Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Lekkende KVS in cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 808 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61570 - Lekkende KVS in cilinder
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5202 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

FreakyRik 11-5-2010 23:08 Print topicpost

Posts: 338
Goedendag,

ik heb een probleempje waar ik een beetje hulp bij zou kunnen gebruiken.

Namelijk; Vandaag heb ik mijn nieuwe meteor zuiger binnen gekregen voor mijn Derbi GPR nude. Erop gezet het blok er terug onder gehangen, nieuwe voet en koppakking er tussen geplaatst en goed kruislings de bouten aangedraait. Eerst even testen met kraanwater. Nou mooi, hij lekte niet, dus kraanwater vervangen door echte KVS, blokje volgegooid met verse olie, en geprobeerd.

Op het eerst gezicht leek alles mooi en goed, totdat ik net ben wezen rijden, en merkte dat hij vanaf de 6500 toeren begind te stotteren, en eigenlijk ook niet veel verder dan dat kan komen, plus dat hij veel rookt, en niet harder kan dan 55.

Nou moet dit natuurlijk wel betekenen dat er KVS in mijn cilinder lekt, alleen snap ik niet precies waarom, de kop en de cilinder heb ik mooi gevlakt, op een glasplaat, en alles is goed vlak, er zit een nieuwe koppakking in dus dat is em ook niet. Kan ik dit oplossen met vloeibare pakking? en moet ik de solide pakking dan wegdoen, of kan ik deze 2 in combinatie gebruiken?

Alvast bedankt voor de tips, Tot aankomende Zondag

Rik Maskoet
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!

crossgek - Forum en Sales Moderator 11-5-2010 23:12 Print reply

Posts: 10560
als je pakking goed is , je cilinder + kop netjes vlak zijn en geen scheurtje's hebben.

en het spul op juiste spanning vastzit.
dan kan er geen kvs in je cilinder komen.

gebeurt dit toch: vloeibare pakking is niet de juiste oplossing.

ik vermoed dat je een ander probleem hebt als een kvs probleem.

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Maup 11-5-2010 23:12 Print reply

Posts: 4353
Hoeft niet perse te betekenen dat er kvs in je cilinder lekt hoor.

Waarom heb je eigenlijk je kop gevlakt als ik vragen mag??
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
FreakyRik 11-5-2010 23:15 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
als je pakking goed is , je cilinder + kop netjes vlak zijn en geen scheurtje's hebben.

en het spul op juiste spanning vastzit.
dan kan er geen kvs in je cilinder komen.

gebeurt dit toch: vloeibare pakking is niet de juiste oplossing.

ik vermoed dat je een ander probleem hebt als een kvs probleem.



Hmm, wat zou het dan kunnen zijn? klinkt behoorlijk verontrustend :S

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Hoeft niet perse te betekenen dat er kvs in je cilinder lekt hoor.

Waarom heb je eigenlijk je kop gevlakt als ik vragen mag??

Omdat de kop een beetje was kromgetrokken bij de vorige warmloper

EDIT: ik heb dit keer wel een ijzeren plaatje als koppakking, de lokale brommerboer heeft namelijk 2 soorten. een dikkere soort van, ja wat zal het zijn papier/karton achtig iets, met daarin staaldraad verwerkt, en een dunne plaatje staal/ijzer/metaal iets.. zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 11-5-2010 om 23:17 uur.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Niek de Wildt 11-5-2010 23:58 Print reply
Posts: 7168
squish nameten, moet op 0,65 - 0,75 staan --> zoek zelf maar op wat het betekend.

Daarna carburateur afstellen.

Je rijdt met oliepompje? zo ja, dan neem ik aan dat je niet stom bent geweest en ook nog olie in de tank hebt gemikt?
 
FreakyRik 12-5-2010 0:37 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
squish nameten, moet op 0,65 - 0,75 staan --> zoek zelf maar op wat het betekend.

Daarna carburateur afstellen.

Je rijdt met oliepompje? zo ja, dan neem ik aan dat je niet stom bent geweest en ook nog olie in de tank hebt gemikt?


Ok thanks voor je reactie (anderen ook hoor! ) Ik ben nu bezig met het researchen over de squish (wel handig dit, leer je nog eens wat) en ik ga daar morgen maar eens aan rond fiddelen. Ik hoop eigenlijk dat dit het probleem is want dan is het opzich zo gerepareerd.

En nee gelukkig ben ik niet zo dom ik heb trouwens ook nog de KVS pomp en olie pomp nagekeken op hun werking, maar deze doen het nog perfect

Weet iemand trouwens nog een goede manier om uit te sluiten of er wel of niet KVS in je cilinder lekt?

Thankz

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 0:39 uur.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Niek de Wildt 12-5-2010 0:44 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]


Ok thanks voor je reactie (anderen ook hoor! ) Ik ben nu bezig met het researchen over de squish (wel handig dit, leer je nog eens wat) en ik ga daar morgen maar eens aan rond fiddelen. Ik hoop eigenlijk dat dit het probleem is want dan is het opzich zo gerepareerd.

En nee gelukkig ben ik niet zo dom ik heb trouwens ook nog de KVS pomp en olie pomp nagekeken op hun werking, maar deze doen het nog perfect

Weet iemand trouwens nog een goede manier om uit te sluiten of er wel of niet KVS in je cilinder lekt?

Thankz

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 0:39 uur.


Heb je de zuigers vergeleken voordat je deze erin deed, als de zuiger andere afmetingen heeft (bijv kroonbolling of pistonpen tot kroonrand afstand) dan werkt het natuurlijk niet goed..

Wat betreft het uitsluiten van KVS in cilinder, moet je even naar een autogarage rijden, die hebben een KVS tester waarbij er wordt gemeten naar gas in het koelwatercircuit.

Wat betreft oliepomp, heb je gecontroleerd bij deze bij GEEN gas het "hendeltje" van de oliepomp uitlijnt met het pikkie op het carter?

 
FreakyRik 12-5-2010 1:05 Print reply

Posts: 338
OK dus,

Na flink te hebben rondgespeurd, ben ik (vind ik zelf) al behoorlijk wat wijzer geworden over wat een squish is. en het begint mij toch aardig te dagen, dat de problemen die ik heb daar waarschijnlijk aan te danken zijn.

Namelijk: de vorige keer reed mijn brommer niet echt lekker, en behaalde ook de snelheid die die ooit had gehaald niet meer. bij de vorige reparatie is namelijk mijn kop gevlakt door mijn oude heer. op een glasplaatje, langzaam aan met een schuurmiddel, en ook met fijn schuurpapier. Naar zijn zeggen was er een aardig stukje af, van de cilinder kop en de cilinder zelf ook een beetje.

Na wat ik gelezen heb over een squish, is dat bij een te kleine squish ruimte het mengsel gaat detoneren en pingelen (weet ik nu eindelijk ook wat daarmee word bedoeld), en in de faq, die als eerste tevoorschijn kwam als je "squish" op google intypt, staat dat daardoor er gaten in de kop en zuiger kunnen onstaan. Toen ik dus voor het laatst mijn kop er afhaalde merkte ik op dat de zuiger helemaal zwart was, er een deukje in de rand zat, en dat de kop helemaal was vergeven van putjes. Ik dacht toen dat er iets tussen was gekomen, maar de bovenkant van de zuiger was vrijwel ongerept (behalve dan dat er een dikke laag zwart verbrande shit op zat).

- Zouden deze putjes zijn onstaan door detonatie, na de te ver gevlakte kop?
en kan ik dat zo laten zitten, of heeft dat veel effect op de prestaties? (foto komt nog)

- Bij bijna alles dat ik lees wordt de squish aangepast door dikkere of meerdere voetpakkingen te gebruiken, maar wordt de squish niet ook bepaald door de dikte van een koppakking?
dit i.v.m. het door mij eerder genoemde verschil in pakkingen van de lokale bromboer

- Kan een te nauwe squish ook zorgen voor overmatig roken? net als een lekkende koppakking dat doet?

- N.a.v. wat NIEK zei over het afstellen van de carb; Alles op de brommer is compleet standaard, het enige is dat de uitlaat ontgrenst is ,ook aan de carb is niks gebeurd, en hij heeft altijd goed gereden met deze (standaard) afstelling. Ook heb ik hier niks aan gedaan. Kan ik nadat ik de squish heb nagekeken de carb er gewoon weer aan doen? of kan het wel zo zijn dat ik andere sproeiers moet gebruiken?

Many thankz for the helpz!

Gotta love BF - Rik Maskoet

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 1:06 uur.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
FreakyRik 12-5-2010 1:16 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Heb je de zuigers vergeleken voordat je deze erin deed, als de zuiger andere afmetingen heeft (bijv kroonbolling of pistonpen tot kroonrand afstand) dan werkt het natuurlijk niet goed..

Wat betreft het uitsluiten van KVS in cilinder, moet je even naar een autogarage rijden, die hebben een KVS tester waarbij er wordt gemeten naar gas in het koelwatercircuit.

Wat betreft oliepomp, heb je gecontroleerd bij deze bij GEEN gas het "hendeltje" van de oliepomp uitlijnt met het pikkie op het carter?


--------
Deze reactie kwam wat later, omdat ik een tijdje bezig was met het typen van die andere, en ondertussen niet had gekeken voor reacties xD
---------

Nee ik heb de zuigers niet (kunnen) vergeleken omdat ik die ouwe al had weggedaan, naderhand toch niet zo slim maarja.

De afmeting van de diameter van de zuiger is wel anders, ik gebruikte eerst standaard DMP imitatie zuigertjes met diameter 39.85
maar na aanraden van jos dijkman, heb ik nu een meteor zuiger met afmeting 39.885 voor mijn cilinder die volgens de bromboer, precies 39.90 is.
Voor de rest zag deze zuiger er precies hetzelfde uit als dat imitatie ding, behalve dan dat de zuigerveren er lager op zaten.

Ok nouja, waarschijnlijk gaat daar bij zon test postitief uitkomen, want er heeft al 2 keer gas in gezeten, dat rook ik namelijk zelf, en je zag het kvs regenboogkleuren vormen.

Uhm ik zal morgen/straks even kijken wat je precies bedoelt, want het is niet zozeer een hendeltje, maar meer een grote plaat. wat ik wel heb opgemerkt, is dat hij verder naar beneden kan als ik de gaskabel er van loshaal, dan dat hij in ruststand er op zit, scheelt niet veel hoor dat niet. en trouwens ook vice versa, ik kan em zelf hoger drukken dan dat de gaskabel dat haalt als ik vol gas geef.

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 1:17 uur.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Niek de Wildt 12-5-2010 1:17 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
OK dus,

Na flink te hebben rondgespeurd, ben ik (vind ik zelf) al behoorlijk wat wijzer geworden over wat een squish is. en het begint mij toch aardig te dagen, dat de problemen die ik heb daar waarschijnlijk aan te danken zijn.

Namelijk: de vorige keer reed mijn brommer niet echt lekker, en behaalde ook de snelheid die die ooit had gehaald niet meer. bij de vorige reparatie is namelijk mijn kop gevlakt door mijn oude heer. op een glasplaatje, langzaam aan met een schuurmiddel, en ook met fijn schuurpapier. Naar zijn zeggen was er een aardig stukje af, van de cilinder kop en de cilinder zelf ook een beetje.

Na wat ik gelezen heb over een squish, is dat bij een te kleine squish ruimte het mengsel gaat detoneren en pingelen (weet ik nu eindelijk ook wat daarmee word bedoeld), en in de faq, die als eerste tevoorschijn kwam als je "squish" op google intypt, staat dat daardoor er gaten in de kop en zuiger kunnen onstaan. Toen ik dus voor het laatst mijn kop er afhaalde merkte ik op dat de zuiger helemaal zwart was, er een deukje in de rand zat, en dat de kop helemaal was vergeven van putjes. Ik dacht toen dat er iets tussen was gekomen, maar de bovenkant van de zuiger was vrijwel ongerept (behalve dan dat er een dikke laag zwart verbrande shit op zat).

- Zouden deze putjes zijn onstaan door detonatie, na de te ver gevlakte kop?
en kan ik dat zo laten zitten, of heeft dat veel effect op de prestaties? (foto komt nog)

- Bij bijna alles dat ik lees wordt de squish aangepast door dikkere of meerdere voetpakkingen te gebruiken, maar wordt de squish niet ook bepaald door de dikte van een koppakking?
dit i.v.m. het door mij eerder genoemde verschil in pakkingen van de lokale bromboer

- Kan een te nauwe squish ook zorgen voor overmatig roken? net als een lekkende koppakking dat doet?

- N.a.v. wat NIEK zei over het afstellen van de carb; Alles op de brommer is compleet standaard, het enige is dat de uitlaat ontgrenst is ,ook aan de carb is niks gebeurd, en hij heeft altijd goed gereden met deze (standaard) afstelling. Ook heb ik hier niks aan gedaan. Kan ik nadat ik de squish heb nagekeken de carb er gewoon weer aan doen? of kan het wel zo zijn dat ik andere sproeiers moet gebruiken?

Many thankz for the helpz!

Gotta love BF - Rik Maskoet

Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 1:06 uur.


Met detonatie kan je niet verder rijden.
Weet je zeker dat de zuiger niets heeft lopen fijn malen (bijv circlipje of rotzooi)
Afstellen moet al gebeuren bij een nieuwe zuiger.
squish en overmatig roken zie ik niet verbonden met elkaar.
Ja, ook een dikkere koppaking kan, zolang je er maar niet zelf 1 knipt van pakkingpapier bijv, of 2 op elkaar doet.

Wat je nu moet doen, is antwoord geven op de vraag of de oude en nieuwe zuiger identiek waren.
Zo nee, dan moet je ophouden met rotzooien en de juiste zuiger halen.
Zo ja, dan squish meten en op een juiste hoogte zien te krijgen als hij niet goed staat.
Zolang de squish niet kleiner is dan 0,6mm hoort het geen probleem te zijn.
Squish meet je dus door een stukje tin (bijv 1,5mm dik) in een L-vorm te buigen (zoon 20mm moet het haakje zijn) en dan je bougie eruit te draaien en het tin door het bougiegat steken en tegen de cilinderwand aan.
Dan de motor even tornen (kicken, electrische starter of met boormachine op vliegwiel ---> let op draairichting en dat je de bougie tegen massa aan legt en je zelf niet schokt)
Dan meet je uiteindelijk het krapste punt van de squish (niet te hard knijpen bij het meten, anders plet je het zo) en wat je ook moet controleren of de squish niet "dunner" wordt richting het midden van de cilinder (kortom, hij moet krappen worden richting de buitenkant van de cilinder, en dus wijder richting het midden, NIET andersom)

Dan carburateur afstellen.

Staat de oliepomp goed zoals ik eerder beschreef?
 
FreakyRik 12-5-2010 1:29 Print reply

Posts: 338
Ik ben 99% zeker dat ik wel de juiste zuiger heb, want beiden zijn gewoon bedoeld als zuigers voor een Derbi Senda, en elk Derbi blok is hetzelfde

Tevens lijkt de nieuwe meteor die ik heb qua details en plaatsing en vorm van de zuigerveren meer op het origineel, dan de laatse 3 imitaties die ik heb gebruikt

Hier een afbeelding van de imitatie die ik tot nu gebruikte, let op de verdunde rand van de zuiger bij de bovenste zuigerveer, wat ik zo vreemd vond was dat de bovenste zuiger veer een soor van lip had die tot aan de rand van de zuiger kwam.

hier de zuiger exact zoals ik die nu erin heb zitten.

 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Derbipad 12-5-2010 10:56 Print reply
Posts: 178
Dus als ik het goed begrijp rij je met originele cilinder? Ik zelf op dit moment ook, en ik gebruik deze pakking set: http://www.josdijkma...d&productId=2128

Zoals je links boven in kan zien is daar die grote zwarte koppakking, met binnenin een metalen ring. Dit is de koppakking voor een originele cilinder. Voor de rest ben ik voor Derbi nog geen cilinder tegengekomen die ook zo'n pakking heeft. Ieder cilindertje anders dan de originele cilinder heeft zo'n pakking als jij erin zitten. Ik denk dus dat je met die koppakking moet gaan rijden, o.a. die jouw bromboer volgens mij heeft. Is dit niet het geval, kan het toch een verkeerde zuiger zijn.

mvg
 
FreakyRik 12-5-2010 11:38 Print reply

Posts: 338
Ik heb zonet nog de squish opgemeten met tin/witmetaal maar ik stuitte op iets vreemds;

Het tin is 1.5mm dik, zoals dat op de verpakking staat, maar mijn schuifmaat geeft aan 1mm, afijn, daar kan ik mee leven dat ie 0.5mm minder dik is als dat er op staat. nu heb ik er dan een L vorm mee gemaakt en de squish opgemeten, de cilinder en kop had ik er handvast opgezet met alle pakkingen er tussen. maar als ik draaide kwam de zuiger niet tegen de draad aan :S dit heb ik een aantal keer geprobeerd maar elke keer lukte het niet.
Daarna heb ik de cilinder ontdaan van de koppakking en het nog een keer geprobeerd, nu kwam hij er wel tegen aan en plette het tin mooi. dit opgemeten en daar kwam 0.9mm uit! de koppakking zelf is ook 0.9mm dik dus ik vraag me af, hou kan dit nou gebeuren?
de kop is gevlakt dus zou je denken dat de squish nu te klein is, maar als je dit zo bekijkt is ie dus veel te groot?

Kan iemand mij verlichting brengen?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbipad
Dus als ik het goed begrijp rij je met originele cilinder? Ik zelf op dit moment ook, en ik gebruik deze pakking set: http://www.josdijkma...d&productId=2128

Zoals je links boven in kan zien is daar die grote zwarte koppakking, met binnenin een metalen ring. Dit is de koppakking voor een originele cilinder. Voor de rest ben ik voor Derbi nog geen cilinder tegengekomen die ook zo'n pakking heeft. Ieder cilindertje anders dan de originele cilinder heeft zo'n pakking als jij erin zitten. Ik denk dus dat je met die koppakking moet gaan rijden, o.a. die jouw bromboer volgens mij heeft. Is dit niet het geval, kan het toch een verkeerde zuiger zijn.

mvg


Ja ik rijd met de originele cilinder, maar het verschil in de 2 koppakking die de bromboer verkoopt is alleen de dikte en het materiaal, de vorm is precies hetzelfde.

Ik ben zonet nog de dikkere wezen halen.
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
FreakyRik 12-5-2010 13:19 Print reply

Posts: 338
Heeft iemand nog iets toe te voegen misschien?

Ik ben er nu namelijk druk mee bezig, en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. want een squish meten doe je meestal omdat hij te klein is, maar deze blijkt fucking veel te groot te zijn.

Of is dat normaal van de fabriek uit?
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
koen007 12-5-2010 13:29 Print reply

Posts: 414
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
Heeft iemand nog iets toe te voegen misschien?

Ik ben er nu namelijk druk mee bezig, en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. want een squish meten doe je meestal omdat hij te klein is, maar deze blijkt fucking veel te groot te zijn.

Of is dat normaal van de fabriek uit?


Ik heb hetzelfde probleem ook op mijn derbi,
zelfs zonder voetpakking enz had ik een squish van 0,8mm
Het is alleen geen orginele cillinder
 
Niek de Wildt 12-5-2010 23:57 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
Heeft iemand nog iets toe te voegen misschien?

Ik ben er nu namelijk druk mee bezig, en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. want een squish meten doe je meestal omdat hij te klein is, maar deze blijkt fucking veel te groot te zijn.

Of is dat normaal van de fabriek uit?


Ja.

Men houd bij elk onderdeel een productie tollerantie, en in het geval als bijv de zuiger net wat hoger valt als de "ideale maat" maar dus wel binnen de gegeven tollerantie en de krukas ook, maar de kop juist net wat lager is dan nog moet het zo zijn dat de zuiger niet de kop raakt (ofwel de squish kleiner wordt van 0,5-0,6mm).
Maar als het nu andersom is, dat de zuiger en krukas allemaal wat lager zitten, en de cilinder en kop wat hoger zijn, dan heb je een wat grote squish.

Het verbaast mij dat mensen er nog steeds vanuit gaan dat elk product perfect wordt gemaakt, er bestaat geen product wat precies aan de maat zit als het in grote hoeveelheden wordt gemaakt, je hebt altijd te maken met tolleranties.
En het kan ook geen kwaad om ervan uit te gaan het onderdeel door de laagste bieder is gemaakt.

Het is zelfs zo dat men als ze verstandig zijn, ipv een motor te gaan "tunen", eerst de motor naar fabrieks specificaties brengt, dit heet "blueprinten", en dus bijv ook de squish op de juiste maat zet.

Welk merk zuiger je gebruikt interesseerd me nu even geen donder, het gaat er gewoon om of jij een originele kop gebruikt en een zuiger met de originele maten (bijv de zuigertop-bolling etc) van derbi.
Als dat dus zo, dan zet jij gewoon netjes de squish op 0,7 en gaan met die banaan.

Ipv zonder koppaking je squish meten, kan je natuurlijk beter een dikker stukje tin pakken als hij hem niet raakt...

En wat je zegt over dat je squish alleen meet om te kijken of hij niet te klein is is dus onzin, je meet een squish om te kijken of hij goed is, te klein is niet goed en te groot ook niet, het woordje TE zegt het al...

 

Dit topic is 5202 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved