Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - eerst verzinken daarna spuiten/poedercoaten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 739 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #60063 - eerst verzinken daarna spuiten/poed...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 10971 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tsxhunter 3-1-2010 22:55 Print topicpost

Posts: 9332
wat is jullie mening over het eerst laten verzinken van het frame van mijn tsx en daarna laten coaten/spuiten?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.

Floris-tsx 3-1-2010 22:56 Print reply

Posts: 3225
waarom zou je dat doen ?

 
Iedereen kan professioneel worden
tsxhunter 3-1-2010 22:57 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzukitsx1994
waarom zou je dat doen ?



roest het veel minder snel denk ik. en kan het goedkoop laten doen via mijn werk.

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 3-1-2010 om 22:57 uur.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
thunderbird - Forum en Sales Moderator 3-1-2010 23:02 Print reply

Posts: 7728
is wel wat rauw hier en daar he, als er druipertjes aanzitten enzo..
en hij zal er waarschijnlijk wel een stukje zwaarder van worden ook.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
tsxhunter 3-1-2010 23:03 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
is wel wat rauw hier en daar he, als er druipertjes aanzitten enzo..
en hij zal er waarschijnlijk wel een stukje zwaarder van worden ook.


zwaarder, maakt dat veel uit? en die druipertjes kan ik er wel gewoon van af halen tog?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-1-2010 23:04 Print reply

Posts: 13700
Fijn laten stralen en coaten, zolang jij dat ding hebt roest er niks
 
Joel_koningslust 3-1-2010 23:05 Print reply

Posts: 14514
slim idee... op die manier is namelijk ook de binnenkant van het frame behandeld
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
tsxhunter 3-1-2010 23:07 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
slim idee... op die manier is namelijk ook de binnenkant van het frame behandeld


dacht ik idd ook aan ja.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Fijn laten stralen en coaten, zolang jij dat ding hebt roest er niks


ben van plan om um helemaal op te knappen en dan heel lang te bewaren. is ie later veel meer waard ook maar jij zegt dus niet verzinken?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
StefanB 3-1-2010 23:10 Print reply

Posts: 2591
mja als je het laat verzinken verroest dat frame in jouw leven niet meer hehe.. ze flikkere het eerst in een zuurbad en van binnen en buiten zit er dus een zink laag op..

die druipers kun je er zo af laten poetsen waarna je het weer kunt laten poedercoaten..
 
E24 M30b35@GT3576
tsxhunter 3-1-2010 23:12 Print reply

Posts: 9332
ja, en het gewicht, dat maakt tog niet zo veel uit? en met het coaten dan gooien ze het eerst ook in een zuurbad. dan gaat het zink er tog niet weer af?

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 3-1-2010 om 23:13 uur.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Joel_koningslust 3-1-2010 23:16 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
mja als je het laat verzinken verroest dat frame in jouw leven niet meer hehe.. ze flikkere het eerst in een zuurbad en van binnen en buiten zit er dus een zink laag op..

die druipers kun je er zo af laten poetsen waarna je het weer kunt laten poedercoaten..


druipers aan de buitenkant maken niet zo gek veel uit gezien het verzonken laagje er voor te coaten toch afgestraald wordt, aan de binnenkant maakt een druipertje meer of minder ook niet uit
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
tsxhunter 3-1-2010 23:19 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


druipers aan de buitenkant maken niet zo gek veel uit gezien het verzonken laagje er voor te coaten toch afgestraald wordt, aan de binnenkant maakt een druipertje meer of minder ook niet uit


dus verzinken heeft totaal geen nut?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-1-2010 23:19 Print reply

Posts: 13700
Je frame rot niet snel door, alleen wat oppervlakkig wat er toch vanaf gestraald wordt. Weet niet wat het nog mag kosten dat logen/verzinken ?
 
tsxhunter 3-1-2010 23:20 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Je frame rot niet snel door, alleen wat oppervlakkig wat er toch vanaf gestraald wordt. Weet niet wat het nog mag kosten dat logen/verzinken ?


mwa, wij hebben op het werk hekwerken. dan kost 1 meter sier hekwerk gecoat 46 euro. dan zitten de werkuren en materiaal er ook bij in ( dus het werk wat wij er aan gehad hebben.) en verzinkt is nog minder. rond de 40 euro dacht ik.

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 3-1-2010 om 23:21 uur.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Niek de Wildt 4-1-2010 0:34 Print reply
Posts: 7168
Hoe wil je het laten verzinken?
thermisch, elektrolytisch, schooperen, sherardiseren?
Dit heeft namelijk best een invloed op de karakteristieken van de laag.

Voordeel van verzinken tov coaten is dat bij thermisch en elektrolytisch verzinken idd de binnenkant ook beschermd is tegen roest, maar ook dat als je er later nog bijv een gat in boord of er een kras op komt, dit nog WEL beschermd is tegen roest, waar dat bij coaten niet het geval is.
Dit komt door de kathodische werking (wil zeggen dat het zink "makkelijker roest" en zich dus opofferd voor het andere metaal)

Hoe het lakken van een verzinkte laag gaat weet ik niet, maar het het moet bij poedercoaten ook nog worden gebakken, en of het zink dat fijn vind weet ik niet.

EDIT:
wikipedia zegt bij poedercoaten:
Quote:
Het voordeel van het poederlakken is dat bij dit lakproces er nagenoeg geen oplosmiddelen vrijkomen. Hierdoor is het poederlakproces zeer milieuvriendelijk. In combinatie met voorbehandelingen zoals thermisch verzinken of KTLen biedt poederlakken een zeer duurzame bescherming tegen corrosie en is uitstekend bestand tegen extreme weersinvloeden


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-1-2010 om 0:42 uur.
 
Harold 4-1-2010 0:57 Print reply

Posts: 1052
Zo'n groot onderdeel wordt meestal thermisch verzinkt(gaat door een gesmolten zink bad). Dat bad is 450 graden. Een frame heeft behoorlijk wat holle delen waar lucht in zit. Die lucht zet in no time gigantisch uit wanneer dit in het bad komt, met tot gevolg dat opgesloten kamers kunnen exploderen.

Dus je zult op verschillende plekken gaten in het frame moeten boren zodat die uitgezette lucht vrij vlug weg kan. De plek van die gaten hangen ook af van hoe het frame het bad in gaat en je moet er ook nog rekening mee houden dat het gesmolten zink goed uit de holle ruimtes kan stromen wanneer het frame weer uit het zink bad gaat. Kan dit niet snel genoeg weg stromen dan gaat het ook mis.

Boor je die gaten niet zelf, dan doen ze dat daar in de fabriek wel voor je. En dan komen die gaten meestal op plekken waar jij ze net niet wilt hebben (zijn ze heel makkelijk in). Dus daar moet je goed mee oppassen.
Hardgesoldeerde frames kun je ook niet verzinken omdat de las dan simpelweg smelt en ze vervolgens je frame in onderdelen uit het bad vissen. (maar dat is bij een tsx frame voor zo ver ik weet niet het geval.
En dan kan het ook nog zo zijn dat bij productie van het frame er spanningen in het staal zijn gekomen. De ontwerper heeft er geen rekening mee gehouden dat zo'n frame ooit verzinkt gaat worden. Je hebt daardoor kans dat het frame krom kan gaan trekken (ligt ook aan de manier hoe hij in het bad gaat).
Electrolytisch zou ideaal zijn, dan hoef je met de bovenstande punten zo goed als geen rekening te houden. Maar bij grote onderdelen is dit volgensmij erg prijzig.

Dus ik zou er nog even over na denken als ik jou was.
Een goed natte lak systeem kan bijvoorbeeld ook een erg lange levensduur hebben, zelfs nog langer dan een poedercoat systeem.
Poedercoaten is een goede bescherming en vooral goedkoop zolang er geen beschadigingen in de laag komen (staal mag niet bloot komen). Een lak systeem heeft het voordeel dat je een beschadiging bij kunt werken.

@ niek de wildt
poedercoat bakken gebeurt bij +- 300 graden max, dat is lager dan de smelt temp van zink.


Dit bericht is gewijzigd door Harold op 4-1-2010 om 1:03 uur.
 

Dit topic is 10971 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved