Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zijspan op brommer?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1106 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49896 - zijspan op brommer?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 13422 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-JC- 21-5-2008 22:24 Print topicpost
Posts: 80
het leek me eigenlijk wel vet om een zijspan op mun brommer te zetten (gilera eaglet).
maar nu weet ik niet in hoeverre mijn brommer dat aankan kwa kracht (zit 50cc snel onder),
weet iemand de gemiddelde maten en het gewicht van een zijspan en of het uberhaupt mogelijk is

alvast bedankt

 

Pezmerga 21-5-2008 22:29 Print reply

Posts: 320
Is niet mogelijk wegens de wettelijk vastgelegte maximum breedte voor een brommer (ivm fietspad dat je ze niet allemaal met je zijspan schept )

En word ook erg zwaar als je ut van alu of ijzer gaat maken. Maar meer verstand heb ik er niet van sorry

Mzzl
 
-JC- 21-5-2008 22:31 Print reply
Posts: 80
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pezmerga
Is niet mogelijk wegens de wettelijk vastgelegte maximum breedte voor een brommer (ivm fietspad dat je ze niet allemaal met je zijspan schept )

En word ook erg zwaar als je ut van alu of ijzer gaat maken. Maar meer verstand heb ik er niet van sorry

Mzzl


volgens mij mag het kwa breedte wel een 3 wielig bromvoertuig mag 1,5m. breed zijn. maar ik weet niet hoe breed een zijspan is...
 
rik hulkenberg 21-5-2008 22:34 Print reply

Posts: 10029
lijkt me dat het niet kan met de breedte
mail anders het rdw die weten het zeker
mischien dat je hem anders kan verzekeren zoals een brommobiel maar lijkt mij niet moet ook gekeurd worden op veiligheid enz.
 
Pezmerga 21-5-2008 22:37 Print reply

Posts: 320
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliaclassicrider
[...]


volgens mij mag het kwa breedte wel een 3 wielig bromvoertuig mag 1,5m. breed zijn. maar ik weet niet hoe breed een zijspan is...


a) 0,75 voor de bromfietsen op twee wielen evenals voor aanhangwagens getrokken door dergelijke bromfietsen;

b) 1,50 m voor een bromfiets [op meer dan twee wielen] evenals voor een bromfiets op twee wielen met zijspanwagen en voor een aanhangwagen getrokken door dergelijke bromfiets zonder dat de breedte van de aanhangwagen groter is dan die van de bromfiets;

Kortom: Je brommer mag 1,50 meter breed zijn INCLUSIEF de zijspan, maar de zijspan mag niet breeder zijn dan de bromfiets, dus 0,75 meter voor je brommer en 0,75 voor je zijspan.

Dus word niet echt een ruime zijspan sinds die eaglet wss stuk smaller is.. en ik heb opgemeten een niet al te comfortabele burostoel is al gauw 55 cm breed... en daar past een persoon met aa beide kanten +/- 3 cm in :p dus word rekenen en passe geblaze

1 ding is zeker, Sugar Lee Hooper gaat er niet in passen!
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 21-5-2008 22:41 Print reply

Posts: 10835
zijspan mag best breder zijn dan de brommer.

3e wiel zorgt er voor dat je op de weg mag rijden ipv fietspad, dus dat is geen probleem.

verder hoeft zo'n ding niet gekeurd te worden. Je mag alleen niet aan je frame lassen dus moet hem vast zetten met bouten en klemmen.

maximaal gewicht is 400kg denk ik (weet ik niet zeker)
maar dan zal je brommer niet ver meer komen vrees ik.

zijspan zelf hoeft niet zwaar te worden ligt er ook aan wat je ermee wil. Bijvoorbeeld een bagagebak of moet er een persoon in kunnen?
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-JC- 21-5-2008 22:44 Print reply
Posts: 80
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
zijspan mag best breder zijn dan de brommer.

3e wiel zorgt er voor dat je op de weg mag rijden ipv fietspad, dus dat is geen probleem.

verder hoeft zo'n ding niet gekeurd te worden. Je mag alleen niet aan je frame lassen dus moet hem vast zetten met bouten en klemmen.

maximaal gewicht is 400kg denk ik (weet ik niet zeker)
maar dan zal je brommer niet ver meer komen vrees ik.

zijspan zelf hoeft niet zwaar te worden ligt er ook aan wat je ermee wil. Bijvoorbeeld een bagagebak of moet er een persoon in kunnen?


ik wil het zijspan voornamelijk voor bagage gebruiken maar er moet wel iemand in kunnen zitten en mag je dan overal (behalve snelweg enz.) op de weg?

edit:
ik wou hem zoiezo niet vastlassen

Dit bericht is gewijzigd door apriliaclassicrider op 21-5-2008 om 22:46 uur.
 
Convergence 21-5-2008 23:34 Print reply

Posts: 2192
Vet idee man een zijspan, mischien doe ik dat ook nog wel op mijn chopper of een karretje ook wel droog ^^
 
Project 2010 zie project Snowhite
zwarte-beuner 21-5-2008 23:37 Print reply

Posts: 2651
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pezmerga
Is niet mogelijk wegens de wettelijk vastgelegte maximum breedte voor een brommer (ivm fietspad dat je ze niet allemaal met je zijspan schept )

En word ook erg zwaar als je ut van alu of ijzer gaat maken. Maar meer verstand heb ik er niet van sorry

Mzzl


waar moet ie het dan van maken lijm en tande stokers
 
brommerloos
Pezmerga 21-5-2008 23:40 Print reply

Posts: 320
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dtr_fahrer
[...]


waar moet ie het dan van maken lijm en tande stokers


Lego Of knex natuurlijk! wat anders..
Misschien fiberglass lekker licht en stevig :p
 
Convergence 21-5-2008 23:40 Print reply

Posts: 2192
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pezmerga
[...]


Lego Of knex natuurlijk! wat anders..
Misschien fiberglass lekker licht en stevig :p



Koel ik heb nog 3 koffers knex voor je in de aanbieding (H)
 
Project 2010 zie project Snowhite
Pezmerga 21-5-2008 23:42 Print reply

Posts: 320
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Convergence
[...]



Koel ik heb nog 3 koffers knex voor je in de aanbieding (H)


Fat fakking lauw, heb je ook zo'n elektromotor derbij van MHR gaan we wel 3 km/u sneller in de zijspan
 
Convergence 21-5-2008 23:44 Print reply

Posts: 2192
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pezmerga
[...]


Fat fakking lauw, heb je ook zo'n elektromotor derbij van MHR gaan we wel 3 km/u sneller in de zijspan



Elektro motor van MHR mallossi ?

Dat niet, wel een opgevoerde knex motor ja Heb er 9 volt accu opgebeunt en kabels verdikt anderen brandde steeds door enzo. Wss halen we wel 4km sneller man! maarre ik ga slapen later
 
Project 2010 zie project Snowhite
Pezmerga 21-5-2008 23:46 Print reply

Posts: 320
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Convergence
[...]



Elektro motor van MHR mallossi ?

Dat niet, wel een opgevoerde knex motor ja Heb er 9 volt accu opgebeunt en kabels verdikt anderen brandde steeds door enzo. Wss halen we wel 4km sneller man! maarre ik ga slapen later


Oew ok dan! das wel chill.. Wel balen dat je de MHR Mallossi niet hebt dan was je echt DE man geweest

Mjaah Pitse!
 
Convergence 21-5-2008 23:47 Print reply

Posts: 2192
dan fixen we er toch een 12V op? heb toch een accu voor em brom besteld, dan ownen we mallossi wel wel. maar nu ga ik egt slapen x))
 
Project 2010 zie project Snowhite
DTbakbrommer 22-5-2008 8:24 Print reply
Posts: 173
je motorblokje zal het echt wel houden, mijn dt blokje brengt m'n bakbrommer ook naar de 50 (met 400 kilo sloophout)

de grote vraag is of je frame het leuk vindt omdat er een moment ontstaat op het punt waar je het zijspan vast zet. (kracht x arm)
ik denk persoonlijk dat je brommer (zeker als er iemand in het zijspan zit) behoorlijk naar rechts gaat trekken.
je moet het zo maken dat je overal nog bij kan, of een koppelsysteem maken, zodat je bij pech of onderhoud je zijspan los kunt maken van je brommer.

het zijspan kun je het beste maken uit gewalste U-profielen, hoeft niet zo heel dik aangezien er in totaal mx 80 kilo op komt(tenzij je Sugar Lee Hooper WEL wil meenemen) de bodem moet je als een vakwerk maken, een 4kant van u- profielen, waartussen 2 strips als schoren werken. verder lijkt een soort rolbeugel me wel handig, en een paar gordels (als je niet nog een fakking dure helm wil aanschaffen)
daarnaast kun je het beste zorgen dat je het zijspan afwerkt met platen alu of staal. een extra koplamp en achterlicht zou ook niet verkeerd zijn( breedteverlichting zou helemaal da bomb zijn).
het veren van een zijspan kun je het beste doen op de auto manier: een blok waar je wielas op komt in een draaipunt plaatsen, zodat je een monoschok tussen het frame en het draaipunt kunt plaatsen (beetje het achterbrugidee, maar dan haaks op de rijrichting)

hoop dat ge hier wat aan hebt
 
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D

Dit topic is 13422 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved