Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - "kleine vragen" topic - deel 34

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 873 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #52834 - "kleine vragen" topic - deel 34
Pagina 175 van 201
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 174, 175, 176 ... 199, 200, 201Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 94504 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rik hulkenberg 20-12-2008 22:03 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


daar heb ik nog nooit van gehoord
stroom begrenzen via de massa?

tijdje geleden de accu eruit gehaalt en brommer gestart koplamp fikte gelijk door

komt omdat de massa rechtstreeks op de accu/koplamp is aangesloten
via de massa van de accu komt max 6 of 12 volt uit (licht eraan welke accu je hebt)
 
zijstandaard 20-12-2008 22:05 Print reply

Posts: 1117
wat ik al heb:

-brommer
-gelijkrichter(klein zwart kastje
-kontactslot
-voorlamp
-ontsteking


wat ik dus nog moet hebben

-weerstand?
-achterlamp
-kabelboom
-accu
-schakelaar
-
-
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
honda_freak 20-12-2008 22:05 Print reply

Posts: 7650
ja en ik heb nog nooit van een spanningsregelaar gehoord voor de knipperlichten. T is altijd t zelfde nOOb gezeik als t om electra gaat.

Accu is niet perse nodig, die trekt de spanning namelijk op 6/12V (afhankelijk van de Accu, andere waarden zijn ook mogelijk trouwens)

Maar dat doet de spanningsregelaar al voor je

weerstand is via het parkeerlicht geschakeld, heb je niet nodig

Dit bericht is gewijzigd door honda_freak op 20-12-2008 om 22:06 uur.
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
just_pelmke 20-12-2008 22:07 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

tijdje geleden de accu eruit gehaalt en brommer gestart koplamp fikte gelijk door

komt omdat de massa rechtstreeks op de accu/koplamp is aangesloten
via de massa van de accu komt max 6 of 12 volt uit (licht eraan welke accu je hebt)


maar de massa geeft toch gewoon door,die is toch 0 ohm?
dus ik snap niet hoe die de stroom zou moeten begrenzen?
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
honda_freak 20-12-2008 22:09 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


maar de massa geeft toch gewoon door,die is toch 0 ohm?
dus ik snap niet hoe die de stroom zou moeten begrenzen?


wat hij bedoeld is dat je accu het voltage regelt.. lampen sluit je aan op de massa en de accu, accu sluit je aan op de massa en de lamp, daardoor zullen je lampen nooit boven de 6/12V komen.. afhankelijk van de accu

dit vind je wss ook wel handig:
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/15
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
rik hulkenberg 20-12-2008 22:10 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


maar de massa geeft toch gewoon door,die is toch 0 ohm?
dus ik snap niet hoe die de stroom zou moeten begrenzen?

de massa staat rechtstreeks via de lichtspoel geschakeld
dus inprincipe heb je half gelijkspanning half wisselspanning over de accu staan
 
just_pelmke 20-12-2008 22:13 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

de massa staat rechtstreeks via de lichtspoel geschakeld
dus inprincipe heb je half gelijkspanning half wisselspanning over de accu staan


gelijkrichter?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


wat hij bedoeld is dat je accu het voltage regelt.. lampen sluit je aan op de massa en de accu, accu sluit je aan op de massa en de lamp, daardoor zullen je lampen nooit boven de 6/12V komen.. afhankelijk van de accu

dit vind je wss ook wel handig:
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/15



jah,maar tussen de lichtspoel en de accu staat toch ook nog de spanningsregelaar?
en als je mer de ene spanning de andere wil verlagen moet je ze omgekeert in serie plaatsen,+ tegen + , en als je lamp ineens doorbrand dan is die al oud geweest want ik meen dat spanningsregelaars 13.8 V geven,de oplaadspanning voor de accu
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
honda_freak 20-12-2008 22:13 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

de massa staat rechtstreeks via de lichtspoel geschakeld
dus inprincipe heb je half gelijkspanning half wisselspanning over de accu staan


hahahahahahahahahahah XD

nee.

massa is niets meer dan het nulpunt.

de lichtspoel is geschakeld via de gelijkrichter (dus dat wordt gelijkstroom) en daarna zie je niets meer terug van je wisselstroom
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
just_pelmke 20-12-2008 22:16 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


hahahahahahahahahahah XD

nee.

massa is niets meer dan het nulpunt.

de lichtspoel is geschakeld via de gelijkrichter (dus dat wordt gelijkstroom) en daarna zie je niets meer terug van je wisselstroom


idd
er zal altijd nog een kleine rimpel zijn maar zolang de spanning niet van polariteit wisselt is het geen wisselspanning
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
honda_freak 20-12-2008 22:16 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


gelijkrichter?

[...]



jah,maar tussen de lichtspoel en de accu staat toch ook nog de spanningsregelaar?
en als je mer de ene spanning de andere wil verlagen moet je ze omgekeert in serie plaatsen,+ tegen + , en als je lamp ineens doorbrand dan is die al oud geweest want ik meen dat spanningsregelaars 13.8 V geven,de oplaadspanning voor de accu


que? + tegen + doet het simpelweg niet. (probeer maar is batterijtjes met de pluspolen tegen elkaar in een afstandsbediening ofzo)

spanningsregelaar, specifiek voor MT geeft 6V af.. tenzij je 12 V wil, dan geeftie 12 af (zal iets meer zijn, vanwege de laadspanning inderdaad, maar dat is niet dodelijk)
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
just_pelmke 20-12-2008 22:19 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


que? + tegen + doet het simpelweg niet. (probeer maar is batterijtjes met de pluspolen tegen elkaar in een afstandsbediening ofzo)

spanningsregelaar, specifiek voor MT geeft 6V af.. tenzij je 12 V wil, dan geeftie 12 af (zal iets meer zijn, vanwege de laadspanning inderdaad, maar dat is niet dodelijk)


jah maar ik bedoel hoe je de spanning van de lichtspoel kan begrenzen met de accu
maar dat kan alleen als je ze in serie zet met de + tege elkaar,dat bedoel ik.

edit: zoals hij net beweerde zou de accu de lichtspoel begrenzen maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.
misschien komt het door spanningsval?

Dit bericht is gewijzigd door just_pelmke op 20-12-2008 om 22:21 uur.
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
honda_freak 20-12-2008 22:26 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


jah maar ik boedoel hoe je de spanning van de lichtspoel kan begrenzen met de accu
maar dat kan alleen als je ze in serie zet met de + tege elkaar,dat bedoel ik.


naja, in de basis, gebruik je maar 1 van de twee.. kijk ook maar ff in t schemaatje van de KB dat ik je stuurde, is wel een aardige variant.. ik heb een betere, maar die is op papier, dus daar heb je niet zoveel aan. Maar daar zie je niet eens een spanningsregelaar, die kan je plaatsen op het punt waar nu de accu zit.

dit is t plaatje nog maar een keertje:


de accu begrenst de lichtspoel wel, net als een spanningsregelaar, het overtollige spanningsverschil wordt gebruikt om op te laden of wordt omgezet in warmte.. en daarom is het wel aan te raden om er toch een spanningsregelaar in het plaatje te zetten.

Maar ik ben ff aan het verzinnen of de plaatsing. Paralel komt als eerste in me op


Dit bericht is gewijzigd door honda_freak op 20-12-2008 om 22:30 uur.
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
just_pelmke 20-12-2008 22:31 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


naja, in de basis, gebruik je maar 1 van de twee.. kijk ook maar ff in t schemaatje van de KB dat ik je stuurde, is wel een aardige variant.. ik heb een betere, maar die is op papier, dus daar heb je niet zoveel aan. Maar daar zie je niet eens een spanningsregelaar, die kan je plaatsen op het punt waar nu de accu zit.

dit is t plaatje nog maar een keertje:
afbeelding

de accu begrenst de lichtspoel wel, net als een spanningsregelaar, het overtollige spanningsverschil wordt gebruikt om op te laden of wordt omgezet in warmte.. en daarom is het wel aan te raden om er toch een spanningsregelaar in het plaatje te zetten.

Maar ik ben ff aan het verzinnen of de plaatsing. Paralel komt als eerste in me op


Dit bericht is gewijzigd door honda_freak op 20-12-2008 om 22:30 uur.


met het spanningsverschil word dus opgeladen dus is dat eigenlijk een soort spanningsval dus?
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
honda_freak 20-12-2008 22:49 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


met het spanningsverschil word dus opgeladen dus is dat eigenlijk een soort spanningsval dus?


spanningsval heeft meer met weerstanden van draden te maken. We gaan er nu ff van uit dat je daar geen last van hebt. (ideale situaties)

Je moet t zo zien. De lichtspoel kan tot 30V (oid) opwekken. De spanningsregelaar houdt het spanningsverschil op een bepaald niveau (bijvoorbeeld in dit geval 12+V) doordat deze niet hoger zal gaan dan dit spanningsverschil (de werking laat ik even verder achterwege) zal over de variabele accu (deze heeft niet echt een vaste waarde kwa opname, alleen kwa uitgifte, deze kan echter wel overbelast raken) het spanningsverschil komen te staan dat over de spanningsregelaar staat mits je ze parellel schakelt. Dat is 1 van de wetten van parallelle schakkelingen, dat parallel geschakelde componenten hetzelfde spanningsverschil zullen hebben.
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
just_pelmke 20-12-2008 22:52 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


spanningsval heeft meer met weerstanden van draden te maken. We gaan er nu ff van uit dat je daar geen last van hebt. (ideale situaties)

Je moet t zo zien. De lichtspoel kan tot 30V (oid) opwekken. De spanningsregelaar houdt het spanningsverschil op een bepaald niveau (bijvoorbeeld in dit geval 12+V) doordat deze niet hoger zal gaan dan dit spanningsverschil (de werking laat ik even verder achterwege) zal over de variabele accu (deze heeft niet echt een vaste waarde kwa opname, alleen kwa uitgifte, deze kan echter wel overbelast raken) het spanningsverschil komen te staan dat over de spanningsregelaar staat mits je ze parellel schakelt. Dat is 1 van de wetten van parallelle schakkelingen, dat parallel geschakelde componenten hetzelfde spanningsverschil zullen hebben.


owkey nu snap ik het een beetje
thanx
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel

Dit topic is 94504 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 175 van 201
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 174, 175, 176 ... 199, 200, 201Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved