Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Speling op versnellingsbakas MTX-SH

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 674 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50403 - Speling op versnellingsbakas MTX-SH
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 595 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JustinP 17-6-2008 16:46 Print topicpost
Posts: 204
De as die uit het rechtercarter steekt, en waar de koppeling overheen schuift heeft ongeveer 6mm verticale ruimte over.

Ik heb hier voorheen eigenlijk nooit op gelet bij de revisatie van blokjes, want stond altijd strak. Komt deze as vast te staan wanneer ik de koppeling er overheen steek en vastzet, of ben ik iets vergeten over de as te schuiven?.. Ik heb naar mijn weten niets vergeten. Een maat van me dacht dat er bij Honda altijd verticale beweging in deze versnellingsbakas zit, maar wilde het me niet garanderen.

Alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door JustinP op 17-6-2008 om 17:14 uur.
 

ikkejw 17-6-2008 16:51 Print reply

Posts: 9886
zet de koppeling er eens op, als ie dan nog speling heeft ben je een ringetje (of 2) vergeten
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Sypie_Honda 17-6-2008 17:04 Print reply

Posts: 13830
axiale speling bedoel je vermoed ik ? als je 6mm radiaal heb is er iets goed fout.
als het axiale is heb je zoals jw al zegt, wss een paar ringetjes op de werkbank laten liggen :P

en je koppeling komt tegen het rechter carter aan
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
JustinP 17-6-2008 17:16 Print reply
Posts: 204
Rechtercarter uiteraard.. Tussen de lagers en de as zelf zitten volgens mij geen ringen (of één), ik zal zodirect nog even een exploded vieuw checken.

Anders kijk ik even wat er gebeurt al zet ik de koppeling erop, wie weet komt hij daardoor strak te staan en wordt hij naar buiten getrokken waardoor het probleem is opgelost.
 
Sypie_Honda 17-6-2008 17:20 Print reply

Posts: 13830
ja miss doet de koppeling dat wel, maar daar is het probleem natuurlijk nog niet mee opgelost.

op die tandwielen van jou zit dan nog 6 mm axiale speling, veels te veel dus.

dan gaan de vorken die tandwielen schuiven, alleen die dingen hebben veel te veel ruimte. dus die gaan dan half in de versnelling zitten, en dan komt er dus druk op je vorken die dan helemaal weg slijten.

gewoon weer even open halen. exploded view er naast en alles na tjekken.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
JustinP 17-6-2008 17:33 Print reply
Posts: 204
Sorrie jongens, zat blijkbaar niet op te letten, het gaat om 2mm speling, exact met de schuifmaat 1,75mm.

Vraag blijft hetzelfde, maar waarschijnlijk trekt de koppeling hem strak naar rechts?

Edit: wanneer ik de koppeling erop zet en de eerste ring (met inkepingen aan binnenzijde) eroverheen schuif is de speling gereduceert tot 0.4mm. Ik ga er namelijk vanuit dat door de veerdruk die ring constant naar beneden wordt gedrukt.

Problematisch, of geen zorgen?

Dit bericht is gewijzigd door JustinP op 17-6-2008 om 17:59 uur.
 
JustinP 18-6-2008 10:27 Print reply
Posts: 204
Over deze verandering in kwestie kan niemand advies geven?

Ik wil onder het koppelingshuis een ringetje tussen het lager en het tandwiel plaatsen. Hierdoor hoeven de carters niet opnieuw gesplitst en word de versnellingsbakas toch strak naar buiten getrokken zodat de speling niet merkbaar is.

Dit bericht is gewijzigd door JustinP op 18-6-2008 om 10:29 uur.
 
THOMASJEUHHH 18-6-2008 11:30 Print reply

Posts: 4159
ik heb eigenlijk nooit mijn spelingen opgemeten, maar ik denkt dat 0,2 wel goed is,
anders druk het blok even dicht(evt zonder krukas) en kijk even of hij in elke versnelling kan komen.
 
bwoaahhppp,,..
JustinP 18-6-2008 12:17 Print reply
Posts: 204
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: THOMASJEUHHH
ik heb eigenlijk nooit mijn spelingen opgemeten, maar ik denkt dat 0,2 wel goed is,
anders druk het blok even dicht(evt zonder krukas) en kijk even of hij in elke versnelling kan komen.


Blok zit al dicht met nieuwe pakking en vloeibare pakking. Hij loopt probleemloos door alle versnellingen heen.
 

Dit topic is 595 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved