Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Goed getuned ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 513 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40635 - Goed getuned ?
Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4659 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Dennis- 6-1-2007 20:44 Print reply

Posts: 919
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
[...]

En dennis is het beter dan om het te polijsten wat grof is ?

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 20:42 uur.


Het ziet er verzorgder uit, maar zal voor het vermogen niet heel veel doen. (imo)
 
nee, dat mag niet
DT-Dude89 6-1-2007 20:47 Print reply

Posts: 223
uitlaatpoort 39mm

neem aan dat dit de poortmapbreedte is?

gecorriseerde breedte is dan 33,41 mm

81,5 procent van de booring.... dus te breed ,

als de gecorriseerde breedte van de uitlaatpoort 67% mag zijn is 33,41 72% dus dan als nog te breed (correct me if i'm wrong)

post de afstand van de toprand cilinder en de bovenkant uitlaatpoort en spoelers eens, als je wil, dan weten we de timingen ook gelijk.


 
geert-nsr 6-1-2007 20:50 Print reply

Posts: 6438
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Dennis-
[...]


volgens mij reken je verkeerd..ik kom op 69%. (wat dus eigenlijk iets te breed is)

denk toch dat jij fout zit
 
Toon 6-1-2007 20:52 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
uitlaatpoort 39mm

neem aan dat dit de poortmapbreedte is?

gecorriseerde breedte is dan 33,41 mm

81,5 procent van de booring.... dus te breed ,

als de gecorriseerde breedte van de uitlaatpoort 67% mag zijn is 33,41 72% dus dan als nog te breed (correct me if i'm wrong)

post de afstand van de toprand cilinder en de bovenkant uitlaatpoort en spoelers eens, als je wil, dan weten we de timingen ook gelijk.




Ja is de poortmapbreedte die 39mm

de lengte van bovenkant uitlaatpoort nr top cil is 21,45mm en van spoeler tot top cil is 29,00mm

Wie kan mij de formule zeggen van de gecorr uitlaatbreedte ?
En wat is het nu, wel fijn dat jullie zo ijverig mij willen helpen

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 20:55 uur.
 
-Dennis- 6-1-2007 21:01 Print reply

Posts: 919
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
[...]

En wat is het nu, wel fijn dat jullie zo ijverig mij willen helpen

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 20:55 uur.


Geert heeft toch gelijk, ik zat met uitgeslagen lengtes te rekenen.
De uitlaatpoort is dus iig te breed, wat het breken van de veer verklaart.
 
nee, dat mag niet
geert-nsr 6-1-2007 21:04 Print reply

Posts: 6438
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
[...]


Ja is de poortmapbreedte die 39mm

de lengte van bovenkant uitlaatpoort nr top cil is 21,45mm en van spoeler tot top cil is 29,00mm

Wie kan mij de formule zeggen van de gecorr uitlaatbreedte ?
En wat is het nu, wel fijn dat jullie zo ijverig mij willen helpen

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 20:55 uur.

timing van je uitlaat poort is: 187,06 geraden
timing van je spoelpoorten zijn: 138,75 geraden.
best hoog dus.

kan je ook nog je deckhight opmeten en de afstand van bovenkant van de boostpoort tot toprand vd cilinder
 
-Dennis- 6-1-2007 21:08 Print reply

Posts: 919
even ter vergelijking:

Ik heb net even mijn 110cc Athena voor mijn MBX opgemeten.
Bij een boring van 55mm heeft hij een gecorigeerde uitlaatpoortbreedte van 34mm.

oftewel +-62% van de diameter

Dat is wat de fabrikant kennelijk veilig vind voor dagelijks gebruik.
 
nee, dat mag niet
Toon 6-1-2007 21:12 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
[...]

timing van je uitlaat poort is: 187,06 geraden
timing van je spoelpoorten zijn: 138,75 geraden.
best hoog dus.

kan je ook nog je deckhight opmeten en de afstand van bovenkant van de boostpoort tot toprand vd cilinder



De afstand van boostpoort tot toprand is 29,1
en die deckheight zou ik niet weten hoe te meten

btw ik heb net een excel program afgehaalt en ik kom idd op 85 percent gecorr uit
 
geert-nsr 6-1-2007 21:15 Print reply

Posts: 6438
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
[...]



De afstand van boostpoort tot toprand is 29,1
en die deckheight zou ik niet weten hoe te meten

btw ik heb net een excel program afgehaalt en ik kom idd op 85 percent gecorr uit

dechhight meetje door zuiger op bdp te zetten en dan afstd zuiger -toprand cilinder..
 
DT-Dude89 6-1-2007 21:16 Print reply

Posts: 223
weet niet door wie deze cilinder getuned heeft, maar heeft waarschijnlijk een rekenfout gemaakt in de max. uitlaatpoortbreedte

deze is dus nu 81,5 %, hierdoor is wss je zuigerveer geknapt.

je kan het beste de de uitlaatpoort aan de zijkanten schuin van bovenkant naar de onderkant laten lopen, zo is de overgang geleidelijker en dan vind je zuigerveer ook fijner.

ik weet niet wat de squish is ( de afstand van de zuiger op BDP en de toprand) meestal origineel rond de 1mm.

dan is de uitlaatpoort 185 graden, spoelers 135 graden

blowdown van 25






 
Toon 6-1-2007 21:18 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
weet niet door wie deze cilinder getuned heeft, maar heeft waarschijnlijk een rekenfout gemaakt in de max. uitlaatpoortbreedte

deze is dus nu 81,5 %, hierdoor is wss je zuigerveer geknapt.

je kan het beste de de uitlaatpoort aan de zijkanten schuin van bovenkant naar de onderkant laten lopen, zo is de overgang geleidelijker en dan vind je zuigerveer ook fijner.

ik weet niet wat de squish is ( de afstand van de zuiger op BDP en de toprand) meestal origineel rond de 1mm.

dan is de uitlaatpoort 185 graden, spoelers 135 graden

blowdown van 25








Dus de cilinder is eigenlijk waardeloos met zo een blowdown kan je zeker niets btw de kop is afgevlakt dus squish is denk ik 0.8mm ? is blowdown 25 juist hoogtoering of laagtoering ?

@geert-nsr ik heb alles nu uiteen en als ik de cil los erop zet klopt het niet is dit echt noodzakelijk ?

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 21:19 uur.
 
geert-nsr 6-1-2007 21:23 Print reply

Posts: 6438
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
weet niet door wie deze cilinder getuned heeft, maar heeft waarschijnlijk een rekenfout gemaakt in de max. uitlaatpoortbreedte

deze is dus nu 81,5 %, hierdoor is wss je zuigerveer geknapt.

je kan het beste de de uitlaatpoort aan de zijkanten schuin van bovenkant naar de onderkant laten lopen, zo is de overgang geleidelijker en dan vind je zuigerveer ook fijner.

ik weet niet wat de squish is ( de afstand van de zuiger op BDP en de toprand) meestal origineel rond de 1mm.

dan is de uitlaatpoort 185 graden, spoelers 135 graden

blowdown van 25



wat je zegt over squish klopt niet. je haalt denk squish en deckhight door elkaar.
squish is afstand tussen bovenkant van de zuiger en kop. gemeten vanaf de rand van de bovenkant van de zuiger.
en deckhight is bovenkant van cilinder(laatste stukje wat overblijft na bdp)




Dit bericht is gewijzigd door geert-nsr op 6-1-2007 om 21:23 uur.
 
DT-Dude89 6-1-2007 21:23 Print reply

Posts: 223
blowdown is een richtlijn, de cilinder is niet per definitie gelijk laagtoering als je blowdown 25 is. uitlaat en carb spelen ook een rol. de spoelers staan wel aan de hogekant, voor zon cilinder is 125 graden voldoende, dan trek de cilinder ook wat langer door. ik zou de uitlaat niet hoger zetten op de blowdown wat op te krikken, dan hou je geen koppel meer over bij deze cilinder inhoud.
 
-Dennis- 6-1-2007 21:24 Print reply

Posts: 919
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
[...]

is blowdown 25 juist hoogtoering of laagtoering ?

Dit bericht is gewijzigd door toon op 6-1-2007 om 21:19 uur.


laagtoerig, MAAR, zoals John het in zijn FAQ zegt: het is een richtlijn, er tellen meer factoren mee.

edit: DT-Dude was sneller

Dit bericht is gewijzigd door -Dennis- op 6-1-2007 om 21:25 uur.
 
nee, dat mag niet
DT-Dude89 6-1-2007 21:25 Print reply

Posts: 223
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
[...]


wat je zegt over squish klopt niet. je haalt denk squish en deckhight door elkaar.
squish is afstand tussen bovenkant van de zuiger en kop. gemeten vanaf de rand van de bovenkant van de zuiger.
en deckhight is bovenkant van cilinder(laatste stukje wat overblijft na bdp)




Dit bericht is gewijzigd door geert-nsr op 6-1-2007 om 21:23 uur.



je hebt helemaal gelijk ,mijn fout
 

Dit topic is 4659 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved