeds even moeilijk bij de powerband. en gaf hij in lage toeren vandaag het temperatuur lampje aan! ik snap er dus helemaal niks meer van,

aan de ene kant liep hij dus te rijk (er kwam/komt ook zwarte meuk uit de demper zetten waardoor mijn kenteken nu zwart is) maar nu vandaag lijkt hij te arm te lopen vanwege oververhitting. overigens lijkt hij alleen te warm te worden als ik te laag in toeren kom.

Heeft iemand een idee wat er mis is? dit is namelijk toch wel erg vreemd. en anders denk ik dat ik de hele FAQ gewoon van voor af aan weer ga doen.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
HayeSM 21-10-2010 19:17 Print reply

Posts: 3052
te warm worden wil niet zeggen dat hij per definitie te arm staat. Hoe reageert hij verder? stottert hij voor de powerband? dan staat hij niet te arm ...

(te warm kan ook met te veel olie, of een te rijk mengsel dus)

Dit bericht is gewijzigd door Brommer Freak op 21-10-2010 om 19:18 uur.
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice

Dit topic is 9667 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved