Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - ''Kleine vragen topic'' - deel 38

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 909 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #56961 - ''Kleine vragen topic'' - deel 38
Pagina 192 van 203
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 201, 202, 203Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 105859 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Voetentje 18-7-2009 21:47 Print reply

Posts: 2356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sam de geest
ik ook even een vraagje

ik heb dus nog nooit op een schakelbrommer gereden en ik wil dinsdag dus een proefrit gaan maken op die peugeot xr6 maar nu is mijn vraag leer je dat snel dat schakelen?
in de theorie weet ik wel hoe het moet alleen ik weet de combi niet is het 1 omlaag en 5 omhoog of 1 omhoog en 5 omlaag?
en is terug schakel precies het tegen over gestelde?
als iemand mij dit even zou kunnen uit leggen zou dat super zijn

Dit bericht is gewijzigd door sam de geest op 18-7-2009 om 21:45 uur.


Even de search gebruiken:

De uitleg die ik heb gehad is lang nie zo uitgebreid als dat je hier zult krijgen

Maar eerst zul je te weten moeten komen wat wat is.

Ga eens op je brommer zitten.
1. nu zul je meteen merken wanneer je het stuur vastpakt dat het rechterhandvat los zit. OEI! JAaaahhh!!!! Je hebt het gas te pakken.
Om het verhaal kort te houden: pols naar beneden bewegen = gas geven
2. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwiel kunt verbreken. Wanneer je hem inknijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwiel en de motor --> je staat dus stil.
3. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent; leer dan eerst een remmen met een fiets.
4. Waar zit dan de achterrem? Ja, die zit bij je rechtervoet. Daaro net voor je voetsteun. De werking is ook vrij logisch.
5. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van het achterwiel. Omdat je snel wilt optrekken maar toch hard wilt kunnen rijden zijn de "versnellingen" uitgevonden.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
De basis is:
- wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraalstand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboardje dat aangeeft dan je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
Probleem: je wilt wegrijden.
Werkwijze:
- Zorg ervoor dat je brombrom gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag --> hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat --> je motortje gaat harder draaien.
- Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen; laat nu heeeeel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat; dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Doe dit allemaal heel rustig aan en hou tijdens het wegrijden beide benen aan de grond. Alleen bij het "in zijn 1 zetten" zul je even op je rechtervoet moeten gaan leunen.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap: Opschakelen
Je gaat als volgt te werk:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word en dat je brommer niet harder meer gaat. Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug (pols omhoog bewegen).
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt (Dit staat meestal op het kapje boven de schakelpook)

Maar op gegeven moment is het welletjes geweest en je komt op een bocht af en je wil langzamer gaan rijden. Remmen zal geen probleem zijn maar er moet "teruggeschakeld" worden.
Eigenlijk gaat dit hetzelfde als het opschakelen maar dan omgekeerd en gebruik je de gas niet meer. Huh??? Hoe bedoel je???
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.

Ik neem aan dat je hiermee wel verderkomt.
Volgende week leg ik uit hoe je een gekookt ei rauw maakt.
De Groeten!!

 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
st.nyksterdriver 18-7-2009 21:48 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sam de geest
ik ook even een vraagje

ik heb dus nog nooit op een schakelbrommer gereden en ik wil dinsdag dus een proefrit gaan maken op die peugeot xr6 maar nu is mijn vraag leer je dat snel dat schakelen?
in de theorie weet ik wel hoe het moet alleen ik weet de combi niet is het 1 omlaag en 5 omhoog of 1 omhoog en 5 omlaag?
en is terug schakel precies het tegen over gestelde?
als iemand mij dit even zou kunnen uit leggen zou dat super zijn

Dit bericht is gewijzigd door sam de geest op 18-7-2009 om 21:45 uur.

hoe snel je het leert is bij ieder persoon verschillend mijn broer deed er een week over ik had het in een middag door
en die versnellings bak is per brommer(blok) anders maar meestal is het 1 omlaag rest omhoog
 
sam de geest 18-7-2009 21:57 Print reply
Posts: 104
dankje
ja dacht even niet aan de zoek functie
 
.luuk 18-7-2009 21:58 Print reply

Posts: 1483
ik heb eerst eens op een gare mt5 met 110cc gereden, dit dit had echt een kutkoppeling: of los of vast, geen tussenpositie.

met m'n derbi reed ik zo weg
 
sam de geest 18-7-2009 22:07 Print reply
Posts: 104
ok ja heb wel geluk dat ik een familie heb waar ze motor rijden en mijn neef kasper zij ook al jammer dat je geen schakel heb gekocht
dus als ik het niet snap (denk het wel hoor)
maar als ik een keer wat hulp wil dan kan ik het mooi aan mijn oom of kasper vragen antonhonda kent kasper


 
Knipperlicht 18-7-2009 22:42 Print reply

Posts: 1833
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: .LUUK
http://www.easyparts..._and_components.html

in 30 seconden


Niet easyparts, levering van originele onderdelen kosten eeuwen aan tijd voordat het binnen is, en 25 euro voor een kabel is geldklopperij.

Ik zoek dus ergens anders iets, iemand?
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Makrolon 18-7-2009 22:44 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Voetentje
[...]



- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word en dat je brommer niet harder meer gaat. Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug (pols omhoog bewegen).



Dat zal de eigenaar van de brommer waarop hij een proefrit gaat maken vast erg leuk vinden ja!
 
KTM 525 EXC Supermoto
sam de geest 18-7-2009 22:46 Print reply
Posts: 104
hahaha lekker lang in de 1 laten hangen
 
Derbi-Olaf 18-7-2009 22:46 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Dat zal de eigenaar van de brommer waarop hij een proefrit gaat maken vast erg leuk vinden ja!

vertel ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
sam de geest 18-7-2009 22:47 Print reply
Posts: 104
chek mijn post
 
Makrolon 18-7-2009 22:48 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

vertel ?

Nou, als je bij een brommer gaat kijken is ie wss koud, Als je het dan gaat leren en je als hij op zn top van de toeren zit gaat bedenken 'Hmm, hij gaat niet harder, wat moet ik ook alweer doen... Oja! Opschakelen' Dan lijkt het me dat de eigenaar niet fijn vind dat je dat ding een seconde of 2/3 hoog in de toeren jankt met koude motor...
 
KTM 525 EXC Supermoto
sam de geest 18-7-2009 22:50 Print reply
Posts: 104
hahahaha ohhh lekker overtoeren beuken op een koude motor
Grapje
 
Derbi-Olaf 18-7-2009 22:50 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Nou, als je bij een brommer gaat kijken is ie wss koud, Als je het dan gaat leren en je als hij op zn top van de toeren zit gaat bedenken 'Hmm, hij gaat niet harder, wat moet ik ook alweer doen... Oja! Opschakelen' Dan lijkt het me dat de eigenaar niet fijn vind dat je dat ding een seconde of 2/3 hoog in de toeren jankt met koude motor...

care, daar kan het wel tegen hoor. daar moet het tenminste een keer tegen kunnen.


bij een testrit trap ik de boel juist altijd ontiegelijk af. (wel als ik de hoek om ben uiteraard)
Zo komen de gebreken mooi aan het licht.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
RAYMONDDDD 18-7-2009 22:51 Print reply

Posts: 1299
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

vertel ?

no problemo
 
Derbi-Olaf 18-7-2009 22:52 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RAYMONDDDD
[...]

no problemo

aaight ik zie een avater , eindelijk

 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 105859 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 192 van 203
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 201, 202, 203Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved