Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Afstellen van mijn Yamaha TZR50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 969 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #60802 - Afstellen van mijn Yamaha TZR50
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 11169 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RickMeppel 5-3-2010 22:38 Print topicpost

Posts: 19
Hallo brommerforum lid,

Ik ben nieuw op het forum, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen.

Ik ben Rick, ik woon in Meppel en ben 17 jaar oud, daarom ook RickMeppel.
Ik heb een Yamaha TZR50, bijna nog origineel, op de prop, een tandwiel en de velgen na. Ik ben de tweede eigenaar van dit roode monster . De TZR stampt uit het jaar 2004 en er is op dit moment 15003 kilometer mee gereden.
Ik heb nooit een andere brommer gehad, rij zo af en toe nog wel eens op de scooter van mijn werk (pizza's bezorgen!
).

Nu kom ik natuurlijk op dit forum om een vraag te stellen.

Mij vraag gaat over het afstellen van mijn TZR.

Ik had deze week namelijk een warmloper met mijn brommer, daarbij is mijn koppakking verbrand en zo koelvloeistof in mijn cilinder gekomen. Omdat ik het niet zo snel door had dat mijn koelvloeistof wel erg snel op ging, kreeg ik nog een warm loper.

De brommer viel in één keer uit en de brommer wou stil staand niet meer schakelen. Toen ik met mijn brommer ging lopen en toen het schakelpedaal naar bededen drukte, schoot de brommer wel in de versnelling. Dit gebeurde mij dus 2x, bij elke warmloper 1x.

Om dat ik niet te veel wil kloten met mijn cilinder, ivm eventuele beschadigingen, heb ik hem naar de plaatselijke brommer reparateur gebracht. En die heeft er voor mij een nieuwe pakking op gezet (totale kosten ¤47,79).

Ik vroeg hem er ook bij, of hij nog even wou kijken of mijn brommer wel goed afgesteld is. Toen ik mijn brommer weer kwam ophalen van de reparatie (pakking). Zei de reparateur dat de brommer niet goed afgesteld is. Ik thuis de sproeier er afgehaald en kijken wat het was '116'.

De reparateur zei dat er een kleinere in moest, en gaf mij een 96 mee. Deze er thuis in gezet, luchtfilter er weer op, tank er weer op en starten. Alleen het probleem was dat het toerental toen veel te hoog ging, ergens rond de 4000 tpm bleef hij staan. Ik proberen de stationair schroef te veranderen, maar de toeren (welke kant ik ook opdraaide)bleven maar stijgen.

Nu vraag ik af of ik wel de goeie schroef heb aan gedraaid? Kan iemand aan de hand van een foto dit uitleggen?

Nu heb ik nog niet gereden met deze sproeier, maar is deze 96 wel goed?

Van mijn TZR is alles origineel, behalve de prop uit de uitlaat en een 47/10 vertanding (dat is 1 kleiner voor, dan origineel). Ja en dan nu ook nog een andere sproeier maar die wil ik dus nu veranderen.

Dus 2 vragen.

Rick

P.S. Ik heb al andere topic's bekeken heb alleen nog geen duidelijk antwoord gevonden op mijn vragen.

Dit bericht is gewijzigd door RickMeppel op 5-3-2010 om 22:38 uur.
 

nickdenb 5-3-2010 23:27 Print reply
Posts: 97
doe tog nog maar wat groter erin
 
RickMeppel 5-3-2010 23:29 Print reply

Posts: 19
Ey nick,

Waarom wat groter?
Wat is je argument daar voor? (kan ik dat namelijk even uitleggen bij de reparateur)

Rick
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 5-3-2010 23:29 Print reply

Posts: 13700
-Staat je gasschuif wel helemaal onderin ?
-Pakt hij nergens valse lucht ?

 
BIET 5-3-2010 23:35 Print reply

Posts: 22355
Lees de FAQ voor afstellen eens door en probeer zelf een conclusie te trekken. Het is zo ook niet te zeggen of je warmloper überhaupt relatie heeft met een verkeerde afstelling en of een andere afstelling nodig is.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
RickMeppel 5-3-2010 23:41 Print reply

Posts: 19
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
-Staat je gasschuif wel helemaal onderin ?
-Pakt hij nergens valse lucht ?



Gaschuif?????
Nee geen valse lucht, alles netjes aangesloten en geen beschadegingen. Dus dat kan denk ik niet.

Dit bericht is gewijzigd door RickMeppel op 5-3-2010 om 23:49 uur.
 
RickMeppel 5-3-2010 23:43 Print reply

Posts: 19
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
Lees de FAQ voor afstellen eens door en probeer zelf een conclusie te trekken. Het is zo ook niet te zeggen of je warmloper überhaupt relatie heeft met een verkeerde afstelling en of een andere afstelling nodig is.


De afstelling heeft er denk ik mee te maken, dat ik een tandje kleiner heb voor.
Maar de brommer trekt laag in de toeren minder dan hoog in de toeren, hoog trekt die pas lekker door. Ik heb zelf ook geen ervaring met andere brommers, dus weet niet hoe het moet zijn!

Rick
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 6-3-2010 0:04 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RickMeppel
Maar de brommer trekt laag in de toeren minder dan hoog in de toeren, hoog trekt die pas lekker door.


Normaal gezien gaat die vanaf 6000 toeren beetje lopen, zo zit het met een tweetakt in elkaar.

Dit noem je een powerband, dit is in feite een bepaald toerengebied waarin hij het meeste vermogen levert.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RickMeppel
Gaschuif?????
Nee geen valse lucht, alles netjes aangesloten en geen beschadegingen. Dus dat kan denk ik niet.



Maar wat betreft je vraag: de gasschuif zit in je carburateur. Deze wordt bediend door je gaskabel. Deze moet maar een heel klein beetje open staan als hij stationair loopt.

Maar sproeier 116 is nogal groot met een originele Tzr, vind 96 zelfs al groot.

Valse lucht: Dit is alle lucht die hij aanzuigt achter het luchtfilter in feite, dit kan zijn bij je spruitstuk membraan en linker krukaskeerring.

Je zou voor de mooi eigenlijk zelf sproeiertjes moeten wisselen, dingen kosten net 2,50 de stuk en een beetje arbeid. Vanuit hier is het gewoon moeilijk te zeggen hoe een brommer loopt. Afstellen is een kwestie van gevoel en ervaring.

 
RickMeppel 6-3-2010 0:21 Print reply

Posts: 19
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]


Normaal gezien gaat die vanaf 6000 toeren beetje lopen, zo zit het met een tweetakt in elkaar.

Dit noem je een powerband, dit is in feite een bepaald toerengebied waarin hij het meeste vermogen levert.

[...]


Maar wat betreft je vraag: de gasschuif zit in je carburateur. Deze wordt bediend door je gaskabel. Deze moet maar een heel klein beetje open staan als hij stationair loopt.

Maar sproeier 116 is nogal groot met een originele Tzr, vind 96 zelfs al groot.

Valse lucht: Dit is alle lucht die hij aanzuigt achter het luchtfilter in feite, dit kan zijn bij je spruitstuk membraan en linker krukaskeerring.

Je zou voor de mooi eigenlijk zelf sproeiertjes moeten wisselen, dingen kosten net 2,50 de stuk en een beetje arbeid. Vanuit hier is het gewoon moeilijk te zeggen hoe een brommer loopt. Afstellen is een kwestie van gevoel en ervaring.



Ja dat werk op alles steeds te verwissel heb ik geen problemen mee, maar ik wil eigenlijk nu weten hoe ik weer een goed stationair toerental kan krijgen.
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 6-3-2010 0:26 Print reply

Posts: 13700
Stationair schroef bijstellen.

Als dat niet werkt kijk je even of je gasschuif niet blijft hangen, en anders staat die te arm of heeft die ergens valse lucht.
 
RickMeppel 6-3-2010 0:29 Print reply

Posts: 19
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Stationair schroef bijstellen.

Als dat niet werkt kijk je even of je gasschuif niet blijft hangen, en anders staat die te arm of heeft die ergens valse lucht.


Ja dat is dus 1 van mijn vragen hoe dat moet!

Citaat:
De reparateur zei dat er een kleinere in moest, en gaf mij een 96 mee. Deze er thuis in gezet, luchtfilter er weer op, tank er weer op en starten. Alleen het probleem was dat het toerental toen veel te hoog ging, ergens rond de 4000 tpm bleef hij staan. Ik proberen de stationair schroef te veranderen, maar de toeren (welke kant ik ook opdraaide)bleven maar stijgen.

Nu vraag ik af of ik wel de goeie schroef heb aan gedraaid? Kan iemand aan de hand van een foto dit uitleggen?


 
nickdenb 6-3-2010 0:35 Print reply
Posts: 97
omdat Hij met een te grote sproeier niet warm kan lopen lijkt mij. en over het algemeen zitten er in een tzr grote maten sproeiers vindt ik en hij liep met sproeier 122 niet zo hoog stationair? lijkt mij als teweinig benzine . ....
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 6-3-2010 0:36 Print reply

Posts: 13700
Het is de schroef die in het midden van de carburateur zit met het veertje eronder. Deze moet je linksom draaien om het toerental lager te zetten (gasschuif zakt en dus minder lucht er bij). Rechtsom is toerental hoger gasschuif gaat omhoog.
 
XDr4g0nX 6-3-2010 0:37 Print reply

Posts: 3526
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RickMeppel
[...]


Ja dat is dus 1 van mijn vragen hoe dat moet!

Citaat:
De reparateur zei dat er een kleinere in moest, en gaf mij een 96 mee. Deze er thuis in gezet, luchtfilter er weer op, tank er weer op en starten. Alleen het probleem was dat het toerental toen veel te hoog ging, ergens rond de 4000 tpm bleef hij staan. Ik proberen de stationair schroef te veranderen, maar de toeren (welke kant ik ook opdraaide)bleven maar stijgen.

Nu vraag ik af of ik wel de goeie schroef heb aan gedraaid? Kan iemand aan de hand van een foto dit uitleggen?



Foto kan ik niet 1,2,3 vinden voor je, maar er zit op je carburateur 2 schroeven. Een grotere en een wat kleinere, de kleinere is de luchtschroef die regelt de verhouding van dicht tot 1/4 gas.
De grotere is je stationairschroef, die regelt je (zoals de naam al zegt) je stationair aantal toeren.

Lees dit artikel van Royal Club eens door over afstellen.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
Daar staat precies in hoe je stap voor stap kunt afstellen.

Edit: Net te laat, maarja

Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 6-3-2010 om 0:38 uur.
 
Signature: [==||========] 20% complete
ChielTZR 6-3-2010 9:05 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]


Normaal gezien gaat die vanaf 6000 toeren beetje lopen, zo zit het met een tweetakt in elkaar.

Dit noem je een powerband, dit is in feite een bepaald toerengebied waarin hij het meeste vermogen levert.

[...]


Maar wat betreft je vraag: de gasschuif zit in je carburateur. Deze wordt bediend door je gaskabel. Deze moet maar een heel klein beetje open staan als hij stationair loopt.

Maar sproeier 116 is nogal groot met een originele Tzr, vind 96 zelfs al groot.

Valse lucht: Dit is alle lucht die hij aanzuigt achter het luchtfilter in feite, dit kan zijn bij je spruitstuk membraan en linker krukaskeerring.

Je zou voor de mooi eigenlijk zelf sproeiertjes moeten wisselen, dingen kosten net 2,50 de stuk en een beetje arbeid. Vanuit hier is het gewoon moeilijk te zeggen hoe een brommer loopt. Afstellen is een kwestie van gevoel en ervaring.




Volgens mij is 116 standaard in een tzr.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Drumsan 6-3-2010 11:29 Print reply

Posts: 1223
Vriend van mij heeft een standaard ontgrensde TZR, daar zit sproeier 108 in
 

Dit topic is 11169 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved