Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Snor-Tomos valt uit tijdens rijden.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 50 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59988 - Snor-Tomos valt uit tijdens rijden.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8014 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Terence 26-12-2009 18:27 Print topicpost
Posts: 9
Goedendag!


De laatste week heb ik last van mijn Tomos die steeds afslaat. Dit probleem is pas ontstaan en ik heb hem naar een brommerzaak gebracht voor reparatie. De zaak in kwestie is Van Woerden Tweewielers op de Theresiastraat bij Den Haag.

Het afslaan gebeurt alleen tijdens het rijden. Opstarten lukt wel, maar na 500-1KM slaat ie af (alsof de benzine op is) en rolt ie uit. Dit gaat soms, maar niet altijd, gepaard met een vrij harde luchtstoot uit de uitlaat. Als de motor loopt gaat er volgens mij de uitlaatgassen er normaal uit. De Tomos start wel nadat ie uitvalt, maar dan begint het weer van voor af aan.

Tomos is bijna helemaal origineel, maar er is sinds ~6 maanden een nieuwe uitlaat eronder (http://www.tomosforum.nl/uploads/images/images%20/onderdelen/techno_reserve.jpg) om hem wat meer pit te geven. Hij rijd nu ~35. Ik heb hier geen problemen mee gehad tot aan vorige week. Ik ben hierop 2 keer naar de brommerzaak gegaan. De monteur er de eerste keer een nieuwe bougie erop gezet, sproeier vervangen, een lek in de uitlaat gemaakt en de carburateur afgesteld als het goed is. Toch viel hij nog steeds uit. Na het tweede rondje bij de zaak heeft be brommerboer de tank schoongemaakt. Jammer genoeg heeft dit het probleem niet opgelost, maar er wel voor gezorgd dat hij iets verder rijd dan voorheen voordat hij uitvalt en dat hij nu wel weer start na het uitvallen.


Voordat ik hem voor de eerste keer naar de zaak bracht, dacht ik dat de motor eerst warm moest zijn. Dus bracht ik hem naar binnen voor de nacht. Dit zorgde enigzins dat hij niet meer uitviel. Maar zodra ik hem even een half uurtje uit zette buiten, viel hij weer uit na een stukje rijden. Nu maakt het niks meer uit en slaat hij even snel af.


Volgens de monteur is het een combinatie van een grote uitlaat onder een klein Tomosje en de vorst dat hier voor zorgt. Toch wil ik wel graag eerst alle opties zien om te kijken of het misschien aan iets anders ligt.

Ik ben erg gelimiteerd in mijn Tomos kennis, en ben niet technisch ingesteld. Als het erg simpel op te lossen valt dan geef ik er een draai aan. Anders kan ik dit aankaarten bij een brommerboer zodat hij het beter begrijpt in plaats van dat ik het alleen uitleg

Met vriendelijke groet,
Terry.



Dit bericht is gewijzigd door Terence op 26-12-2009 om 18:28 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Terence op 26-12-2009 om 18:31 uur.
 

Ard 26-12-2009 18:50 Print reply
Posts: 76
Wat voor uitlaat heb je?
Dat je de 35 maar haalt met een andere uitlaat..
Ik trek met mn a35 met een gaar bullet uitlaatje, met een beetje gepruts toch al rond de 40-45..

 
Terence 26-12-2009 19:26 Print reply
Posts: 9
Dat komt omdat de rest gewoon begrenst is. Ik heb een linkje in de post gezet. Het is een Techno terugloop uitlaat.

Maar da's natuurlijk niet het probleem
 
Ard 26-12-2009 20:27 Print reply
Posts: 76
Ik rijd rond met een 12/9 carb en een standaard luchtfilter, alleen heb ik sinds kort een dmp 50cc.. Met oude cilinder haalde ik met brom uitlaat (oude model alleen dikke bocht) ook de 40... Dus met techno moet zeker lukken..

Weet je zeker dat je bougie blijft vonken? Volgens mij is dat een van de weinige dingen waardoor die ineens af zou kunnen slaan maar wel weer starten..

Edit: Zie dat je bougie al vervangen hebt, dan zou t hooguit aan je bougiekabel of de bobine kunnen liggen

Dit bericht is gewijzigd door Ard op 26-12-2009 om 20:33 uur.
 
Terence 26-12-2009 21:11 Print reply
Posts: 9
En met de benzine toevoer? Kan dat er ook voor zorgen dat hij uitvalt en de knal uit de uitlaat?
 
tsxhunter 26-12-2009 21:13 Print reply

Posts: 9267
knal uit de uitlaat lijkt mij eerder de ontsteking. wat doet ie als je um wat vroeger zet?
 
gjin mālder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sūnder.
leonmt5 26-12-2009 21:17 Print reply

Posts: 799
nee absoluut niet, heeft naar mijn zien niets te maken met benzine.
het is waarschijnlijk de ontsteking, als het een benzineprobleem zou zijn zou hij nooit gaan ploffen uit de uitlaat.

valt hij zo opeens uit onder het rijden? net alsof je onder het rijden je sleutel omdraaid? of valt hij langzaam met draaiende motor uit?


 
bert : bezopen en rijd toch.
leonmt5 26-12-2009 21:19 Print reply

Posts: 799
heb je trouwens een stalen bougie dop?
vervang deze anders voor een ngk dop of een champion rode siliconen dop.
met dit natte weer kunnen er vonken overslaan vanaf je cilinderkop naar je bougiekabel/dop.
is een veel voorkomend probleem bij tomos ( en andere bromfietsen met stalen doppen).

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 26-12-2009 om 21:20 uur.
 
bert : bezopen en rijd toch.
Ard 26-12-2009 21:22 Print reply
Posts: 76
Beetje vreemd dat jij moet vertellen wat het probleem is, als jij uitleg geeft bij bromboer moet hij het probleem toch oplossing of niet :P?

Ik zou leon zn verhaal inderdaad eens gaan kijken, van die bougie dop. Anders inderdaad ontsteking/bedrading ernaartoe..
 
-Bassie- 26-12-2009 21:23 Print reply

Posts: 6617
wat voor tandwiel heb je er achter op zitten??

als deze nog gewoon snor is 33 tands geheid last van overtoeren
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
leonmt5 26-12-2009 21:27 Print reply

Posts: 799
wat voor type en hoe oud is jouw tomos?
heeft hij nog een contactpunten onsteking?
 
bert : bezopen en rijd toch.
Terence 26-12-2009 21:32 Print reply
Posts: 9
Hey iedereen

1. Hoe bedoel je vroeger zetten?
2. Hij sputtert eerst nog voor een seconde of twee, en valt dan uit. De motor "draait" nog als het ware, alleen reageert niet op gas geven en rolt gewoon uit. Als de brommer gestopt is dan pas is ie helemaal uitgevallen.
3. Standaard Thomos Bougie (geen stalen), maar ik mis wel het voorspatbord tijdelijk. Ik denk niet zozeer dat dat het probleem is, aangezien ik hem al sinds Augustus mis.
Standaard tandwiel zit er inderdaad nog steeds op, maar zoals eerder gezegd heb ik de uitlaat er al sinds augustus onder zonder enige problemen tot nu . Voor extra prestaties/tweaken maak ik later wel een post om te zien wat net iets beter kan. Eerst dit probleem oplossen!
4. Tomos A35. Kickstart met bougie en ik neem aan bobine. Ik weet niet precies wat een contactontsteking is maar ik neem aan dat dat niet een kickstart is

Alvast bedankt!
 
Ard 26-12-2009 22:35 Print reply
Posts: 76
1: Kijk even op tomosforum, onder forum, faq en dan afstellen bij elektra en ontsteking, daar staat het precies voor tomos uitgelegd, met contactpunten of electronische ontsteking.

3: hij vroeg niet je bougie maar je bougiedop, weet niet of je dat wist?

dat spatbord zou wel zo kunnen zijn, als er nu teveel water blijft hangen kan dat het probleem geven.



Wat voor model heb je? de nieuwere modellen tomos schijnen last te hebben van bevriezende carburateurs..


 
leonmt5 26-12-2009 22:44 Print reply

Posts: 799
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ard
1: Kijk even op tomosforum, onder forum, faq en dan afstellen bij elektra en ontsteking, daar staat het precies voor tomos uitgelegd, met contactpunten of electronische ontsteking.

3: hij vroeg niet je bougie maar je bougiedop, weet niet of je dat wist?

dat spatbord zou wel zo kunnen zijn, als er nu teveel water blijft hangen kan dat het probleem geven.



Wat voor model heb je? de nieuwere modellen tomos schijnen last te hebben van bevriezende carburateurs..




kan, maar als de carburateur zou bevriezen zou je de brommer ook niet direct weer kunnen starten.
naar mijn zien zit het gewoon in de ontsteking





Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 26-12-2009 om 22:45 uur.
 
bert : bezopen en rijd toch.
Terence 26-12-2009 23:12 Print reply
Posts: 9
Hallo.

Ik wist inderdaad dat het over de bougiedop ging, typfoutje
Ik weet niet zeker wat voor model het is, maar hij komt uit 2006, Tomos A35.

Ik had vandaag de bougie eruitgehaald om de vonk te testen, end die was mooi blauw. Als het de ontsteking is, wat kan het dan precies zijn en hoe repareer je dat?
 
Niek de Wildt 26-12-2009 23:16 Print reply

Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ja, een ontsteking kan helemaal verkeerd staan en toch goed vonken.
(dan vonkt hij namelijk op het verkeerde tijdstip)

Afstelling hoort te zijn:

Contactpuntjes: moeten totaal 0.4mm open

Voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.

dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen
(std setup/af-fabriek is 1,2)

In graden is dit 16 tot 18° voor BDP


Vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)


Twijfel je dan over de vonk?
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.

kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)

http://img152.images...7282/14904557nh4.jpg

succes,


ediTip: Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.






Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 26-12-2009 om 23:19 uur.
 
Opmaat cilinder/kop/uitlaat berekening nodig? niekdewildt@hotmail.com

Dit topic is 8014 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2013 - All rights reserved