Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - "kleine vragen" topic - deel 31

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1035 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #49167 - "kleine vragen" topic - deel 31
Pagina 172 van 200
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 171, 172, 173 ... 198, 199, 200Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 84931 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

riccardot 5-6-2008 18:22 Print reply

Posts: 1096
Wil misschien iets elektrolytisch gaan verzinken / eventueel vernikkelen. Maar daarvoor heb je een zinkzout of nikkelzout nodig, iemand een idee waar ik zinkchloride oid kan krijgen (of eventueel puur zink)?

Edit: heb al puur zink gevonden, en met zoutzuur wordt dat zinkchloride..

Dit bericht is gewijzigd door riccardot op 5-6-2008 om 19:33 uur.
 
kenny77 5-6-2008 19:05 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chrissiecross
Heee allemaal.

Ik heb een vraagje.
Ik wil nieuwe krukaslagers in mijn yamaha dt 50 mx zetten.
Maar ik krijg mijn blok niet gesplitst, moet ik nu de versnellingen eruit halen voor dat ik hem eruit kan halen?




Heb je alles los (boutjes), onder de schakel pook zit ook een boutje die je moeilijk ziet, heb je die er ook uit?
Je moet je versnellings bak er uit halen.


Ik heb ook eens een stappen plan geschreven misschien kan je daar dingen uithalen, er zallen ook dingen in staan die je niet nodig hebt, maar ik heb het even gekopiert en geplakt.




DT/RD blokje zijn best makkelijke blokje , vooral omdat de versnellings bak niet uitelkaar kan vallen (in tegenstelling tot honda , waar als je 1 ringtje vergeet dan heb je al een probleem).
Het eenigste wat moeilijk is is om de koppeling en de krukas moer los te halen, kunnen soms verrekte vast zitten.
Maar als je idd een werkplaats handboek hebt, dan is het goed te doen.

Let er wel op dat je een ruimte heb waar veel plaats is en maak alles voordat je het weer terrug inelkaar gaat zetten goed schoon , eventueel als je alles uit elkaar haald weer alles op volgorde neer leggen, of onderdelen in aparte zakje doen.

Het is ook wel handig als je een slagschroevendraaier hebt anders krijg je de boutje van het blok zelf niet eruit ( deze zitten heel vast)

Nou dan laten we maar beginnen.

Ik haal dan eerst al het overbodige er af ,kickstarter onsteking tandwiel ,cilinder enz.

Dan leg ik het blok op houtjes, zodat de assen de grond niet raken, daarna haal je de boutje van de koppleing kant los dan kan je die hele akp eraf pakken , dan (maak je eventueel foto's) en haal je de kickstarter eruit (kan je zo eruit pakken, springt een veer los, maar valt niet uitelkaar), dan haal je de 4 boutjes van de koppeling los doormiddel van een schroeven draaier (een platte) met de doek er om heen , tussen het tandwiel van de krukas en de koppeling te houden, dan kan je de 4 boutje zo los draaien.
Dan haal je het dekseltje eraf en de koppelings platen en ijzeren ring.

Daarna haal je de koppelings moer los (me vader heeft een systeem gemaakt, zodat je de koppeling kan tegenhouden , maar ik neem even aan dat je dat niet hebt en dan legt ik het op een andere mannier uit ) ,dan kan je hem ook in de versnelling zetten en het tandwiel ( waar normaal de ketting overloopt) op de as zetten en die in de bankschroef zetten , en dan laat je iemand anders het blok goed vast houden.
Dan pak je een ratel met een lange arm, zodat je veel kracht kunt zetten , als je die los hebt, dan haal je de koppeling eraf, ( eerst dat binneste ding , daaronder zit een schijf dan de koppelings korf (dat grote ding) daarin zit een buis en daar onder zit weer een ring) .

Let wel op, in de versnellings bak ziten stangtjes wat de koppeling naar buiten duwt, het zijn 2 losse stangetjes en daar tussen zit een klein ijzeren balletje.

Dan haal je de rest van de spullen uit het blokje aan de linker kant als je een RD blok hebt zit er ook nog een aandrijving voor de toeren teller, en als je een Dt blok hebt zit dat er niet, ook zit er links een tandwiel die is voor de aandrijving van de kickstarter. Dat zit met een borg klipje vast met onder dat klipje een schijf en onder dat tandwiel weer een borgklipje , die moet je er ook af halen.

Dan kan je ook nu de schakle as er uit halen (zit aan de kant waar de onsteking zit een borgklipje die eraf halen) , er zit ook een borgklipje op de versnellingswisslelaar (zo'n ding wat je op en neer kunt bewegen met een veertje.) als je die eraf hebt dan kunt je dat ding en de schakelas er uit halen.

Zo dan is nu het meeste uit het blok, misschien even tijd om wat te gaan drinken .

Nu komt en manier om de krukas moer los te halen ( is niet de best manier maar als je het voorzichtig doet kan het wel),je legt het blok weer normaal rechtop, je pakt 2 dunne hutjes (plankjes) die legt je op het carter een aan elke kant van de drijstang, in het gat van de drijfstang duw je een sterke ijzeren (ronde!!) staaf, dan vraag je weer iemand die het blok stevig vast houd en dan draai je de krukas moer los.
Dan heb je een moer met daaronder een ring daaronder een tandwiel van de krukas daarweer onder een buis en een borg spietje dat haal je allemaal weg.

Daarna haal de de 2 borg plaatjes weg ( die elk met 2 boutjes vast zitten) dan heb je de koppelings kant hellemaal leeg.

Nu draai je het blok weer om aan de ontstekings kant en legt hem weer op houtjes, nu draai je alle moertjes los die de 2 carter helfden bij elkaar houden, als je die allemaal er uit hebt kan je voorzicht (met een plastic hamer) de 2 helfden los van elkaar tiken.

Dan haal en een carter weg en nu kan je de krukas en de versnellings bak er uithalen, en nu heb je 2 legen carters.

Je kunt nu de ouden lagers en keeringen er uit halen.

Dan maak je de carters goed schoon met bijv wasbenzine, en haal je alle oude pakings resten met een mesje weg.

Maak ook alle andere onderdelen goed schoon.

Zo nu kunnen we hem weer in elkaar gaan zetten.

De lagers eerst in het carter plaatsen en niet op de krukas ( grote kans dat ze dan er scheef in gaan), met bijv, een doppen sleutel set (wel schonen), dan pak je een dop wat op de( buitenste !!!) rand van het lager past en dan voorzichtig er in tikken.
Dit doe je met alle lagers en keeringen wel zorgen dat alles er netje en recht in zit.

Dan smeer je de carters in met vloeibare pakking (niet te dik en ook niet te dun) en lees je hoe lang het moet drogen voor dat je het andere carter erop plaatst.

Daarna leg (misschien voorzicht erin tikken) de versnellings bak en de krukas in een carter, ook hier weer de carters op wat houtjes legen, en dan het andere carter eroverheen tiken en kijk of die goed zit en niet scheef.

Dan draai je alle boutjes weer aan en dan draai je even aan de krukas en de versnellings bak of alles netje loopt.

Nou en dan ga je alles weer in elkaar zetten en aan sluiten.

En dan heb je een gerviseerd blokje.

Haha wat een lang verhaal

Als je nog iets wilt weten kun je me altijd mailen


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-6-2008 om 19:06 uur.
 
-simon- 5-6-2008 22:34 Print reply

Posts: 8211
ik heb een andere cilinder gekocht (prorace) zonder zuiger.
hij heeft nog niet veel gelopen. maar welke zuiger moet ik kopen, A,B,C of D. en hoeveel verschil zit er iedere keer in.

 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Djeep 5-6-2008 22:35 Print reply

Posts: 8621

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
ik heb een andere cilinder gekocht (prorace) zonder zuiger.
hij heeft nog niet veel gelopen. maar welke zuiger moet ik kopen, A,B,C of D. en hoeveel verschil zit er iedere keer in.



Gewoon A
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Fallie 5-6-2008 22:36 Print reply

Posts: 1163
Ik heb een nieuwe zuiger, moet van dealer 250 km inrijden, maar wil morgen naar transferium toe, mag er iemand achterop??
 
Royal Club 5-6-2008 22:37 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schakelaar
Ik heb een nieuwe zuiger, moet van dealer 250 km inrijden, maar wil morgen naar transferium toe, mag er iemand achterop??


nee. doe maar niet
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ikkejw 5-6-2008 22:37 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
ik heb een andere cilinder gekocht (prorace) zonder zuiger.
hij heeft nog niet veel gelopen. maar welke zuiger moet ik kopen, A,B,C of D. en hoeveel verschil zit er iedere keer in.




brommerboer kan je zo vertellen welke erin moet.

zit 0.25mm verschil in per keer.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Djeep 5-6-2008 22:37 Print reply

Posts: 8621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schakelaar
Ik heb een nieuwe zuiger, moet van dealer 250 km inrijden, maar wil morgen naar transferium toe, mag er iemand achterop??


Gewoon rustig rijden. Je kan ervoor kiezen niet te hoge versnelling en lage toeren te rijden, maar is niet noodzakelijk.
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Fallie 5-6-2008 22:38 Print reply

Posts: 1163
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


nee. doe maar niet


ook iemand die heel ligt is? gassie is 13 en best klein??
 
Fallie 5-6-2008 22:38 Print reply

Posts: 1163
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Djeep
[...]


Gewoon rustig rijden. Je kan ervoor kiezen niet te hoge versnelling en lage toeren te rijden, maar is niet noodzakelijk.


Tis een scoot maja nee ik ga dan rustig aan doen
 
Elco 5-6-2008 22:38 Print reply
Posts: 4527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


nee. doe maar niet



Uuhm

waarom eik niet? als je gewoon kalm aan doet en rustig warmrijd waarom kan het dan niet? is gewoon onzin dus. gewoon goed rustig rijden en niet constant 1 toerental. gewoon rustig aan. goed warmrijden en af en toe even wat doortrekken
 
-simon- 5-6-2008 22:39 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



brommerboer kan je zo vertellen welke erin moet.

zit 0.25mm verschil in per keer.


bij bromboer is hij veel duurder als op internet bestellen.
en is dat bij zuigers voor nica wand ook 0.25 per keer verschil. dacht altijd dat dat minder was.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Bart-Derbi 5-6-2008 22:40 Print reply

Posts: 6497
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


bij bromboer is hij veel duurder als op internet bestellen.
en is dat bij zuigers voor nica wand ook 0.25 per keer verschil. dacht altijd dat dat minder was.

gewoon vragen en uiteindelijk niet kopen:P
 
-simon- 5-6-2008 22:42 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bart-Derbi
[...]

gewoon vragen en uiteindelijk niet kopen:P


ja kan ook. maar bromboeren hier zijn goed als je weet wat je moet hebben maar voor zoiets heb ik er ook niet zoveel vertrouwen in. die staan het ook met een simpel schuifmaatje te meten. volgens mij ook niet digi ofzo.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Royal Club 5-6-2008 22:43 Print reply

Posts: 60390
ik kijk mijn gewone anders tot 1/20ste aflezen:P dus zo vreemd is het niet
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

Dit topic is 84931 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 172 van 200
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 171, 172, 173 ... 198, 199, 200Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved