Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - crossmotor vraag aan mensen met crossmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1286 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #5224 - crossmotor vraag aan mensen met cro...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 5551 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

barry 23-8-2002?20:46 Print topicpost

Posts: 7387
hallo, kameraad van me wil een 80cc of 125cc kopen, maar nu vroeg hij zich af of de onderhoud van die dingen nou erg duur zijn

dus zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat het onderhoud is als je de crossmotor zegmaar gewoon gebruikt voor zondag gebruik, dus 1X in de week ff een beetje crossen onder niet zware omstandigheden

dus wanneer je moet reviseren,zuigervervangen,nieuwe tandwielen en kettingen ect en wat er nog meer bij komt kijken

dit vraag ik ook omdat ik er ook wel benieuwd naar ben
 
He?

Hier_ben_ik - Administrator 23-8-2002?20:52 Print reply

Posts: 8499
hmm.. reviseren hoeft normaal gesproken maar 1 keer ofzo, net als bij een bromfiets.. reviseren van crossmotorblokje ALLE lagers en pakkingen kost rond de 500 gulden

(alle prijzen die ik noem zijn in guldens)

als je hem voor hobby gebruikt moet je om de 20 uur je zuiger vervangen -> 250 gulden ongeveer exlc voet en koppakking -> 50 gulden

Ketting en tandwielen ligt aan de omstandigheden, bijv: veel regen, modder, harde banen, onderhoud dat je er aan pleegt zoals inolieen, het merk etc etc.. meestal doe ik er een maand of 4 mee dus dat zal hij ok wel doen
kosten: voortandwiel: 25 gulden
ketting: 175/225 gulden (GEEN o-ring ketting heb je dan)
achtertandwiel: 50/75/100 gulden, weet niet precies

Verder moet je nog ooit nieuwe banden hebben maar daar doe je wel een jaartje ofzo mee (achterband), voorband slijt bijna niet bij hobbyrijders

achterband: 150/200 gulden
voorband: 100/150 gulden

Verder moet je soms nog je voorvorkkeeringen vervangen als ze kapot zijn: 50 gulden per STUK

dat was het wel zo'n beetje dacht ik..

en je moet een pak, helm, laarzen, bril, bodyprotector, niergordel etc etc hebben maar das meestal eenmalig aanschaffen..
 
Members zijn vervelend :-|
Rudy 23-8-2002?20:59 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik?

hmm.. reviseren hoeft normaal gesproken maar 1 keer ofzo, net als bij een bromfiets.. reviseren van crossmotorblokje ALLE lagers en pakkingen kost rond de 500 gulden

(alle prijzen die ik noem zijn in guldens)

als je hem voor hobby gebruikt moet je om de 20 uur je zuiger vervangen -> 250 gulden ongeveer exlc voet en koppakking -> 50 gulden

Ketting en tandwielen ligt aan de omstandigheden, bijv: veel regen, modder, harde banen, onderhoud dat je er aan pleegt zoals inolieen, het merk etc etc.. meestal doe ik er een maand of 4 mee dus dat zal hij ok wel doen
kosten: voortandwiel: 25 gulden
ketting: 175/225 gulden (GEEN o-ring ketting heb je dan)
achtertandwiel: 50/75/100 gulden, weet niet precies

Verder moet je nog ooit nieuwe banden hebben maar daar doe je wel een jaartje ofzo mee (achterband), voorband slijt bijna niet bij hobbyrijders

achterband: 150/200 gulden
voorband: 100/150 gulden

Verder moet je soms nog je voorvorkkeeringen vervangen als ze kapot zijn: 50 gulden per STUK

dat was het wel zo'n beetje dacht ik..

en je moet een pak, helm, laarzen, bril, bodyprotector, niergordel etc etc hebben maar das meestal eenmalig aanschaffen..

achtertandwiel is ronde de 70 gulden
voorband 135 achter 175 (toenik nog bij zaak werkte kan nu wat duurder zijn) al heb ik zelf 2 gloednieuw achterbanden + 1 voorband voor 50 gulden per stuk gekregen (dus als je beetje vrienden in het cross gebeuren heb worden sommige dingen goedkoper ) met crossbanden niet teveel op de wegrijden want je rij ze binnen 1 dag echt helemaal kapot :a

zuiger voor mijn cr kost 180 gulden (prox) tot 230 (wiseco en srs) (zullen ook wel hrc zuigers tekoop zijn maar dat boeit niet in std cil)

en je moet natuurlijk kleding niet vergeten (je ben al goa 1300 gulden kwijt aan beetje kleding(als je nieuw koop)

en hoe nieuwere motor je heb hoe minder technisch gezijk je er mee heb (ik bedoel ontstekingen die kapot gaan enz)

owja je kan het natuurlijk duurder maken door veel sturen dubbel vouwen enz(spatborden enz zijn niet echt goedkoop helaas )

en hoe meer je rij hoe duurder het word (klinkt logisch )
en getunde motor kost qua onderhoud meer geld (zuigers moeten vaker vervangen worden enz) ik rij zelf trouwens een 15 uur met een zuigertje



[This message is edited by Rudy on 23-8-2002 21:09]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 23-8-2002?21:13 Print reply

Posts: 7387
maar wanneer weet je of je zuiger versleten is, met zoveel power onder de kont merk je dat volgens mij niet echt, altans als beginner niet volgen mij, en wat gebeurd er als je met een versleten zuiger rond rijd? vastlopen lijkt me een beetje sterk, alleen de prestaties worden toch minder?
 
He?
De Schout 23-8-2002?21:21 Print reply
Posts: 5327
als je met een versleten zuiger rondrijd kan tie wel is de neiging krijgen om er langst de uitlaat uit te komen. en dat is nie zo leukm zeker nie bij nikasil cilinders. ongeveer 170 euro om te laten nikasillen :p als je een oudere motor koopt kun je beter een vastloper kopen, en dan blok laten reviceren, dan kun je weer een heletijd probleemloos rijden. en natuurlijk altijd je luchtfilter goed schoonmaken. motortje houd niet van zand en zooi Ketting en t-wielen doe je best lang meej, alleen wel iederekeer goed schoonmaken en het best uitkoken in kettingvet. en natuurlijk heeeel goed uitkijken met wat je koopt.

en wat kleding betreft als je niet op een legale crossbaan gaat rijden heb je aan een beetje helm en aan degelijke crosslaarzen wel genoeg.

[This message is edited by De schout on 23-8-2002 21:28]
 
tune tweak fiddle bang bummer
Rudy 23-8-2002?21:59 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry) - tukkertje?

maar wanneer weet je of je zuiger versleten is, met zoveel power onder de kont merk je dat volgens mij niet echt, altans als beginner niet volgen mij, en wat gebeurd er als je met een versleten zuiger rond rijd? vastlopen lijkt me een beetje sterk, alleen de prestaties worden toch minder?


tja ten 1e hou ik rijuren bij en te 2e kan je redelijk zien hoe goed/slecht de zuiger is als je uitlaat eraf haal.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hier_ben_ik - Administrator 23-8-2002?22:42 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry) - tukkertje?

maar wanneer weet je of je zuiger versleten is, met zoveel power onder de kont merk je dat volgens mij niet echt, altans als beginner niet volgen mij, en wat gebeurd er als je met een versleten zuiger rond rijd? vastlopen lijkt me een beetje sterk, alleen de prestaties worden toch minder?


je krijgt minder compressie idd maar als je er heel lang mee door rijd kan het ook zijn dat je nikasil eruit geschraapt wordt als het ware zegmaar.. heb cilinders gezien waarbij dat was.. zuigerveren en alles waren nog gewoon goed, alleen te veel speling op de zuiger en toen is hij gaan kantelen een beetje en zachtjes aan de nikasil op gaan eten

maar gewoon je uren bij houden idd ja.. en goed smeren (1:35)
 
Members zijn vervelend :-|
Zoetahmeerdah [Marcel] 23-8-2002?22:45 Print reply

Posts: 5996
ik zou un 80 kopen, minder slijtage minder kosten toch?
 
ik haat mensen
Hier_ben_ik - Administrator 23-8-2002?22:51 Print reply

Posts: 8499
nee niet minder kosten:

meer slijtage omdat je de hele tijd met vol gas rijdt, nieuwe spullen zijn ongeveer even duur als voor een 125 etc etc..

ik denk dat je duurder uit bent in totaal als je een 80cc koopt.
 
Members zijn vervelend :-|
Zoetahmeerdah [Marcel] 23-8-2002?23:00 Print reply

Posts: 5996
rij jij met un 125 niet continu vol gas dan ...

ik denk dat een 80 minder toeren totaal maakt, maar dat hangt af van welk type..en als et toch voor huis tuin en keukengebruik is....
 
ik haat mensen
Hier_ben_ik - Administrator 23-8-2002?23:03 Print reply

Posts: 8499
met een 80 rijd je meer toeren totaal omdat je eigenlijk te zwaar/groot bent voor zo'n dinkie en je toch rond wilt komen, dus moet je de hele tijd vol je gas open trekken..... 80s maken evenveel toeren als 125's dus....

en: nee ik rijd niet de hele tijd met vol toeren nee. ik ben niet zo goed hoor, ik rijd maar voor de hobby
 
Members zijn vervelend :-|
Rudy 23-8-2002?23:07 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah?smits

ik zou un 80 kopen, minder slijtage minder kosten toch?


80 slijt harder draait oo iets meer toeren (niet veel meer trouwens)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Honda_MB80 23-8-2002?23:37 Print reply
Posts: 251
Een 80 slijt minder hard, omdat er minder kracht op de onderdelen komt, dan met een 125.
Dit hangt er natuurlijk ook van af wat voor blok je eronder hebt...
Als je een 125 op een 80 blok gooit, jah, dat raad je al, dat slijt harder...
Maar andersom (als dat kan, trouwens) slijt het uiteraard minder...
80cc op een 80 blok, gaat ook goed, maar als je een 125cc op een 125cc blok hebt, maakt het volgens mij niet veel uit...
 
http://www.honda-mbx.tk/
Hier_ben_ik - Administrator 24-8-2002?00:10 Print reply

Posts: 8499
jonge luister nouw is naar wat rudy en ik zeggen :p

en 80 slijt harder dan een 125 als precies dezelfde persoon er op rijd onder precies dezelfde omstandigheden OMDAT die meer toeren draaien continu
 
Members zijn vervelend :-|
CrossMaster 24-8-2002?12:03 Print reply
Posts: 729
koop dan een 500, hoef je nie continu volgas te rijden

[This message is edited by CrossMaster MT on 24-8-2002 12:37]
 
Blukaap 24-8-2002?12:08 Print reply

Posts: 10008
Nee, dan lig je toch het grootste deel vd tijd naast de baan .
 
Bastila is lief

Dit topic is 5551 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved