Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jorismb
[...]
de plaats en de vorm zijn inderdaad redelijk belangrijk, persoonlijk zou ik ze net zo hoog maken als de gewone uitlaatpoort, en de voet van de fluiters niet lager dan de bovenkanten van de spoelpoorten (snapje
)
de powervalve is bedacht om een variabele uitlaattiming (en blowdown) te creeeren waardoor je dus zelfs buiten de uitlaatwerking veel meer vermogen krijgt en ook in de hoge toeren een hoge timing hebt.
en dat je compressie vermindert door uitlaatpoortgrootte is natuurlijk onzin. dit is alleen zo als je je timing gaat verhogen en gaat meten met de japanse manier.
hmm ja
wat betreft de bovenzijde van de fluiters gelijk maken aan de bovenzijde van de uitlaatpoort, kan ik het niet anders dan eens met je zijn (=logica).
Ik ken de cilinder van de TS niet echt, dus over de onderzijde kan ik zelf eigenlijk geen uitspraak doen, dat je deze niet lager dan de bovenzijde van de spoelpoort maakt is begrijpelijk.
maar is dat ook mogelijk bij de cilinder van de TS? ik bedoel: je krijgt al snel hetzelfde beeld als op de foto die John Huijben eerder poste > 'fluiter (gedeeltelijk) boven spoeler'
vaak is het zo dat de onderzijde van de spoelers gelijk zijn met de onderzijde van de uitlaatpoort, toch?
de ruimte die je de nog over houdt voor je fluiters is dan gering.
je zou je af kunnen vragen of het dan nog rendabel is.
wat betreft dat powervalve gebeuren, doelde ik voornamelijk op dat bij een lagere snelheid de uitlaatpoort timing verlaagd wordt. Omdat een hogere timing in dat geval nadelig werkt.
een grotere (lees eigenlijk 'hogere') uitlaatpoort (afhankelijk v/d timing)geeft dan toch niet zowel boven als onderin extra vermogen?
(als je niets veranderd aan de huidige timing bij het maken van de fluiters, is dit dus helemaal niet ter sprake)
wat betreft die compressie, dat groter moest eigenlijk hoger zijn. (beetje verkeerd verwoord)
maar goed, dat berekenen volgens de japanse of de 'authentieke' manier is idd ook een beetje discutabel
Mja moet bij dit alles wel vertellen dat ik nauwelijks tot geen (praktijk) ervaring heb, om een beetje de waarde van mn posts aan te geven
Verders is mbt die auxiliary inlaatpoortjes dit wellicht wel interessant
http://www.brommerforum.nl/showtopic/33463