Martijn II - Forum en Sales Moderator |
28-4-2010 0:53 |
 Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
de krukaswangen, het stukje krukas en het vliegwiel is in principe een 2 massa veersysteem.
er is een toerental waarbij dit in resonantie komt. zou best kunnen dat dat toerental binnen je toerenbereik ligt en dat jij toevallig heel veel exact dat toerental draait om een of andere reden.
hmm... maarrrrrr zou het vliegwiel dan niet als gyroscoop moeten werken om op die plek te breken? Dan bedoel ik dus dat het vliegwiel juist eigenlijk voorkomt dat het als een 2-massa veersysteem werkt, juist door de gyroscopische werking van het vliegwiel.
Nu ben ik niet zo heel mooi bekend met al die termen, want ik heb er niet voor gestudeerd..
ik snap je punt wel... betekent overigens ook dat er lekker is nagedacht bij het ontwerpen van de krukas, maar het kan dan ook een combinatie zijn van verschillende factoren (dus ander type vliegwiel, of andere onbalans in het vliegwiel, icm bepaalde belasting vanuit een bepaalde cilinder)...
betekent dus ook dat het de volgende keer gewoon lekker weer gebeurt.
|
|
Too cool for school! |
|
Arjan 2-Stroke |
28-4-2010 21:52 |
 Posts: 595 |
het lager aan de vliegwiel kant, heeft wel aardig speling, en ik heb al ooit eens een vastnaaier gehad met deze kruk.
maar ik weet ook niet wat de vorige eigenaren er allemaal mee hebben gedaan.
zelf rijd ik altijd redelijk rustig, soms even doortrekker tot max toeren, maar op een lang stuk zon 8 a 9k toeren.
en op dat er nu een groevje in het vliegwiel zit na, is er niks mis met de rest van de onderdelen, dus andere krukas besteld(doppler) en lagers enzo...
Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 28-4-2010 om 21:54 uur.
|
|
Trekhaak FM 106.0MHz |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
28-4-2010 23:18 |
 Posts: 9841 |
een vastnaaier kan je krukas wel aardig belasten zonder directe schade... zelfde verhaal..vliegwiel wil doordraaien, krukas niet.
|
|
Too cool for school! |
|
ikkejw |
29-4-2010 2:47 |
 Posts: 9886 |
het punt waar ie is afgebroken, is dat normaal een 90-graden hoek of zit er een radius in gedraaid?
er bestaat namelijk ook nog zoiets als kerfwerking, dwz scherpere hoeken sneller breken dan afgeronde hoeken.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
-Tom- |
29-4-2010 10:35 |
 Posts: 4152 |
Zo te zien heeft je krukas *ooit* een optater gehad en is er een klein scheurtje in het materiaal ontstaan (of het zat er al in fabrieksaf). Je ziet linksboven op het plaatje een stuk dat duidelijk anders gevormd is dan de rest. Dit stuk is ontstaan door het scheurtje en de continu wisselende belasting (het roteren, en dan evt in combinatie met onbalans).
Dit scheurtje groeit langzaam, totdat de rest van het materiaal het niet meer aan kan, dan scheurt 'ie dus finaal. Dat gedeelte wat er duidelijk anders uitziet is de restbreuk.
Wel een mooie case trouwens als je iets studeert waar vermoeiing uitgebreid aan bod komt
|
|
FTS Member |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
29-4-2010 11:07 |
 Posts: 8744 |
Volgens mij gewoon vliegwiel dat niet goed vast heeft gezeten.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
dirktimmer |
29-4-2010 13:14 |
 Posts: 1737 |
metaalmoeheid door trilling, bijvoorbeld slechte lagers, ongebalanceerd vliegwiel, veel toeren etc. "de schout"bedoelt de Eigen frequentie, dat lijkt em niet het geval, AM6 blokjes zijn zo ontworpen dat die nooit optreed. Hoge compressie kan wel mede oorzaak zijn omdat het vliegwiel dan bij stationait draaien staat te klapperen zegmaar. op hoge toeren is dat weer geen probleem.
|
|
|
|
Arjan 2-Stroke |
29-4-2010 19:48 |
 Posts: 595 |
hee, weet iemant ook hoeveel normale lagers kunnen hebben (CN)?
ik heb voor me krukas c3 lagers (ik weet dat deze tot 16000 toeren gaan)
maar voor me balansas had ik nog lagers, maar dit zijn 'normale' lagers, maar ik kan nergens vinden hoeveel toeren die aan kunnen.
|
|
Trekhaak FM 106.0MHz |
|
ikkejw |
29-4-2010 20:03 |
 Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
hee, weet iemant ook hoeveel normale lagers kunnen hebben (CN)?
ik heb voor me krukas c3 lagers (ik weet dat deze tot 16000 toeren gaan)
maar voor me balansas had ik nog lagers, maar dit zijn 'normale' lagers, maar ik kan nergens vinden hoeveel toeren die aan kunnen.
verschilt per lager. C-nummers zeggen niet (of ja, indirect) hoeveel toeren een lager kan maken, maar hoeveel speling hij heeft.
het ene C3 lager kan bv 1000 rpm aan, maar een ander C3 lager kan wel 20000 rpm hebben.
op school hebben we boekjes van SKF, daar staat voor elk lager in hoeveel toeren hij aankan. of dat ook op internet te vinden is weet ik niet.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Arjan 2-Stroke |
29-4-2010 20:10 |
 Posts: 595 |
oke, maar denk jij dat een 6203 lager wel een 10000 kan hebben??
|
|
Trekhaak FM 106.0MHz |
|
ikkejw |
29-4-2010 20:45 |
 Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
oke, maar denk jij dat een 6203 lager wel een 10000 kan hebben??
dat weet ik zo niet uit men hoofd.
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 29-4-2010 om 20:45 uur.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|