Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tandwielverhouding

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 883 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #39943 - tandwielverhouding
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3385 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tim roest 12-11-2006 20:07 Print topicpost
Posts: 278
kan iemand me uitleggen waarom je een groter achtertandwiel neemt wanneer je je brommer (bijvoorbeeld een peugeot 103, puch etc) opvoert?
 
Project 103

koekie - Administrator 12-11-2006 20:10 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tim roest
kan iemand me uitleggen waarom je een groter achtertandwiel neemt wanneer je je brommer (bijvoorbeeld een peugeot 103, puch etc) opvoert?



heeft te maken met snelheden van je brommer..

als je je tandwiel verhouding aanpast, pas je je topsnelheid, of acceleratie aan
 
Haaks de hoek om!
Erik 39 12-11-2006 20:11 Print reply

Posts: 15088
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]



heeft te maken met snelheden van je brommer..

als je je tandwiel verhouding aanpast, pas je je topsnelheid, of acceleratie aan.

Hoe groter achtertandiel, hoe meer acceleratie. Hoe kleiner achtertandwiel, hoe hoger de topsnelheid.
Voor werkt dat nét andersom.


 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
mtx-motard 12-11-2006 20:12 Print reply

Posts: 14947
wat dacht je, maak meteen maar 2 topics aan

die opgevoerde brommers zijn vaak dan voor de sprint die jij bedoelt, die willen snel optrekken dus nemen ze een groot achter tandwiel
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
spoorlijncrosser 12-11-2006 20:15 Print reply

Posts: 2687
hoe groter het achtertandwiel hoe sneller ze optrekken
hoe kleiner het voortandwiel hoe sneller ze optrekken
hoe kleiner het achtertandwiel hoe hoger de top
hoe grooter het voortandwiel hoe hoger de top
 
tim roest 12-11-2006 20:16 Print reply
Posts: 278
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
wat dacht je, maak meteen maar 2 topics aan

die opgevoerde brommers zijn vaak dan voor de sprint die jij bedoelt, die willen snel optrekken dus nemen ze een groot achter tandwiel


oke acceleratie dus thnx, close
 
Project 103
Jarco 12-11-2006 20:16 Print reply

Posts: 4520
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
wat dacht je, maak meteen maar 2 topics aan

die opgevoerde brommers zijn vaak dan voor de sprint die jij bedoelt, die willen snel optrekken dus nemen ze een groot achter tandwiel


Een te groot achtertandwiel is ook zeker niet bevordelijk bij de sprint.
Meestal gebruiken ze hele grote achtertandwielen bij de cross ed.

 
BSTS 12-11-2006 20:23 Print reply

Posts: 4241
er word 1 grote fout gemaakt in dit topic.

als jij je voor tandwiel te klein hebt, of je achter tandwiel te groot.
dan trekt die mischien wel heel snel op in elke versnelling.

maar hierdoor worden de versnellings erg kort. dat betekent dus dat je veel te snel in de 4 of 6 zit afhankelijk van de versnellingsbak ( 4,5,6, bij)

als je dus je versnellings te kort hebt, lijkt het snel op te trekken, maar hij zal op top tegenvallen.

als je dan bijv iets groter voortandwiel neemt, worden de versnellings langer, dus uiteindelijk ben je dan sneller,

trekt langer door,

en hogere top dus.

vertanding gewoon zo maken dat die goed trekt tegen de wind in, en de top snelheid goed te halen is.

kwestie van testen dus
 
sprintjah
mtx-motard 12-11-2006 20:24 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
er word 1 grote fout gemaakt in dit topic.

als jij je voor tandwiel te klein hebt, of je achter tandwiel te groot.
dan trekt die mischien wel heel snel op in elke versnelling.

maar hierdoor worden de versnellings erg kort. dat betekent dus dat je veel te snel in de 4 of 6 zit afhankelijk van de versnellingsbak ( 4,5,6, bij)

als je dus je versnellings te kort hebt, lijkt het snel op te trekken, maar hij zal op top tegenvallen.

als je dan bijv iets groter voortandwiel neemt, worden de versnellings langer, dus uiteindelijk ben je dan sneller,

trekt langer door,

en hogere top dus.

vertanding gewoon zo maken dat die goed trekt tegen de wind in, en de top snelheid goed te halen is.

kwestie van testen dus




als je maar 150 meter hoeft af te leggen
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Jarco 12-11-2006 20:27 Print reply

Posts: 4520
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]




als je maar 150 meter hoeft af te leggen


Schakelen kost tijd.
 
BSTS 12-11-2006 21:36 Print reply

Posts: 4241
dat is zo,

maar als je 150 meter moet afleggen of 1 km
de versnellings kunnen ook TE kort zijn.

als je de vertanding te licht hebt.
maar daar kom je dan vanzelf wel achter
 
sprintjah
GroesNap 12-11-2006 23:51 Print reply
Posts: 230
"Hoe zwaarder de tandwielverhouding, hoe hoger de top.."

Gaat natuurlijk niet op! Als je je tandwielverhouding té zwaar hebt, zal de brommer niet op toeren kunnen komen en daardoor juist een lagere topsnelheid hebben..
 

Dit topic is 3385 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved