Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Ontstekingsprobleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 537 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53736 - Ontstekingsprobleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 565 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

maikel-1991 21-12-2008 10:26 Print topicpost

Posts: 545
Hallo, (laat je niet afschikken door deze lengte:P )

Ik heb een heel vervelend probleem in mijn ontsteking.
Eerst reed ie heerlijk, kon zonder problemen 12.000 toeren maken enzo. De volgende dag (had snachts buiten gestaan) kreeg ik hem nauwelijks gestart, en er kwamen vlammen en knallen uit de uitlaat, ik kon er niet meer op rijden.

Ik ben meteen op zoek gegaan naar het probleem. Ik heb niks vochtigs aangetroffen. Ik heb de laatste week 4 verschillende bougies geprobeerd (varierend in hittegraad), een andere ontsteking, 3 verschillende cdi's..

Ik heb toen gemeten met zon lamp, op welke tijd ie ontsteekt, er kwam uit, dat naarmate de toeren hoger worden, hij later ontsteekt! hoe kan dit ? ik heb al verschillende (snelle) cdi geprobeerd maar het hielp niet.

Ook heb ik nu een snelle grondplaat, die op zn vroegst staat.
Maar nog niet alles is opgelost, als ik toeren maak, komt er bij +- 8500 toeren een paar flinke knallen uit de uitlaat, en in schokken maak ie dan ongeveer 10.000 toeren max.

Kan dit alles misschien aan de bobine liggen, zo ja waarom ?
(alles is gebeurd zonder dat ik iets aan de setup heb veranderd)


 
Mtx-sh 110cc 6 bak proma 80cc bovenlangs 26 mm mikuni > 35 roller in zn 1 =D

Henk-88 21-12-2008 10:36 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maikel-1991
Ik heb toen gemeten met zon lamp, op welke tijd ie ontsteekt, er kwam uit, dat naarmate de toeren hoger worden, hij later ontsteekt!



Dat is op zich niet slecht als je veel toeren draait..
Maar niet teveel uiteraard
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
maikel-1991 21-12-2008 10:40 Print reply

Posts: 545
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Dat is op zich niet slecht als je veel toeren draait..
Maar niet teveel uiteraard



het veranderd natuurlijk te veel, er komen niet voor niks klappen uit de uitlaat..
 
Mtx-sh 110cc 6 bak proma 80cc bovenlangs 26 mm mikuni > 35 roller in zn 1 =D
Aquamaniac 21-12-2008 10:41 Print reply

Posts: 882
kortste klap is natuurlijk even de bobine uitwisselen met een ander

als het probleem dan nog niet weg is zou het probleem in het opname element op je grondplaat kunnen zitten


Quote:
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: maikel-1991
Ik heb toen gemeten met zon lamp, op welke tijd ie ontsteekt, er kwam uit, dat naarmate de toeren hoger worden, hij later ontsteekt!
--------------------------------------------------------------------------------




Dat is op zich niet slecht als je veel toeren draait..
Maar niet teveel uiteraard



een optimale ontsteking gaat juist steeds vroeger naarmate het toerental stijgt omdat er steeds minder tijd is voor de ontbranding wordt de verbranding bij een steeds hoger wordend toerental steeds eerder gestart zodat de maximale druk op het meest optimale moment aanwezig is in de cillinder
daarom stel je de ontstekingen bij snelle setups ook zoveel vroeger af aangezien een brommer geen zelf regelende ontsteking heeft qua timing
 
er gaat niks boven luchtkoeling
maikel-1991 21-12-2008 10:44 Print reply

Posts: 545
precies..


Maar over die grondplaat, de kans is natuurlijk klein dat dat het bij beide grondplaten het probleem is. Plus het kan toch niet kapot vriezen ofzo ? toen ie kapot ging heb ik er niet aan gezeten

Dit bericht is gewijzigd door maikel-1991 op 21-12-2008 om 10:45 uur.
 
Mtx-sh 110cc 6 bak proma 80cc bovenlangs 26 mm mikuni > 35 roller in zn 1 =D
Henk-88 21-12-2008 10:46 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
een optimale ontsteking gaat juist steeds vroeger naarmate het toerental stijgt



Ik heb juist begrepen dat bij hoogtoerige set-ups het wenselijk is om de ontsteking bij de hoogste toerentallen juist wat te verlaten..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Aquamaniac 21-12-2008 10:46 Print reply

Posts: 882
kou doet gekke dingen met mechanische onderdelen

mischien een drupje vocht in de bobine gehad waardoor bij bevriezing die nu een beetje gescheurd is
of een ander onderdeeltje wat zegt "doe het zelf maar" door
bevriezings gevolgen



 
er gaat niks boven luchtkoeling
Aquamaniac 21-12-2008 10:47 Print reply

Posts: 882
Quote:
Ik heb juist begrepen dat bij hoogtoerige set-ups het wenselijk is om de ontsteking bij de hoogste toerentallen juist wat te verlaten..



en hoe hoogtoerig hebben we het dan over ?
amateur setups die 12 a 13k halen of pro setups die tegen de 20k aanklappen ?
(mijn verstand zit het meest bij 4-takts uit auto's)

Dit bericht is gewijzigd door Aquamaniac op 21-12-2008 om 10:48 uur.
 
er gaat niks boven luchtkoeling
maikel-1991 21-12-2008 10:50 Print reply

Posts: 545
hmm oke ik zal mn bobine wel is proberen.. iig bedankt (als het neit werkt kom ik wel ff terug op dit tpic)
 
Mtx-sh 110cc 6 bak proma 80cc bovenlangs 26 mm mikuni > 35 roller in zn 1 =D
Henk-88 21-12-2008 10:51 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
en hoe hoogtoerig hebben we het dan over ?




Weet ik niet.
Als ik moet gokken dan zou ik zeggen bij 11.000 +

Het wachten is op verlossende reply's van mannen die het cker weten.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Aquamaniac 21-12-2008 10:53 Print reply

Posts: 882
tsjah hier in het hoge noorden lopen we nog een beetje achter he
bij ons denkt men nog dat de puch maxi net nieuw is uitgekomen
 
er gaat niks boven luchtkoeling

Dit topic is 565 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved