Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Opmaat pijp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 842 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53005 - Opmaat pijp
Pagina 7 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 20865 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 30-11-2008 21:32 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


syp heeft een programma van 30euro


is TSR 30 euro?
die site is namelijk vreselijk onoverzichtelijk en druk, dus had geen zin om het uit te zoeken.

ik kan nu bijv alleen 4packs vinden van 250 euro.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-11-2008 om 21:36 uur.
 
Joel_koningslust 30-11-2008 21:37 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


is TSR 30 euro?
die site is namelijk vreselijk onoverzichtelijk en druk, dus had geen zin om het uit te zoeken.

ik kan nu bijv alleen 4packs vinden van 250 euro.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-11-2008 om 21:36 uur.



geen idee welke hij heeft. hij heeft dat programma via pro-tuning geloof ik
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Niek de Wildt 30-11-2008 21:41 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



geen idee welke hij heeft. hij heeft dat programma via pro-tuning geloof ik


zie alleen een progje voor powerboxen van 40 euro exclusief verzenden (dus ongv 60 incl), maar dat is dan ook veel simpeler als een uitlaat prog.
 
jan-dx11 1-12-2008 19:35 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


is allemaal al gezegt, ga maar teruglezen.

voor paar 10tjes vind je er niet een.
je vind ze alleen gratis of voor iets in de honderd.


oke, is deze -->
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
zou dit programma het goed doen? http://crew.scooter-...haustCalculator2.exe

en werkt de freeware van bimotion goed?
<-- goed?? want als ik jou verhaal moet gelovven moet het eerste stuk (12% van het expansie gedeelte) recht zijn, en deze begint gelijk taps

 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 1-12-2008 19:37 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]


oke, is deze --> [...]
<-- goed?? want als ik jou verhaal moet gelovven moet het eerste stuk (12% van het expansie gedeelte) recht zijn, en deze begint gelijk taps


nja, de ideale pijp zal je niet vinden met berekeningen. Berekeningen zijn er alleen maar om dat zoveel mogelijk proberen te benaderen.
Ik zou gewoon met de formules van overmars gaan werken
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jan-dx11 1-12-2008 19:39 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

nja, de ideale pijp zal je niet vinden met berekeningen. Berekeningen zijn er alleen maar om dat zoveel mogelijk proberen te benaderen.
Ik zou gewoon met de formules van overmars gaan werken

ik ben het verhaal aan het lezen, maar het is zware kost voor een dilectiese aap als ik
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 1-12-2008 19:40 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]

ik ben het verhaal aan het lezen, maar het is zware kost voor een dilectiese aap als ik




http://home.deds.nl/...0stroke%20tuning.xls


dat is wellicht wat makkelijker
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Markjo 1-12-2008 19:41 Print reply

Posts: 1061
hoe moeilijk is het om die formules zelf te gebruiken

in de tijd dat dit topic bestaat had je 'm al 30x kunnen berekenen
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
jan-dx11 1-12-2008 19:42 Print reply

Posts: 4931
jahwel, maar dat van overmars is wel omwijs intresant moet ik toegeven. maar hier kan ik ook wel wat mee
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Niek de Wildt 1-12-2008 20:02 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
jahwel, maar dat van overmars is wel omwijs intresant moet ik toegeven. maar hier kan ik ook wel wat mee


lees mijn profiel zoals ik zei, daar staan de formules van overmars samengevat en verbeterd.
http://www.brommerforum.nl/user/13667/5
(ongv in het midden)

de formules van frits zijn verwerkt in dat excel bestandje wat Markjo net gaf.

Maar lees idd het artikel van frits maar door, dan snap je ook iets van de grove werking

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]


oke, is deze --> [...]
<-- goed?? want als ik jou verhaal moet gelovven moet het eerste stuk (12% van het expansie gedeelte) recht zijn, en deze begint gelijk taps




Alles is een compromis, je zult in het artikel van frits dan ook een stukje lezen over afwijking van de "ideale pijp", kort samengevat: je kan een makkelijke pijp hebben uit weinig delen bestaad, waarmee hij vrij dicht in de buurt komt van de ideaal berekende pijp, of je maakt hem ingewikkeld en dan komt hij maar iets dichter bij (iets kleinere afwijking), het is een keuze die je voor jezelf moet maken, en die frits dus ook had gemaakt, en zijn artikel is heel toegankelijk (makkelijk te begrijpen en leuk om te lezen) en daarom zo geliefd.
Verder is Frits gewoon een echte kenner (en gaat ook om met kenners als Jan Thiel) en daarom zijn zijn richtlijnen dus ook goed kloppend en worden er goede pijpen mee gemaakt.

even over de overige literatuur die je over expansie uitlaten kunt vinden:

1. Blairs formules geven de slechtste uitlaten.
2. Jennings. Als je zijn richtlijnen volgt, krijg je een uitlaat die niet veel vermogen geeft maar
wel een brede powerband en overrev. Gordon Jennings heeft een andere mening over de lengte bepaling. Deze manier komt dichter bij de werkelijkheid als
overmars. De dikteberekeningen zijn inmiddels ook al weer achterhaald
3. Bell goed topvermogen en overtoeren. In de praktijk vaak te lang.
4. Overmars heeft als enige in Nederland regelmatig gepubliceerd over tuning van
tweetactmotoren. Zijn berekeningen zijn met een Pe van ca. 9 Bar afgeleid van
complexere berekeningen. Je kan er niet echt een optimale uitlaat mee berekenen, maar
er wel een leuke vermogenswinst mee halen t.o.v. een standaard uitlaat.
Je komt op erg nauwe diameters van tailpipes uit, welke toegepast op de huidige 2 takters al snel een veel te hoge verbrandingstemperatuurtot gevolg zouden hebben.
De tailpijpfactor staat hier op 0,55 Jennings hanteerde 0,65 en blair 0,6-0,7.



Zoals je in mijn profiel ook kunt lezen zijn de grootste aanpassingen die nodig zijn aan de formules van frits als volgt:


Een betere formule voor de dia tailpijp is dan ook 3,06 x de wortel uit het krukasvermogen (de lengte formule blijft dan hetzelfde)

dia voorbocht X 2,9 = max dia is inmiddels 3,3
Dit heeft te maken met de veranderingen/verbeteringen van het 2takt
(Hierover heb ik gediscussieerd met Frits zelf, en was dit de conclusie.)

En factor 0,55 voor de tailpijp is dus een beetje krap is 0,6 is beter om te handhaven

Een betere formule voor de dia tailpijp is dan ook 3,06 x de wortel uit het krukasvermogen (de lengte formule blijft dan hetzelfde)
Deze komt uit een van zijn Colums, toepasselijk genaamd "tailpijp"


Hiermee is dat artikel nog steeds goed te handhaven voor de tijd waarin wij leven en kun je er leuke pijpen mee maken.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-12-2008 om 20:04 uur.
 
PRO TUNING 1-12-2008 20:18 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


syp heeft een programma van 30euro



http://www.buildandclick.com/


 
Joel_koningslust 1-12-2008 20:21 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



http://www.buildandclick.com/




hoe denkt u over dit programma? is het de moeite waard om te kopen of vind je van niet
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Niek de Wildt 1-12-2008 20:30 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


hoe denkt u over dit programma? is het de moeite waard om te kopen of vind je van niet


http://www.brommerforum.nl/showtopic/50627
 
Mt5_grolsch 1-12-2008 22:17 Print reply

Posts: 2014
ik heb nu gewoon een pijp voor mijn senda met dat exhaust calculator gemaakt van papier.

omdat ik zeer weinig ruimte heb bij het blok in verband met de grote achterveer, grote koeler en ktm sx 65 filter heb ik er voor gekozen om de uitlaat vorm zo te maken net als bij een cr 500



de pijp gaat dus vanaf de cilinder eerst links en dan maakt hij een 180 graden bocht en gaat hij recht om naar het waterpomphuis.

nu is mijn pijp dus al bij het waterpomphuis afgelopen daar komt dus de tailpijp aan.

maar.....

mag je de midsection en de eindconus ook uit meerdere delen maken en onder een hoek? of heeft dit erge nadeelige gevolgen?

mvg. Eef

Dit bericht is gewijzigd door Mt5_grolsch op 1-12-2008 om 22:18 uur.
 
PM voor opmaat berekening of complete opmaat uitlaat
Niek de Wildt 1-12-2008 22:20 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
ik heb nu gewoon een pijp voor mijn senda met dat exhaust calculator gemaakt van papier.

omdat ik zeer weinig ruimte heb bij het blok in verband met de grote achterveer, grote koeler en ktm sx 65 filter heb ik er voor gekozen om de uitlaat vorm zo te maken net als bij een cr 500

afbeelding

de pijp gaat dus vanaf de cilinder eerst links en dan maakt hij een 180 graden bocht en gaat hij recht om naar het waterpomphuis.

nu is mijn pijp dus al bij het waterpomphuis afgelopen daar komt dus de tailpijp aan.

maar.....

mag je de midsection en de eindconus ook uit meerdere delen maken en onder een hoek? of heeft dit erge nadeelige gevolgen?

mvg. Eef

Dit bericht is gewijzigd door Mt5_grolsch op 1-12-2008 om 22:18 uur.


geen grote nadelen met:
taartpunt methode



 

Dit topic is 20865 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved