Saknet |
25-8-2008 21:44 |
 Posts: 10355 |
ik heb voor je google geraadpleegt,
Quote:
De maat van het fijnboren is de maat die nodig is voor de nieuwe overmaat zuiger, min 0,05 mm. Dit laatste wordt nog gecorrigeerd door het honen.
bron
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Frysk |
25-8-2008 22:23 |
 Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Als ik het goed heb mbx cilinder tot 90cc en ns1 cilinder tot 100cc?
Maar dit weet ik niet 100% zeker.
ns1 -> 96cc
CR125 zuiger erin knallen, maar kan niet op MBX ivm andere Pen
|
|
giggitybyte |
|
Honda MB70cc |
25-8-2008 22:47 |
 Posts: 669 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
heb helaas mn kolomboor nog niet compleet dus geen praktijk ervaring,
maar honen is eigenlijk gewoon poetsen. met honen kan je ook wel boren maar duurt het veeelste lang.
Honen/poetsen brengt enkel structuur aan in de wand voor oliebuffers zodat je zuiger+vren niet als een malle slijten.
Anders boor je hem eerst iets minder en proefhoon je hem een keer, kijk je hoeveel verschil in honderdsten het honen oplevert, boor je daarna verder, maar ik vermoed dat als dat voor jou een optie was geweest, je deze vraag niet gesteld had?
maar hoe doen ze dat honen dan? met een soort steen ofzo heb ik gehoord? of echt met een soort borstel?
want als het met een borstel is kan je dat niet met je boormachine honen?? een borstel tegrotte van een zuiger eraan en gaan met die banaan
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|
Frysk |
25-8-2008 22:48 |
 Posts: 34930 |
3 stenen die aan 3 steeltjes vast zitten, die zet je in de boor en dan zet je hem in de cilinder en draaien maar..
|
|
giggitybyte |
|
Derbi-Olaf |
25-8-2008 22:48 |
|
Honda MB70cc |
25-8-2008 22:50 |
 Posts: 669 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]
je hebt van die setjes om hoofremcilinders enzo te reviseren, daarmee kan je ook een brommercilindertje honen, niet perfect maar het gaat.
als ik tijd heb fix ik wel eens foto's
ooeh, das beter! is er niet iets waar hier info over in staat?
want ik kan nog aan een HM167 cilinder komen voor maar 45 euro, die gehoond moet worden, en mijn originele HM166 cilinder moet ook gehoond worden.
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|
mtxrijder |
25-8-2008 22:50 |
Posts: 338 |
ja maar dies ook getuned,opmaat pijp, hpi, 28mm carb.
en dat heb jij niet koop gewoon 2dehandse malossi
|
|
|
|
ikkejw |
25-8-2008 22:50 |
 Posts: 9886 |
dat is niet honen, maar poetsen. je poetst dan de kleine veegjes eruit. echt honen gebeurt in een hoonbank.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Saknet |
25-8-2008 23:35 |
 Posts: 10355 |
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Derbi-Olaf |
25-8-2008 23:40 |
 Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
26-8-2008 8:22 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
ja maar dies ook getuned,opmaat pijp, hpi, 28mm carb.
en dat heb jij niet koop gewoon 2dehandse malossi
heb al een malossi 110 op mijn MTX schoolsprinter, en ook 28mm, hpi en opmaat.
deze is alleen als reserve.
|
|
|
|
wipe-out |
26-8-2008 10:44 |
 Posts: 7672 |
Harry (Blukaap) had een paar jaar terug een NSR met MBX blok. Hierop had hij een originele lc 80 die opgeboord was tot 55mm. De zuiger was een Vertex voor 125cc Eurocilindro (in werkelijkheid 98cc). De poorten moesten natuurlijk ook bijgewerkt worden toen.
Hij had eerst een MBX 80 cilinder gebruikt, maar het cilinderhemd werd hierbij zo dun dat het afbrak bij het monteren. Hierna heeft hij een MTX-R2 cilinder gebruikt geloof ik. Deze heeft een dikker cilinderhemd en bleef wel heel.
Punt is alleen dat een MTX-R2 cilinder niet op een MBX blok past. Een MBX blok heeft een richel in het carter zitten, waardoor het dikkere cilinderhemd van de MTX-R2 cilinder niet past. Dit is op te lossen door deze richel weg te frezen, of door gewoon een MTX-R2 blok te gebruiken (of in ieder geval de carters van een MTX-R2).
|
|
|
|
De Schout |
26-8-2008 12:00 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wipe-out
Harry (Blukaap) had een paar jaar terug een NSR met MBX blok. Hierop had hij een originele lc 80 die opgeboord was tot 55mm. De zuiger was een Vertex voor 125cc Eurocilindro (in werkelijkheid 98cc). De poorten moesten natuurlijk ook bijgewerkt worden toen.
Hij had eerst een MBX 80 cilinder gebruikt, maar het cilinderhemd werd hierbij zo dun dat het afbrak bij het monteren. Hierna heeft hij een MTX-R2 cilinder gebruikt geloof ik. Deze heeft een dikker cilinderhemd en bleef wel heel.
Punt is alleen dat een MTX-R2 cilinder niet op een MBX blok past. Een MBX blok heeft een richel in het carter zitten, waardoor het dikkere cilinderhemd van de MTX-R2 cilinder niet past. Dit is op te lossen door deze richel weg te frezen, of door gewoon een MTX-R2 blok te gebruiken (of in ieder geval de carters van een MTX-R2).
idd, de r2 cilinder heeft t zelfde hemd als de ns1 cilinder. in dit soort cilinders kun je tot 55mm gaan.
in de ori mbx cilinder zou ik niet groter gaan dan 53mm, en dan kom je uit bij een malossi zuiger voor mbx. 93cc dus.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|