Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Begin Forum - Topic #52834 - "kleine vragen" topic - deel 34
|
Pagina 183 van 201
|
Dit topic is 94458 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
ikkejw |
23-12-2008 17:50 |
 Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
bovenin is de stress op het metaal groter en dus is het verstandig meer materiaal boven te hebben.
binnenpoten zijn van staal, buitenpoten van alu, dus je zou zeggen dat een normale vork dan steviger moet zijn.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Raoul |
23-12-2008 18:08 |
 Posts: 2997 |
We kozen voor ons project voor een upside down voorvork.
Het is eigenlijk vreemd dat, toen de eerste telescoop-voorvorken ontwikkeld werden, men er toen voor koos om het dikste deel van de vorkpoot aan de onderkant te monteren.
De zwaarste knikbelasting in een vorkpoot vind plaats direct onder de onderste balhoofdplaat en dat is op het dunste deel van de vorkpoot bij een traditionele vork. Om een voorvork goed stijf te krijgen is het belangrijk om een zo'n groot mogelijk klemoppervlak te krijgen tussen de vorkpoot en de balhoofdplaten. Je begrijpt alweer dat deze knelbevestiging met de traditionele, dunne binnenpoten veel minder sterk is dan met de dikke bovenstukken van een upside down voorvork. Ook is het noodzakelijk om het geleidingsvlak tussen de binnen- en de buitenpoot zo groot (= lang) mogelijk te maken. Ook dit is bij een upside down veel beter te realiseren.
Wat is nu voor de motorrijder precies het voordeel van een upside down vork ten opzichte van een traditionele voorvork? Door deze constructie krijgt men een veel stijvere voorvork-constructie waardoor de motor "strakker" stuurt. Een tweede voordeel is dat het afgeveerde gewicht veel kleiner is omdat het zwaarste deel van de voorvork aan het frame vastzit.
Het lichtste deel veert samen met het wiel mee, waardoor de massa veel kleiner is, zodat het voorwiel veel makkelijker constant contact met de weg kan houden, hetgeen je merkt tijdens het rijden.
aldus google
Dit bericht is gewijzigd door Raoul op 23-12-2008 om 18:08 uur.
|
|
Aprilia MX (H) |
|
Ariej |
23-12-2008 18:22 |
 Posts: 3685 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
bovenin is de stress op het metaal groter en dus is het verstandig meer materiaal boven te hebben.
dan zou het om de balhoofdpen/constructie moeten gaan. want het moment dat je maakt bij het drukken/remmen trekt toch wel door naar de onderkant.
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
YZ50crosser |
23-12-2008 18:23 |
 Posts: 2241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Raoul
We kozen voor ons project voor een upside down voorvork.
Het is eigenlijk vreemd dat, toen de eerste telescoop-voorvorken ontwikkeld werden, men er toen voor koos om het dikste deel van de vorkpoot aan de onderkant te monteren.
De zwaarste knikbelasting in een vorkpoot vind plaats direct onder de onderste balhoofdplaat en dat is op het dunste deel van de vorkpoot bij een traditionele vork. Om een voorvork goed stijf te krijgen is het belangrijk om een zo'n groot mogelijk klemoppervlak te krijgen tussen de vorkpoot en de balhoofdplaten. Je begrijpt alweer dat deze knelbevestiging met de traditionele, dunne binnenpoten veel minder sterk is dan met de dikke bovenstukken van een upside down voorvork. Ook is het noodzakelijk om het geleidingsvlak tussen de binnen- en de buitenpoot zo groot (= lang) mogelijk te maken. Ook dit is bij een upside down veel beter te realiseren.
Wat is nu voor de motorrijder precies het voordeel van een upside down vork ten opzichte van een traditionele voorvork? Door deze constructie krijgt men een veel stijvere voorvork-constructie waardoor de motor "strakker" stuurt. Een tweede voordeel is dat het afgeveerde gewicht veel kleiner is omdat het zwaarste deel van de voorvork aan het frame vastzit.
Het lichtste deel veert samen met het wiel mee, waardoor de massa veel kleiner is, zodat het voorwiel veel makkelijker constant contact met de weg kan houden, hetgeen je merkt tijdens het rijden.
aldus google
Dit bericht is gewijzigd door Raoul op 23-12-2008 om 18:08 uur.
is dit een vraag?
|
|
www.bxteamlg.tk |
|
honda_freak |
23-12-2008 18:28 |
 Posts: 7650 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
[...]
is dit een vraag? 
nee een antwoord nitwit
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
zijstandaard |
23-12-2008 18:28 |
 Posts: 1117 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
[...]
is dit een vraag? 
nee je moet deze pagina lezen--> http://www.brommerfo.../showtopic/52834/182
Dit bericht is gewijzigd door zijstandaard op 23-12-2008 om 18:28 uur.
|
|
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt |
|
YZ50crosser |
23-12-2008 18:55 |
 Posts: 2241 |
oh sorry  had ut nie gezien
|
|
www.bxteamlg.tk |
|
Joel_koningslust |
23-12-2008 19:00 |
 Posts: 14514 |
nou, om ff duidelijkheid te geven
bij een conventionele voorvork zit de buitenpoot met alle olie, veren en alles onderin, en wordt dat dus niet afgeveerd. hierdoor heb je een groot onafgeveerd gewicht wat dus sturen en bewegen moeilijker maakt
bij een usd zit de buitenpoot boven met de olie, veren enzo bovenin. dat wordt dus wel afgeveerd omdat het boven de veren zit. hierdoor stuurt hij ietsie makkelijker enzovoort
opzich merk je er bij een brommer in de praktijk niet veel van, maar in theorie zal dus de usd beter zijn. maar in brommers is het vaak puur optisch want die voorvorken zijn zowiezo ruk
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
23-12-2008 19:02 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
Heeft iemand ervaring met deze (of soortgelijke) motorjas?
Deze dus
Dit bericht is gewijzigd door bobboiten op 23-12-2008 om 17:16 uur.
zwakker dan een 8-euro trui van de zeeman
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Bolo |
23-12-2008 19:50 |
 Posts: 234 |
hoi ik heb een puch maxi snor 25
met bullit uitlaat ik wil er een leovince HM uitlaat onder zetten omdat dat de beste uitlaat is voor deze puch zeggen ze.
nu vroeg ik mij af moet ik er dan ook een andere sproier in doen of hoeft dat niet.
setup is:
loopt nu 45km/h op zijn top
twv 16-45
50cc snor cilinder
bullit uitlaat
sproeier 68
bing 12
spruitstuk 12
powerfilter
kickblok
|
|
|
|
Henk-88 |
23-12-2008 19:52 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
Heeft iemand ervaring met deze (of soortgelijke) motorjas?
Deze dus
Dit bericht is gewijzigd door bobboiten op 23-12-2008 om 17:16 uur.
Lijkt me een prima regenjas op de brom vanwege het kraagje
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Derbi-Olaf |
23-12-2008 19:53 |
|
Henk-88 |
23-12-2008 19:54 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
het stof ziet er op de foto's wel stevig en waterbestendig uit, maar dat is het dus niet, het is dun, en neemt water op
Effe behandelen met zo'n spuitbusje?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Derbi-Olaf |
23-12-2008 19:55 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Effe behandelen met zo'n spuitbusje?
vrees dat je het daarmee niet red, wind enzo is ook niet tof
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Bolo |
23-12-2008 20:04 |
 Posts: 234 |
Ik heb een puch maxi snor 25
Ik wil er een leovince HM uitlaat onder zetten omdat dat de beste uitlaat is voor deze puch zeggen ze.
nu vroeg ik mij af moet ik er dan ook een andere sproeier in doen of hoeft dat niet.
setup is:
loopt nu 45km/h op zijn top
twv 16-45
50cc snor cilinder
bullit uitlaat
sproeier 68
bing 12
spruitstuk 12
powerfilter
kickblok
|
|
|
|
Dit topic is 94458 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 183 van 201
|
|